Nya webbutiken

Den nya webbbutiken ser onekligen snygg ut! Men är vi alla nya kunder, eller finns vi gamla upplagda i den nya shoppen?

// Mikael

Sv: Nya webbutiken

Ja det blev verkligen ett lyft. Nu saknas bara att resten av humle.se blir lika snajsigt.

Lundholm: Tror inte att en enda affärsidkare någonsin raderat sina kundlistor vid ombyggnad av butik.
Även jag tycker att det känns bra med en uppfräschning, även om den gamla butiken fixade det som behövdes.
Kollade lite igår, längst ner på förstasidan var det något konstigt med länkarna till olika företag, vet inte om nån annan sett detta, eller om det skulle vara kurragömma över det.....

Salle

Lundholm: Kul att du gillar den nya butiken. I nuläget är det så att man får registrera sig på nytt som kund i den nya butiken. Vi skulle kunna importera kundinformation från vårt gamla faktureringssystem men det är inte gjort ännu. Skulle det vara en stor fördel om man redan fanns inlagd som kund i den nya butiken första gången man kom dit?

Albin: Jodå, vi är medvetna om det...och det finns vissa idéer om hur. Det hanns inte med nu under stängningen tyvärr.

Salle: Vi raderar givetvis inte kundlistorna, men den gamla butiken höll inte reda på någon kundinformation alls. Allt kom via mail till oss för varje beställning, och vi la in det i vårt faktureringssystem. Håller med om att den gamla butiken fixade det nödvändigaste - det var väl därför den blev så långlivad! De grå loggorna i nederkanten är länkar till några av de leverantörer av malt, humle, jäst och utrustning som vi representerar. Vi kanske skulle plocka bort dem, eller göra om dem till länkar in i vårt sortiment istället..?

(Döpte om tråden eftersom den nu handlar om lite av varje angående nya webbutiken.)

-- Svante

Svante: Vad jag menade var att jag ser bara grå streck och någon av loggorna är halv, jag tycker det är ok om dom är där dom är, men att dom bör fixas till.
Kanske bara jag som har detta kosmetiska problem.

Salle

Salle: Det låter märkligt. Har du kollat med en annan webbläsare?

-- Svante

Samma visa hos mig då man bara ser nederdelen av länkarna. Här körs Internet Explorer 8.
I övrigt bra sida!

Samma här, men Firefox fungerar det på.

Håller med om att den nya butiken ser snygg ut. Dessutom kan man se innehållet i varukorgen under tiden man handlar, vilket är kanon. Men en sak jag störde mig på var att årtalet på humlen inte längre står angiven i rubrikraden, utan man måste klicka på varje artikel för att få den informationen.

En annan sak, men kanske inte så viktig är att det inte går att komma tillbaka till Humlegårdens startsida från webbutiken. Tidigare kunde man klicka på loggan, men nu leder den bara till butikens startsida. Men det kanske är tanken att det skall fungera när resten av hemsidan är uoograderad?

Porterbryggare: Anledningen till att vi tog bort skördeåret (och alfasyran, och odlingslandet) från artikelnamnet för humle var att det var så långt att det blev grötigt och oöverskådligt i varukorgen i högerspalten. Det är klart att vi skulle kunna lägga tillbaka den informationen i artikelnamnet. Jag håller med om att det finns en del som talar för det. Men då skulle vi kanske också lägga tillbaka alfasyran? Och då är vi nästan tillbaka till lika långa namn igen...

En sak man kan göra är att söka på 2008 t ex om man letar efter humle från det året. (Tyvärr är sökresultatsidan ganska rörig i nuläget.)

Visst är det sedan meningen att det ska finnas en länk till Humlegårdens startsida också. Det finns större planer för hur de olika delarna ska sys ihop lite snyggare, men Rom byggdes ju som bekant inte på en dag... Jag la i alla fall in en länk nu lite snabbt, den är svart och syns knappt men funkar.

(Edit: Länken till www.humle.se är nu fixad så den ser likadan ut som de interna länkarna.)

-- Svante

Uppdatering: Jag la just in visning av artikelnumret i listningarna. Det gör att man kan se skördeåret för humlen även i listningarna om man känner till vårt "hemliga" system för artikelnumrering... Det är helt enkelt så att sista siffran anger skördeåret. 7 för 2007, 8 för 2008 osv.

Utmaning: vem blir först att avslöja hela systemet för vår artikelnumrering för humle..?

-- Svante

Lätt!

Två första siffrorna ursprungsland tex 44 för USA.

Tredje siffran humlesort inom landet, ersätts med
bokstäver vid fler än nio sorter inom landet.

Fjärde siffran humletyp. 0=pellets 100g 1=pellets 500g
3=kottar 100g 4= kottar 500g 6=puckar 100g 7=puckar 500g

Femte siffran redan avslöjat som skördeår

Ibland ett sjätte tecken "K", vad kan det stå för?

Jag tycker nya webbutiken ser fin ut. Men jag måste säga att jag saknar färgangivelserna för malt. Det är inte så sällan som jag går till sajten för att kolla av färgen när jag skissar på nya recept...

Salle m fl : Jag plockade nu bort de svartvita loggorna för leverantörer längst ner som såg konstiga ut i IE8.

Weinkeller : Du har dechiffrerat rätt. Lite ytterligare trivia följer här.
Första siffran: 4=humle  (5=malt  6=tillsatser  7=litteratur  8=utrustning ; detta är ju ganska uppenbart.)
Fjärde siffran: 2= pellets 5 kg  5=kottar 5 kg  8= puckar 1,4 kg (Dessa har inte synts så ofta i webbutiken hittills.)
Eventuellt sjätte tecken: K, L, M osv införs här i de fall vi får in samma humlesort, humleform och skördeår men med en annan alfasyrahalt.

Kristall-Klas : Detta ska vi förstås se till att lägga in. Ska det helst stå på infosidan för varje maltsort eller som en tabell på den övergripande sidan för malt?

-- Svante

Ett förslag till förbättring på en redan mycket bra sida är att göra det möjligt alt. att öka antalet rader
på sidorna i var kategori. För att på så vis slippa bläddra på ex. tre olika sidor för varje humleland.

Rullgardinslänken gör det iofs. relativt lättnavigerat men jag tror att man skulle kunna få ner antalet navigerings-klick ytterligare.

Jag tycker verkligen om att ni kategoriserat ursprungsland på humlen.
Hatten av!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas : Jag ökade antalet på varje sida till 20, och med sortering i bokstavsordning istället för som tidigare i artikelnummerordning. Det verkar bli lite tydligare på humlesidorna, men vad tycker ni om malt och de övriga kategorierna?

-- Svante

Jag tycker personligen att det räcker om färgangivelserna för malt står på infosidan för varje maltsort. Om det blir mer text i den övergripande tabellen så blir det nog lite svårläst.

Jag har för min del alla artiklar under tex ljusmalt på samma sida så är det bara att scrolla ner tycker att det blir mer överskådligt.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

19 Senast ändrad av tio Pepe (2009-08-18 08:14:55)

Jag tycker att nya webbutiken är trevlig och lätt att hitta i.

Jag har en synpunkt som egentligen inte har med nya sidan att göra. Alla dimensioner som egentligen är i tum borde anges i tum och med metriska motsvarigheten inom parentes. Ex:
ölslang 3/8" (9,5 mm) ytterdiameter
ölslang restriktor "sytråd" 3/16" (4,8 mm) ytterdiameter

EDIT: Jag ser nu att det står så i detaljbeskrivningarna.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

20 Senast ändrad av svensson.lu (2009-09-01 18:30:01)

Kristall-Klas skrev:

Jag tycker nya webbutiken ser fin ut. Men jag måste säga att jag saknar färgangivelserna för malt. Det är inte så sällan som jag går till sajten för att kolla av färgen när jag skissar på nya recept...

Vad har Dingeman för färgangivelse på Aromatic och Caravienne?
Kan iof leta på nätet men det vore trevligt att kunna se det på humlegården

Edit: http://www.specialtymalts.com/dingemans … tions.html

21 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-09-23 09:37:34)

Svante skrev:

Thomas : Jag ökade antalet på varje sida till 20, och med sortering i bokstavsordning istället för som tidigare i artikelnummerordning. Det verkar bli lite tydligare på humlesidorna, men vad tycker ni om malt och de övriga kategorierna?

Jag tror att en enkel men kanske inte den bästa lösningen är att lägga in en thumbnail till varje maltsort.
Kanske inte nödvändigtvis till varje förpackning, men varje enskild sort.

Nu när dom är sorterade i bokstavsordning så blir det ju på så vis små nätta grupperingar.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/malt.gif

Alternativ nummer två kunde ju vara att slopa de olika storlekarna på förpackningarna i listorna och
istället med hjälp av antalet man skriver in i rutan anger mängd.
Fler utrymmen för att det blir fel. Dessutom måste man kanske ange i vilka mängder det går att beställa varje enskild sort kanske?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/malt2.gif

http://www.humle.se/punbb/images/upload/malt3.gif

Eller, lägga till fler "summarutor" en för varje kvantitet ni saluför.

www.bryggradio.com

Eller kanske en liten rullgardinsmeny för mängderna

www.bryggradio.com

svensson.lu skrev:

Vad har Dingeman för färgangivelse på Aromatic och Caravienne?
Kan iof leta på nätet men det vore trevligt att kunna se det på humlegården

Edit: http://www.specialtymalts.com/dingemans … tions.html

Färgangivelser för alla sorter är nu inlagda i en tabell på huvudsidan för malt :
http://shop.humle.se/se/grp/malt.php

-- Svante

Thomas : Tack för ditt fint illustrerade förslag. Gillar särskilt varianten med olika knappar för olika förpackningsstorlekar. Tyvärr är det så att vi bara har mycket begränsade möjligheter att påverka funktion/utseende i webbutiken eftersom vi inte har koden själva utan anlitar en hyrlösning. Vi kan visserligen konfigurera en del saker men långtifrån allt. Detta går tyvärr inte i nuvarande version i alla fall.

Två alternativ som vi skulle kunna införa för att få överskådligare struktur (färre artiklar i listningarna):

1) göra förpackningsstorlek till en variant som man kan välja (då får man t ex en rullgardinsmeny för detta på sidan för maltsorten)
2) lägga in sorterna som under-underkategorier (då får man maltsorterna listade i navigeringsmenyn till vänster, och sedan en sida med listning av olika förpackningsstorlekar  - gjorde ett exempel för ljust torkat maltextrakt : http://shop.humle.se/se/grp/ljust-torka … pulver.php )

Motsvarande skulle man förstås kunna göra även för humle, då även med humleformer (pellets, kottar, puckar). Man skulle exempelvis få all Saaz-humle samlad på en sida.

-- Svante

Ja du Svante, det är två olika lösningar som jag tycker är bra.

1. Fördelen är ju att man inte behöver gräva så djupt in i sidan. 
    Nackdelen med rullgardiner är om man vill beställa fler av samma artikel. Det kan kanske ställa till det?

2. Mer "invecklad" lösning som samtidigt gör det lätt att överskåda storlek på förpackning och som du säger pellets alt. hela eller puckar.
    Kanske kunde det varit bra om denna ruta va en popup likt info-popupsen?

Alternativ två känns som den är tillämpningsbar på fler produktkategorier?

www.bryggradio.com