Min första bryggning

Hej!

Jag har börjat intressera mig för ölbryggning.
Läste lite om bryggning på bryggarwiki och lyckades hitta humlegårdens sida av en slump.
Tänkte börja lite enkelt med en satsbryggning .

Jag tycker att lager/pilsner är godast så det får bli en ljus öl.

Jag har köpt två st coopers lager på ÖoB

Behövs två vad jag har förstått, annars blir det för lite.

Jag har tillgång till en källare där jag kan hålla 10-14 grader (lagertemeratur)

Men jag undrar vad jag skall använda för jäst? den man får med kan man lika gärna kasta har jag förstått.

Sen undrar jag om man kan köra med lite extra humle för bättre smak. Hur mycket och vilken sort skall jag då använda?

Tacksam för tips.
Om ni tycker att detta verkar helt idiotiskt och att jag ska göra helt annorlunda, säg till isåfall. smile

2 Senast ändrad av jrm (2009-10-19 15:23:39)

Sv: Min första bryggning

Du kan ev. ta en titt på humlegårdens sortiment av torr lagerjäst till förste brygden: http://shop.humle.se/se/grp/lagerjast-torr.php
T.x. 2 påsar Saflager W-34/70 kan vara en möjlighet.

Anledningen till att man kastar den jäst som man får med en ölsats är inte så mycket för att det är dålig jäst, men för att det ofta förvarets fel i butiken och ofta är ganska gammalt vilket betyder att du har färre levande jästceller i paketet än det som behövs för att få till ett bra öl.

Jag har testat lite på skoj att brygga en fuskar stout på en burk Coopers stout + 1 kg torkat ljust maltextrakt. Då kokade jag bara i 20 min med lite extra Fuggle som smakhumle.

Eftersom Coopers maltextrakt redan har humlebeska kan du ev. ta Muntons ljust torkat maltextrakt (http://shop.humle.se/se/art/ljust-torka … -500-g.php) där instruktionen säger socker i stället för att ha i båda burkar Coopers

Ok så om jag väljer två påsar av den jästen behöver jag inte jäsa nån förkultur?

4 Senast ändrad av jrm (2009-10-19 16:03:22)

Nej, med två påsar torrjäst slippar du förkultur. Torrjäst är ganska billigt, så det är ofta lättare och billigare att bara ha i extra jäst.

Jag har aldrig gjort pilsner så detta är inte testat, men blir nog bra öl...

Till 25L öl skulle du kunna ta en burk Coopers Lager + 2 kg Munton ljus torkat maltextrakt. Då ska du få OG runt 1.052 och ett öl på ca: 5 - 5,5% när det jäst klart.

Koka upp den ljusa maltextrakt i 15L vatten och se till att extrakten löst sig ordentligt.
Sen kastar du i 25 gramm Saaz som smakhumle och låter koka 10-12 min.
i med burken med Coopers extrakt och rör om så det fördelar sig jämt.
Kaster i ytterligare 25 gramm Saaz som aromhumle och börjar kyla din vört.

I jäshinken blandar du kokt, kylt vatten i så du har ca: 25L liter med OG på 1.052: Luftar vörten ordentligt och har i din jäst. Se ev. också http://humle.se/library/extraktbryggning.html

Tack för dina råd
Hmmm kikar lite på olika jäst.
Det står vilken temperatur som är den idealiska för jäsningen runt 12 grader. Men inte vilken temp det skall vara när det blandas i.
Nån som har nån koll på det? (Lagerjäst)

Hämtat från QnA på Danstar;

LAGER PITCHING TEMPERATURES
I would like to add my thanks to you for your generous contributions, and to the previous posters for their thoughtful questions. From previous discussions on the HBD and a number of brewing texts, there appears to be two schools of thought regarding lager yeast pitching temperatures.

One suggests that you pitch a lot of yeast at or below the fermentation temp (8-12C) in order to minimise that amount of esters etc produced. The other suggests that you pitch the normal amount at ambient room temperature and begin cooling down to your fermentation temperature once the first visible signs of fermentation begin.

My concern with the second method is that the fermentation will proceed at too high a rate unless you have a large 'cooling power' available. Do you have any information on the effect that pitching temperature has on lager fermentations.

-David Lamotte

RESPONSE:

Both methods are satisfactory for lager production. Pitching at a warmer temperature will begin the production of more yeast. While the yeast is growing there will be less ester production because the acyl CoA needed for ester production is tied up with yeast production. You may have a slight problem of cooling if you do not have adequate refrigeration. Pitching at a cooler temperature with at a higher pitching rate will result in less yeast production and more ester production. It would be difficult to tell which would end up with the most esters.

Dr. Clayton Cone

p.s Köp en påse malt istället, tror inte det värt ansträngningen att brygga lager på cooper´s.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Tack tack!

Men vad är "esters"?

Hej

Jag har testat lite på skoj att brygga en fuskar stout på en burk Coopers stout + 1 kg torkat ljust maltextrakt. Då kokade jag bara i 20 min med lite extra Fuggle som smakhumle.

Hur gick det med "fuskar" stouten?

Angående cooperjästen: Till en viss del håller jag med dej, en stor del av den där speciella "cooper smaken" kan nog till en viss del bero på gammal samt förvarats fel. Jag tror nog ändå att det är under framställningenen av den frystorkade jästen det brister. Dom, cooper alltså har inte tillräcklig koll av framställningen, är dom ens ISO 9002?

Fermentis torrjäster är ju så enormt väsenskilda från Cooper jästen.

Alltså släng Cooper samt prova Fermentis eller Danstar, dom har förbättras enormt dom sista 10 åren

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

jrm skrev:

Nej, med två påsar torrjäst slippar du förkultur. Torrjäst är ganska billigt, så det är ofta lättare och billigare att bara ha i extra jäst.

Jag har aldrig gjort pilsner så detta är inte testat, men blir nog bra öl...

Till 25L öl skulle du kunna ta en burk Coopers Lager + 2 kg Munton ljus torkat maltextrakt. Då ska du få OG runt 1.052 och ett öl på ca: 5 - 5,5% när det jäst klart.

Koka upp den ljusa maltextrakt i 15L vatten och se till att extrakten löst sig ordentligt.

I jäshinken blandar du kokt, kylt vatten i så du har ca: 25L liter med OG på 1.052: Luftar vörten ordentligt och har i din jäst. Se ev. också http://humle.se/library/extraktbryggning.html

Hej

En alldeles lysande beskrivning. Gör så och du får ett gott öl.

Du är tuff (megan) som direkt ger dej på Lager, men in i gröten direkt, det är riktigt.

Några tips om lagerbryggning:

Försök så gott det går att hålla en temp mellan +10 - +12 c.

Det tar bortemot 2 veckor att jäsa ut en lager, alltså oftast dubbelt så långt som en ale.

Jag själv tappar alltid om till sekundär jäsning, jag blir av med en stor bottensats, ölet klarnar oftast bättre. Men där är det olika skolor.

En kall jäsning gör att ölet binder mer kolsyra än en varmjäsning. Om du vill ha samma covol på en lager som en ale, så får du minska mängden prime. Men det är oftast inga större mängder, ca 1 g socker/liter mindre för en Lager.

En välhumlad samt hyfsat rensmakande egen Lager är bland det godaste jag vet, det är bara, en Weissen som smakar bättre.

Lycka till

Bo

För kolsyrningen. Skall jag använda socker eller spraymalt? Blir det nån skllnad? Kan ju iof köpa en extra påse malt och jämföra själv.

Tänkte även försöka sodastrema en del av satsen också. Kul att testa olika.

megen skrev:

För kolsyrningen. Skall jag använda socker eller spraymalt? Blir det nån skllnad? Kan ju iof köpa en extra påse malt och jämföra själv.

Tänkte även försöka sodastrema en del av satsen också. Kul att testa olika.

Hej igen

Du kan använda båda. Jag skulle dock aldrig använda spraymalt om jag inte till 100 vet utjäsbarheten.

Att prima med sparaymalt det går hur bra som helst. Men när man läser något om "hur bra som helst" skall man dra öronen åt sig.

Primar du med socker som är till 100 % jäsbart då vet du vad du får varje gång.

Med spraymalt så vet du inte direkt vad jäsbarheten är , den är oftast omkring 75 % av socker, men inte alltid, den kan gå från 63 % - 77 %, och vet du inte jäsbarheten så blir co vol ungefär som den blir. allt från inget till granater.

Bo

12 Senast ändrad av jrm (2009-10-20 08:32:15)

Techno skrev:

Hur gick det med "fuskar" stouten?

Den är nästan slut. Det vart en dry stout på 4.2% typ Guinness fast jag räknade kanske lite fel på beskan/humlan så den fick en snärt för mycket beska för öltypen tror jag. Kanske för att jag kokade smakhumlen lite för länga eftersom smakhumle inte passar sig för öltypen, kanske för att kylningen vart för dålig (läs: vörten hade högt temp lite för länge efter humlegivan)... Men absolut en drickbar snabb-stout. Jäst på Safale S-04 faktisk, så enbart en del av maltextrakten var ifrån Coopers.

Techno skrev:

Angående cooperjästen: Till en viss del håller jag med dej, en stor del av den där speciella "cooper smaken" kan nog till en viss del bero på gammal samt förvarats fel. Jag tror nog ändå att det är under framställningenen av den frystorkade jästen det brister. Dom, cooper alltså har inte tillräcklig koll av framställningen, är dom ens ISO 9002?

Coopers är ett stort varumärke i andra dela av värden, så omedelbart tror jag inte "Coopers smaken" är för att det brister under framställningen... men visst kan det ju vara att hembryggprodukterna inte har så hög standard som det vi är vana vid i Sverige. Jag har bara haft en Coopers-burk i handen den ena gången...

Försök inte att köra ölen i sodastreamern! Då får du öl överallt.

Thobbe

Jag måste bara flika in:

thobbe skrev:

Thobbe

Tänk om denna intelligenta iaktagelse hade viskats i mitt öra vid det tillfälle då den otroligt korkade idéen att prova detta först infann sig....men nähä då....suck!
Dessutom måste man ju bara göra det TVÅ gånger, som om inte det faktum att första flaskans innehåll hamnade över hela köksbänken var något att fästa sig vid...
Nädå...det kändes liksom bättre att spraya ner hela min sambos dåvarande kök från golv till tak, fem minuter innan hon kom hem från jobbet. I ögonblicket mellan
panik och uppgivenhet undrade jag stilla om jag skulle hinna packa några av mina tillhörigheter och fly fältet innan hon plockade fram köttyxan och gick lös på mig.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/fighting0048.gif

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

thobbe skrev:

Thobbe

Nej nej det vet jag att det inte går. Men jag har en ritning på en sodastream-adapter som gör att man kan kolsyra direkt i ölflaskan. Lär väl vara fler som har set eller byggt den?

Men verkar iof vara rätt krånglig att göra.http://www.humle.se/punbb/images/upload/Namnl%F6s.jpg

Fast han som har gjort ritningen på denna säger ett det ska gå att kolsyra direkt i sodastreamflaskan. Det gäller att ha drycken ordentligt nerkyld, och att man måste vara oerhört försiktig när man dumpar övertrycket.

Kanske ska testa utomhus med nån billig avslagen 2,8.
Fast jag tror inte att det kommer gå så bra.

Hej

Jag är definitivt ingen expert på kolsyre-sättning av öl,
men har dock övat ett drygt år eller så.

Jag tror att om CO2 ska kunna diffundera in i ölen så behöver ett par villkor vara uppfyllda.

Låg temperatur som påskyndar processen.

Trycksättning av behållaren (över tillräcklig tid).

Tid så att trycket förflyttas från gasfickan in i ölet.

Evt omrörning/skakning som kan påskynda processen.

Det känns svårt att uppfylla flera av dessa kraven mha en Soda-maskin.

Detta är inga kungsord som är huggna i sten, utan mera att ses som reflexioner
gjorda under den instudering och prakik som jag hunnit utöva.
Läs gärna länken:

http://www.humle.se/library/koldioxid.html

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag lyckades kolsyra en avslagen kyld 2,8a med min sodastreamer utan spill. Lyckades tom att överkolsyra den regält. Eller lite spill blev det. det kanske rann ut en femtedels deciliter. Men dumpar jag övertrycket ännu långsammare så tror jag inte att det kommer bli nåt spill alls.

jrm skrev:

Va! 15liter vatten??????

Hur ser era kastruller ut. jag tycker att jag har en stor kastrull som rymmer närmre 10l

använder man mindre kastrull måste man ha mer humle. Kolla beersmithprogrammet eller beertools.com  Där går det att räkna ut

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00248.JPG

VAR FÖRSIKTIGA!

Ha ha... nu gick en flaska i köket! Jag ser ut som om jag våldtagit en katt. Frun förbjuder all hantering av min kolsyremaskin för övrigt..... SUCK!!!!!

Det var stora bitar av flaskan i hallen å in i vardagsrummet. 2st 90 graders svängar å 10-12 meter. Synd på så fint julöl. Å tvätta blod....IGEN!
Skar av en muskel i handen för en vecka sen å är halvt förlamad. Helvete. Måste hitta på en bättre konstruktion.

Glasflaskor tål inte 12 bar! Tänk på det. Bör ha en riktig regulator verkar det som. Borde ta reda på vilket tryck bryggerierna använder.

Jävla tur att flaskan brevid höll... Enda jag har nu att smaka på. En tavla i hallen klarade sig inte lika bra..... ha ha ha... Hela lägenheten är full med glas. I alla rum!

(anledningen att bitarna ligger kvar är att dom träffade mej i bröstet. Vilken jävla knuff alltså! he he)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

använder man mindre kastrull måste man ha mer humle. Kolla beersmithprogrammet eller beertools.com  Där går det att räkna ut

Tack så mycket!

Lyckas hitta en trial på beersmith. Vilket jävla program. Tog ett tag innan jag fattade det. Men det är ju helt underbart bra.

23 Senast ändrad av jrm (2009-10-23 15:10:36)

megen skrev:

Hur ser era kastruller ut. jag tycker att jag har en stor kastrull som rymmer närmre 10l

Det går bra att dela i flera kastruller alternativt blanda ut maltextrakten i mindre vatten och sen späda på i jäshinken, men som scaryeyes skriver får man sämre utbyta av sin humle när vörten är mycket koncentrerat. I detta fall spiller det nog inte så stor roll eftersom humlekoket bara är smak och arom. Bitterhumle finns redan med i Coopers-extrakten.

Tidigare har jag använt en 14L och en 10L kastrull. Till helgen ska jag testa mitt "nya" bryggverk med 60L kokkärl.... känns som det vart jul tidigt i år smile

Ett litet tips till Beer Smith, om trial versionen har utgått och du ej hunnit beställa den skarpa versionen men absolut behöver kolla någonting går det att ställa tillbaka datumet på datorn till installationsdagen så häpp smile

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

jrm skrev:

Tidigare har jag använt en 14L och en 10L kastrull. Till helgen ska jag testa mitt "nya" bryggverk med 60L kokkärl.... känns som det vart jul tidigt i år smile

60 liter. Herrejävlar Hur fan får den plats på spisen.

Iaf så drog jag igång prossessen idag. Jag körde ca 7liter vatten och tog dubbla mängden humle ist. Räknade ut att det skulle bli rätt bra i beersmith.

Eller vad tror ni? Luktade väldigt gott iaf. smile Min sambo brukar klaga när jag lagar mat,brukar osa så hemskt, men en doft av kokande humle kunde hon inte klaga på.
Men vilken jävla skillnad det var på lukt mellan mitt spraymalt+humlekok och sirapsburken. Blir det öl av den?

Så nu är jag förväntansfull. Om två veckor tappar jag om ölet för klarning.