Muntons jäst

Inför min senaste bryggning nu i torsdags hade jag odlat upp en förkultur på en 3:e generationens Ringwood Ale. Jag hade ingen särskild anledning att vara misstänksam mot jästen, har inte haft några problem med infektioner i mitt system sedan jag började brygga.

Nåväl, under försockringsrasten bestämde jag mig för att kolla upp min förkultur, och döm om min fasa när jag inser att den är infekterad och sur som vinäger! Och ingen paniklösning i form av torrjäst har jag till hands!

Lyckligtvis (i det här avseendet) bor jag i en stad, så hopp in i bilen och iväg till närmsta hembryggarbutik. Som de flesta hembryggarbutiker hade den här inte snobbiga helmaltsbryggare som huvudsaklig målgrupp, och utbudet fokuserade på überturbojäst och aktivt kol.

Men visst hade de öljäst! Tre olika sorter dessutom. Kan ingenting om torrjäst, så jag tog första bästa, Muntons Alejäst.

Bryggningen fortlöpte utan problem, och några timmar senare hade jag 24 liter porter @OG1063 att inokulera med min nya jäst. Lite surfande gav vid handen att just denna jäststam eventuellt kunde ha lite problem med att jäsa ut ordentligt, hittade flera rapporter om högt FG.

Jäsningen satte igång under natten, och när jag kom ner på morgonen jäste det som jag aldrig sett en jäsning tidigare. Det var inte bubblor, utan en kontinuerlig ström av koldioxid som fullständigt sprutade ur jäsröret.

24 timmar senare började jäsningen avta, och nu bubblar det någon gång i minuten. SG 1023.

Är egentligen inte orolig för att FG skall bli för högt, men undrar om någon annan på forumet har erfarenhet av denna jäst, och i så fall om jag bör ta några försiktighetsåtgärder redan nu (t.ex. beställa hem en annan jäst att eventuellt pytsa i om jäsningen skulle stoppa helt.)

Den andra anledningen till att utsätta er för denna tirad är för att påminna mig själv och alla andra att aldrig satsa allt på ett kort när det gäller jästen. Se till att ha en backup till hands om Onkel Snusk varit framme och dinglat sina genitalier i just din förkultur...

Think globally. Drink locally.

Sv: Muntons jäst

Hej

Snobbiga helmalts bryggare?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ja just det ja.. snobbiga helmaltsbryggare... klart att grabbarna som köper bryggscker på pall o turbojäst i kilosförpackningar tycker att helmaltsbryggare är snobbar!!! det är väl lika självklart som att när man betalar för sina fem sex flaskor "snobböl" på bolaget så sänder ofta kassörskan en snabb blick mot flaskorna liksom för att kontrollerar att det inte blev nåt fel... och sen karlen som kommer efter i kön med tio femton sofiero som bara betalar hälften av vad du gjorde.. han sneglar också på dej och vad han tänker kan jag ju inte helt säkert veta, men jag kan gissa..

Men jag håller med om att snobberiet ska hållas tillbaka inom öl... annars blir vi snart tvungna att betala lika mkt för världsklassöl som de stackars vinälskarna får betala för sitt världsklassvin, lite intressant är det ju när jag köper en flaska med Oud Beersel för 37-38 kr, medan jag får betala 45 kr för EN DOSA SNUS! man blir nästan rädd att folk ska förstå vad gott öl innebär och att man kan brygga det hemma, blir det för många som brygger kan man slå sej i backen på att reinfeldt, det jävla svinet, sätter stopp för det hela med en ordentlig beskattning av humle och malt, och varför inte lite restriktioner ang tillåten mängd malt också??? så får staten brösta sej lite för att de tar "ansvar" i alkoholfrågan som ställer till så mkt hemskt här i världen... man kan riktigt se hur kristdemokraterna reser sej upp i leden med ett; "Tänk på barnen!! Det kan väl inte vara OK att tillverka ALKOHOL HEMMA, och dessutom sker detta helt utan statlig kontroll!!"

"Det kan väl inte vara statens uppgift att tillverka och sälja SPRIT", hördes det från idioterna när man sålde ut ABSOLUT VODKA, va i hela h-vete var det där egentligen va?? Det är plättlätt att tillverka vodka, men det är i princip omöjligt att muta in ett varumärke så inihelvete starkt som man lyckades med den vodkan...  och då säljer man UT det, herregud, det är så man börjar grina...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Asch, ni vet vad jag menar. Vill inte på något sätt förringa "vanliga" hembryggarbutiker (alltså sådana som inte är Humlegården), men letar man efter humle, exotiska öljäststammar och rara maltsorter (eller malt över huvud taget) är det kanske inte dit man skall gå.

Å andra sidan, vore det inte för en sådan butik hade jag ju antagligen fått hälla ut 24 liter prima portervört.

Dessutom har de ju utrustning, damejeanner, slangar, jäsrör, flaskor och korkar och sådant där som alla behöver, oavsett om man skall göra Dennys Rye IPA eller tokstark vinsatsmadeira.

Think globally. Drink locally.

Haha bryggde ett fulvin för några år sen. Rulles 7dagars vin. Det var så lite druvsaft med att man var tvungen att hälla i färgämne och ett kilo socker. Det smakade inte vin men ändå bättre än det billigaste tetravinet på systemet.

Flasktömmaren skrev:

det är väl lika självklart som att när man betalar för sina fem sex flaskor "snobböl" på bolaget så sänder ofta kassörskan en snabb blick mot flaskorna liksom för att kontrollerar att det inte blev nåt fel... och sen karlen som kommer efter i kön med tio femton sofiero som bara betalar hälften av vad du gjorde.. han sneglar också på dej och vad han tänker kan jag ju inte helt säkert veta, men jag kan gissa..

HAHAHA ja ibland skulle man vilja veta.
Men vi snobbar måste hålla huvudet kallt wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

610 spänn för 10 öl på tisdag eeesh vadå. tycker nästan att det är lite för billigt till och från.

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)