jrm skrev:Nej, med två påsar torrjäst slippar du förkultur. Torrjäst är ganska billigt, så det är ofta lättare och billigare att bara ha i extra jäst.
Jag har aldrig gjort pilsner så detta är inte testat, men blir nog bra öl...
Till 25L öl skulle du kunna ta en burk Coopers Lager + 2 kg Munton ljus torkat maltextrakt. Då ska du få OG runt 1.052 och ett öl på ca: 5 - 5,5% när det jäst klart.
Koka upp den ljusa maltextrakt i 15L vatten och se till att extrakten löst sig ordentligt.
Sen kastar du i 25 gramm Saaz som smakhumle och låter koka 10-12 min.
i med burken med Coopers extrakt och rör om så det fördelar sig jämt.
Kaster i ytterligare 25 gramm Saaz som aromhumle och börjar kyla din vört.
I jäshinken blandar du kokt, kylt vatten i så du har ca: 25L liter med OG på 1.052: Luftar vörten ordentligt och har i din jäst. Se ev. också http://humle.se/library/extraktbryggning.html
Hej
En alldeles lysande beskrivning. Gör så och du får ett gott öl.
Du är tuff (megan) som direkt ger dej på Lager, men in i gröten direkt, det är riktigt.
Några tips om lagerbryggning:
Försök så gott det går att hålla en temp mellan +10 - +12 c.
Det tar bortemot 2 veckor att jäsa ut en lager, alltså oftast dubbelt så långt som en ale.
Jag själv tappar alltid om till sekundär jäsning, jag blir av med en stor bottensats, ölet klarnar oftast bättre. Men där är det olika skolor.
En kall jäsning gör att ölet binder mer kolsyra än en varmjäsning. Om du vill ha samma covol på en lager som en ale, så får du minska mängden prime. Men det är oftast inga större mängder, ca 1 g socker/liter mindre för en Lager.
En välhumlad samt hyfsat rensmakande egen Lager är bland det godaste jag vet, det är bara, en Weissen som smakar bättre.
Lycka till
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20