APA eller IPA

Eftersom jag personligen tycker Brewdog's Punk IPA är mer APA än IPA vet jag inte vad jag skall kalla brygden, men Nevada Punk är väl ett hyfsat namn:

15 liter

3 000 gram Maris Otter pale ale malt
150 gram Carapils

Satslakning
Mäskat 70 minuter 68 C med 9 liter vatten
Tillsatt 4 liter vatten 78 C samla upp vörten
Tillsätt 9 liter vatten 78 C samla upp vörten

Vörten kokades 60 minuter med
20 g Cascade 60 minuter
20 g Northern Brewer 60 minuter
30 gram Perle 30 minuter
2 krm Protafloc 20 minuter
20 g Cascade 20 minuter
20 g Cascade 10 minuter
20 g Cascade 1 minut

American Ale BC 1056

Primärjäsning 7 dagar ca 22 C
Sekundärjäsning 7 dagar ca 22 C
5 g Cascade torrhumling under sekundärjäsningen

Jag hade en del problem under flasktappningen, bränslepumpem från Clas Ohlson (31-1679) fungerade inte så jag fick suga med munnen. Jag hoppas att det inte blir infektion. Provade en idag och hittills verkar det lovande.

Sv: APA eller IPA

Du menar väl 50 g torrhumling? 5 gram gör ju varken till eller från.

Förlåt om jag piskar i öppna sår ;-)

http://www.olprovningar.se/

3 Senast ändrad av svantide (2009-08-30 15:45:30)

Sv: APA eller IPA

Ingen fara, det är första gången jag kör med torrhumling, och jag trodde själv att man skulle ha rätt mycket i, men efter att ha läst här på forumet bestämde jag mig för 5 (fem) gram.

Så här skrev Peps till exempel i ett inlägg för några år sedan.

"Instämmer med föregående talare, det är bara att slänga i kottarna i sekundären. Om du har särskild anledning att misstänka att det kan finnas elakheter (t.ex. om du skördat humlen själv) kan du köra dem en stund i ugn på 80-100 grader. Och som sagt, ta det vackert med doseringen; 1 gram per liter är mycket."

Som sagt. det är första gången och jag återkommer med resultat när flaskorna mognat lite mer. Är fem gram verkligen för lite?

Sv: APA eller IPA

Jag hade i 5g EKG som torrhumle i en 8 liters sats 4% pale ale och det tyckte jag var alldeles för lite. Hade jag gjort samma recept igen hade jag dubblat torrhumlen. Det beror ju mycket på personlig smak hur mycket man vill ha.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

5 Senast ändrad av rickgordon (2009-08-30 21:16:34)

Sv: APA eller IPA

Vi brukar torrhumla IPA med ca 3-4 g/liter. Det blir en väldigt bra, uttalad humlearom.
Senast för en knapp vecka sedan torrhumlades en 2IPA med 7 g/liter. Vid flasktappning tyckte jag det var för lite.

Smaken på ditt öl blir säkert jättebra, men du ska nog tiodubbla din torrhumling. Vitsen är ju att få en vad jag brukar kalla "ångande" humledoft.

http://www.olprovningar.se/

Sv: APA eller IPA

Vilka mängder man skall torrhumla med beror väl ganska mycket på hur kraftigt man vill humlearomen skall slå genom i den färdiga ölen och hur densamma skall balanseras mot redan befintlig arom; i en så kraftigt humlat brygd såsom den som ursprungsinläggets författare har berett, må man visserligen som ovanstående respondenter redan konstaterat öka torrhumlets mängd med en tiopotens för att det skall verka. Brukar själv torrhumla min egen APA---som även den bygger på NB, Perle och Cascade, detta är ju en underbar kombination---med 50g Cascade i 20 liter. MEN, jag har även bryggt en belgisk wit som okonventionellt nog torrhumlades med Amarillo, och då brukades endast 8g till 20 liter; denna lilla mängd gav ändå en märkbar Amarillokaraktär.

Johannes

Sv: APA eller IPA

Hej,

Jag är också nybörjare här. Har inte provat torrhumling än men är väldigt nyfiken. Jag undrar om humle mängden vid torrhumling ska anpassas till beskan i humlesorten eller inte?

Sv: APA eller IPA

nopp. du utvinner ingen beska vid torrhumling

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

9 Senast ändrad av INFORMATION (2009-10-16 23:58:43)

Sv: APA eller IPA

Tydligen innehåller högalfahumlesorter generellt mer aromatiska oljor och rekommenderas därför vid torrhumling av guruna på thebrewingnetwork.

http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew … ry-Hopping 53:30

Johannes

10 Senast ändrad av krunchie (2009-10-08 22:15:51)

Sv: APA eller IPA

I APA och IPA bör man ta i med torrhumlingen, annars försvinner aromen i det stora hela. Sötare öler t.ex. som bara ska ha en "hint" av humle kan torrhumlas ned till mindre än en fjärdedel av vad man torrhumlar en APA.

I receptet ovan skulle jag lätt haft i 40-50g...eller rentav mer, men jag är ju en humletok efter att nyss kommit hem från USA. Dom sparar inte på humlen där inte...

Jag förstår dock inte poängen med att ha Cascade som bitterhumle. Släng i ett uns mer NB i början av koket ist, det är ju ändå bara för alfasyrorna där i början. Spar Cascaden till sekundären istället och låt stå 10-14 dar - blir mumma. Bryggde nyss en IPA med endast Amarillo, blev en mindre sats om ca 7 liter och jag torrhumlade med 26 g - nu i efterhand känner jag att jag lätt kunde haft i mer, kanske rentav dubbla.

11 Senast ändrad av Techno (2009-10-09 23:48:13)

Sv: APA eller IPA

krunchie skrev:

I APA och IPA bör man ta i med torrhumlingen, annars försvinner aromen i det stora hela. Sötare öler t.ex. som bara ska ha en "hint" av humle kan torrhumlas ned till mindre än en fjärdedel av vad man torrhumlar en APA.

I receptet ovan skulle jag lätt haft i 40-50g...eller rentav mer, men jag är ju en humletok efter att nyss kommit hem från USA. Dom sparar inte på humlen där inte...

Jag förstår dock inte poängen med att ha Cascade som bitterhumle. Släng i ett uns mer NB i början av koket ist, det är ju ändå bara för alfasyrorna där i början. Spar Cascaden till sekundären istället och låt stå 10-14 dar - blir mumma. Bryggde nyss en IPA med endast Amarillo, blev en mindre sats om ca 7 liter och jag torrhumlade med 26 g - nu i efterhand känner jag att jag lätt kunde haft i mer, kanske rentav dubbla.

Hej

Varför förstår du inte poängen med att Cascade som bitterhumle? OBS! Jag menar absolut inget förklenande eller något sådant. Undrar bara, varför inte Cascade som bitterhumle. Ancor Liberty samt Red Seal Ale är väl bara Cascade humlade från beska till arom?

Vad jag tycker samt väl är vad kan anses rätt det är väl att när beskan ökar kraftigt (gäller, Cascade) så kan det övergå till Grape, ökar det mer så blir det tväl.

Därför Cascadhumlar jag aldrig mina APO:r med första humlen. Däremot i smak samt arom gärna Cascade i stora mängder.

Annars så har det väl ansetts att 1-2  g humle /liter öl är ok vid torr humling.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: APA eller IPA

jag har råkat ut för denna tvål-effekt, och har man inte smakat det så kan jag intyga att det verkligen smakar tvål... och vad jag fattat så ÄR det tvål.. nån med bättre kemiska kunskaper kanske kan förklara hur det går till.
karbonatrikt vatten utan balanserande kalcium ökar risken att råka ut för detta...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: APA eller IPA

Techno skrev:

Varför förstår du inte poängen med att Cascade som bitterhumle? OBS! Jag menar absolut inget förklenande eller något sådant. Undrar bara, varför inte Cascade som bitterhumle. Ancor Liberty samt Red Seal Ale är väl bara Cascade humlade från beska till arom?

Vad jag tycker samt väl är vad kan anses rätt det är väl att när beskan ökar kraftigt (gäller, Cascade) så kan det övergå till Grape, ökar det mer så blir det tväl.

Därför Cascadhumlar jag aldrig mina APO:r med första humlen. Däremot i smak samt arom gärna Cascade i stora mängder.

Annars så har det väl ansetts att 1-2  g humle /liter öl är ok vid torr humling.

Bo

Är det inte bara så att det är slöseri med dyr humle, att det är bättre att ha en högalfasort till beskan så du inte behöver använda så mycket. All karaktär förutom beskan försvinner ju i alla fall med det långa koket... Så tänker jag i alla fall

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: APA eller IPA

Old Gowrie skrev:
Techno skrev:

Varför förstår du inte poängen med att Cascade som bitterhumle? OBS! Jag menar absolut inget förklenande eller något sådant. Undrar bara, varför inte Cascade som bitterhumle. Ancor Liberty samt Red Seal Ale är väl bara Cascade humlade från beska till arom?

Vad jag tycker samt väl är vad kan anses rätt det är väl att när beskan ökar kraftigt (gäller, Cascade) så kan det övergå till Grape, ökar det mer så blir det tväl.

Därför Cascadhumlar jag aldrig mina APO:r med första humlen. Däremot i smak samt arom gärna Cascade i stora mängder.

Annars så har det väl ansetts att 1-2  g humle /liter öl är ok vid torr humling.

Bo

Är det inte bara så att det är slöseri med dyr humle, att det är bättre att ha en högalfasort till beskan så du inte behöver använda så mycket. All karaktär förutom beskan försvinner ju i alla fall med det långa koket... Så tänker jag i alla fall

det stämmer inte att beska är beska och därmed jämnt,vill man ha ett cascadigt öl så vill åtminstone jag ha den Grape-karaktären, den får man inte enbart genom smak/arom-givor, utan den typen beska kommer från bitter-givan, det är min erfarenhet iaf, kanske haft för små givor men ändå..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: APA eller IPA

Det jag menade är att jag tycker det är slöseri att använda aromhumle, Cascade i det här fallet, i början av koket eftersom det mesta av just smak och arom försvinner ju längre det kokas. Såklart, lite smak är ju alltid kvar, men det finns goda högalfasorter. I amerikanska IPA och APA är det ju vanligt att man använder amerikansk högalfahumle med liknande citruskaraktär som Cascade, såsom Chinook, Centennial, Amarillo etc. för beskgiva (även för smak och arom). Jag brukar använda Amarillo, det är min favorithumle by far

Sv: APA eller IPA

Jag har en ny APA på gång och den här gången bitterhumlade jag med Chinook, hade Perle och Cascade till smak och arom. Jag har bara Chinook kvar, och nu undrar jag om jag kan torrhumla med den. Jag har ca 12 liter i primären så det blir väl ca 10 liter i sekundären. Är Chinook ok till torrhumling och hur mycket skall jag ta?

Sv: APA eller IPA

Chinook är inte bara OK till torrhumling, den är kanon!

Vi gjorde ett blindtest häromåret där vi torrhumlade samma basöl med i stort sett alla humlesorter i sortimentet, och Chinook kom ut i topp av testet.

-- Svante

Sv: APA eller IPA

Det var inte dåligt! Borde humla mer med Chinook alltså smile

Sv: APA eller IPA

Tack för stödet Svante. Jag tillsatte 25 g Chinook för fem dagar sedan. Enligt flera amerikanska forum skall man torrhumla i ca två veckor, men här har jag läst uppgifter på ca. fem dagar. Vilket är bäst om jag vill ha typisk amerikansk citruskaraktär?

Sv: APA eller IPA

Jag ska testa Chinook jag med. Har en ipa i primären som ska torrhumlas med 30g Chinook och 30g Centennial (eller Amarillo, har inte bestämt mig ännu). Ska bli skoj!

Sv: APA eller IPA

Igår drack jag en läcker pale ale från Goose Island på Monk's i Stockholm. Den skrek av torrhumling, som att dofta direkt i en humlepåse - frågan är bara vilken. Är det någon som råkar veta vilken/vilka sorter?
/Lars

Sv: APA eller IPA

Var det IPAn du drack? Den är bra god den! Enligt deras hemsida så använder de Styrian, Fuggle, Cascade och Centennial. Skulle gissa på att någon av de två sistnämnda är för torrhumling eller i slutet av koket iaf