Sv: Nya webbutiken
Arakun : Tack för buggrapporten - det är fixat.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Humlegården → Nya webbutiken
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Något som jag saknar är viktangivelse för annat än malt och humle. När jag beställer något vill jag ofta "fylla ut" fraktkostnaden med någon man ändå måste ha, typ kapsyler.
Hej
Gjorde nyss en beställning till Bryggtrion här på jobbet.
När jag kom till slutet av betalprocessen så upptäckte jag att
vi hade tydligen passerat en viktgräns och åkte därmed på en
högre fraktkostnad än vi hade tänkt oss...ganska onödigt.
Tänk att du höftat 28-29 kg för att klara 30 kg gränsen med DHL Paket
och så trillar du in på 31-32kg utan att egentligen vara medveten om det,
och plötsligt så betalar du för frakt upp till 50kg
utan att använda de resterande 15-20kg fraktvikt som du skulle kunna göra.
Eller omvänt, ser du att din viktgräns passeras så kanske du hellre tar bort
den där påsen med "bra att ha hemma utifall att-malt".
Finn det någon möjlig lösning eller har jag bara fattat fel?
Motivationshöjande synsätt för att lägga ner jobb
på att lösa viktuppräkningen kan tex vara:
-Hmm, vill jag sälja 35kg varor eller 48kg när kunden ändå är igång och shoppar loss?
-Hmm, vill jag sälja våra varor med en frakt på ca 5:-/kg
eller vill kunden ha sina varor transporterade för ca 3:-/kg?
Mvh Raasken
ekonomiskt beroende löneslav m tillsvidareanställning
MaltMårten och Raasken : Vi skulle gärna ha en funktion i webbutiken som gör att man som kund ser var man ligger till viktmässigt med sin varukorg. Tyvärr finns det inte stöd för detta, och det är inget vi kan få till själva med mindre än att vi byter lösning helt och hållet. Detta är faktiskt en av de få sakerna som var bättre med vår gamla webbutik som vi hade fram till i somras.
I nuläget får man helt enkelt prova sig fram med att ta bort eller lägga till saker i varukorgen och sedan titta i kassan på fraktpriset så att man hamnar på rätt sida om gränsen.
Hej Svante.. Det här med vikten kan väl inte vara så svårt att skriva in på var artikel sen kan ju var och en själva räkna ut vad vikten är eller om det är viktmässigt är plats att handla lite till..
Mvh Dennis
Dennis : Det skulle ju kunna vara en nödlösning förstås att göra så. Men det är mycket jobb i och med att vi har runt 800 produkter i sortimentet, och alla produktbeskrivningar måste då ändras manuellt. Sedan måste ändå kunden sitta med papper och penna och hålla reda på vikten för alla varor i korgen. Bäst vore om den aktuella totalvikten stod angiven i varukorgen, och det borde vara en enkel match att programmera detta. Tyvärr har vi inte tillgång till källkoden eftersom vi använder en hyrlösning. Men jag ska ta upp frågan igen med leverantören.
Dennis : Det skulle ju kunna vara en nödlösning förstås att göra så. Men det är mycket jobb i och med att vi har runt 800 produkter i sortimentet, och alla produktbeskrivningar måste då ändras manuellt. Sedan måste ändå kunden sitta med papper och penna och hålla reda på vikten för alla varor i korgen. Bäst vore om den aktuella totalvikten stod angiven i varukorgen, och det borde vara en enkel match att programmera detta. Tyvärr har vi inte tillgång till källkoden eftersom vi använder en hyrlösning. Men jag ska ta upp frågan igen med leverantören.
Hör jag praoelev?
Thomas : Praoelev skulle ju vara bra, men det tar nog lite tid innan vi får tag i en... Jag ber min dotter göra det istället. Malt och humle är ju inga större problem att veta hur mycket de väger, så vi börjar med de övriga varorna.
Jag fick hjälp med detta igår kväll av dottern, så kolla gärna nu om ni tycker det funkar bra. De flesta artiklarna utom malt och humle ska nu ha viktinformation i beskrivningen.
Notera sedan att vi räknar med en viss vikt för emballaget också - fraktgränserna avser ju totala kollivikten. Se http://shop.humle.se/se/page/frakt.php .
Helt klart ett lyft att vikten på varorna står angiven! Men det är förstås inte lika bra som om man får vikterna summerade automatiskt...
En liten undran: en viktsummering måste väl ändå göras för att räkna ut vilka fraktalternativ som ska erbjudas? I så fall så finns ju redan en funktion för att summera vikter i webbutikslösningen. Borde då ta utvecklaren en sisådär två minuter att lägga till vikten i varukorgen...
Apropå diskussionen om visning av aktuell vikt i varukorgen så kan vi tyvärr inte fixa det själva eftersom vi hyr webbutiktjänsten. Vi är beroende av att teknikleverantören ordnar till möjligheten. Jag skrev så här till supporten:
Det skulle vara en stor fördel om det skulle gå att visa aktuell totalvikt i varukorgen, så kunderna kan se till att de hamnar på rätt sida om fraktkostnadsgränserna. Förstår att det kan vara knepigt att visa fraktkostnaden, eftersom denna beror på val av fraktmetod och leveransadress som kunden gör i kassan, men aktuell totalvikt av alla produkter i korgen är ju känd vid varje tillfälle och borde relativt enkelt kunna visas känns det som. (Man skulle också kunna tänka sig att visa fraktkostnaden för inloggade kunder, baserad på deras sparade leveransadress och billigaste tillgängliga fraktmetod för aktuell vikt. Det är dock förstås lite mer avancerat.)
och fick det här svaret:
Vi har ingen konkret tidsplan på detta planerad, men punkten finns högt prioriterad i vår förslagslista.
Vi kompletterar även punkten med era synpunkter.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Humlegården → Nya webbutiken