Äntligen dags

Igår kväll vägde jag upp all malt, humle och krossade specialmalten. Allt är nu uppvägt och ligger prydligt i skålar/påsar och väntar på mäskning!
http://www.humle.se/punbb/images/upload/58_1.jpg

Det ska bli en julporter, med mycket mörk malt samt väldigt svagt kryddat med ingefära och kryddnejlika!! Jag har saknat portern... Ska bli gott med en riktig kraftig smakrik skummande öl till jul. Ska jäsas med S-04.

Jag satt också igår det som är tänkt att bli ett kombinerat närings experiment samt hjortronchampagne. Basen är sockerlösning med tillsatta aminosyror, inget ammoniumsalt, samt äppeljuice. Jäst med EC-1118 champagne torrjäst vod 22C som jag haft liggande länge men aldrig provat. Jag syrade också "vörten" med lite citronsyra för att få upp syran lite. Vin måste ju vara lite syra, och när jag ju hade delvis socker fick jag kompensera detta. När det är utjäst och klarnat, ska det smaksättas med hjortron. Jag har inte fått tag i rena hjortron så det blir väl till att ta lite hjortronsylt, så mycket det går utan att det blir för sött.

Får se om jag får tid över, så kanske jag slänger ihop en improviserad sockeröl inatt också. Beror på hur sent det blir.

/Fredrik

Sv: Äntligen dags

Sockeröl?
Vad är det?

Vanlig öl, fast med en sorts "artificiell vört", med sackaros istället för det spektrum av sockerarter man finner i vört, samt artificiell näring. Egentligen är det ett experiment som syftar till att bli klokare på vissa saker.

Det finns en rad problem med sockeröl, och lärdomen består i att försöka klura ut hur man kommer runt dem.

Men det blir nog ingen sockeröl ikväll. Mäskning är snart klar nu, då är det bara koket kvar! Jädra skönt att dela upp det, väga, mäta, krossa och planera dagen innan. Gick mycket lättare ikväll när man kunde gå direkt på mäsken.

/Fredrik

Jag testade min nya pH modell idag och den stämde sånär som på 0.1 pH enhet (Formel -> 5.7 @ 20C, mätning -> 5.6 @ 20C). Det får anses som godkänt.

Återstår att se om det fortsätter stämma. Kommer att testa den mer så småningom.

Det är rekord tror jag eftersom jag ännu inte slaskat ned köket som jag brukar.

/Fredrik

Passade på att ta lite bilder på mitt väldigt enkla, med praktiska mäsk/lak kärl. Kärlen isoleras med skummadrass om det behövs. Billigt, och mycket enkelt att rengöra. Fördelen med att det är genomskinligt är att man ser på vätskenivåerna (det finns två i en dubbelhink), när man lakar i rätt hastighet. Mycket trevligt.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/58_2.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/78_3.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/74_4.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/5.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/6.jpg

/Fredrik

Se röd och blå pil. Vätskenivån sjunker när man lakar för fort (det blir för högt undertryck på undersidan och risk för stopp). Så justerar man bara med ventilen tills vätskenivån håller sig i lagom nivå.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/7.jpg

/Fredrik

Kul med bilder!

Du, slangen från tappkranen, är det nödvändigt för att förhindra syresättning av vörten du samlar upp, eller vad?
Jag kör med lika lakkärl, dock inget stekskydd i botten, bara själva innerhinken fullpepprad med hål.

Mvh Ulrik

Slangen gör det lättare att hantera allt och det blir mindre "plaskande" och slaskande. Dessutom kan man ju dra slängen i sidled, dvs upptappningskärlek behöver inte så exakt mitt under. Jag tycker det fungerar jättebra med slangar och man kan överföra vörten med minimalt slaskande.

/Fredrik

OK, jag tror det slaskar mindre för mig då kanten på kärlet inunder är mer eller mindre i exakt nivå med tappkranens undre del, dvs inte sån höjdskillnad som det verkar vara på dina bilder.

Har märkt att ifall man lakar för fort blir det lätt baksug, lite surt också ifall det sätter igen. Annars kanon! Nog mitt bästa bygge näst efter min kokare.

/U

Jag har helnöjd med mina mäskkärl också, fyller sin funktion till full, med enkelhet.

Vad har du för kokare? Jag kör fortfarande med flera små kastruller, jädra jobbigt. Jag borde göra nåt åt det, men har inte hittat någon vettig stor kastrull. Alternativet är väl ett värmeelement, men jag brygger i köket och har inte plats för några permenetat installationer, jag måste ha någon smidigt som kan plockas undan.

Koket och maltkrossningen är de punkter dör jag borde förbättra mig.

/Fredrik

Jag flyttar denna tråd till Utrustning, eftersom den har börjat handla om detta snarare än Recept och bryggloggar.

-- Svante

När jag började brygga för många år sedan hade jag en 17 liter gryta.
Den räckte inte riktigt utan jag hade i början några små kastruller vid sidan om.
Vid slutet av kokningen hade det kokat ihop så mycket att allt fick plats i 17 liter grytan.
Jag skaffade mig sedan en tillräckligt stor kokare för att underlätta bryggningen och ölen blev betyderligt bättre.
I efterhand förstår jag att hårt kokande i flera små kastruller gav någon form av karamelliseing som inte passar i alla öltyper.

Större är inte alltid bättre.
Om du har en mindre gryta så undvik att koka så kraftigt.
När du har en stor gryta blir det svårt att koka kraftigt så det blir så att säga självreglerande.

Som tur är har jag en sk extra bred spis, så jag får plats med 3 breda kastruller i sidled, men det är olika effekt på plattorna, så det är en himla strul. En plattar kokar järnet och de andrar bara sjuder, irriterande. Dessutom så måste jag hålla på och dela upp humlen mellan kastrullerna.

Hittar jag en stor kastrull till vettigt pris så blir det väl en sån så småningom. Jag har kollat på kockaffärer men de tar flera tusen för en bra kastrull vilket är och ta i tycker jag.

/Fredrik

Jag har en gammal mjölk/vatten-kruka på 50 liter. I den sitter det tre kokelement från tre vattenkokare som jag slaktat. Varje element är på 2200 W, vilket gör att 6.6 kW är maxeffekt (=3fas). När kok uppnåtts tas två faser bort och endast ett element används.
I botten sitter det en tappkran med ett slitsat kopparrör på insidan. Röret funkar som filter och silar bort det värsta när man tappar ur vörten för kylning. Det funkar utmärkt att koka 45 liter i denna utrustning. Kanske ska ta å plåta lite bilder så ni får se ifall ni är intresserade av bygget.... Givetvis är allt jordat och jag kör med jordfelsbrytare också. Som kylare använder jag mig ett bromsrör från Biltema som är lindat runt ett Corneliusfat för lämplig spiraldiameter. Denna kopplas till duschslangen och sänks ner i vörten jag samlat upp i en vanlig brygghink. Sen tar det ca 10-15 minuter att kyla ner till lämplig jäst-i-slängar-temperatur. Ska göra om kylaren till en annan konstruktion (motströmskylare) som fungerar som så att vörten pumpas igenom ett bromsrör. Utanpå bromsröret är det en vattenslang ansluten och vattnet går åt motsatt håll som vörten vilket ger en effektiv kylning.

16 Senast ändrad av Fredrik (2005-10-14 08:00:39)

Nu jädrar har jag jäst S-04 rätt varmt så det ska bli oerhört spännande att smaka!! 22-23 gradier omgivning, och vörten blev åtskilliga grader över det under toppaktiviteten. Det jäste utan bara helskotta. Jag har varit så väldigt försiktigt jämt med jästempen, men nu tänkte jag faktiskt se vad som händer. Ibland tycker jag att en för sval jäsning ger karaktärslösa öl.

Jag hoppas nu på en stor fruktighet gärna med lite whiskey toner som ska balansera mot den kraftiga smaken från choklad/svart/karamell malten i portern. Men jag får hålla mig någon vecka till innan jag provar smile Luktar jädra gott iallafall inne i förrådet.

/Fredrik

Idag har 11 dagar gått och julportern har stått i primärkärlet hela tiden.

Jäsningen gick utav bara den. Från 1.058 till 1.012 på 2-3 dagar, full fräs, och temperaturhöjningen var klart signifikant.

Efter 2 dagar var det nästan ingen aktivitet, och efter 3 dagar var det i princip helt färdigjäst. Sedan dess har jag ruskat upp jästen ett par gånger och den har sedan får klarna och konditioneras. Nu på dag 11 tappade jag upp.

FG 1.012
pH 4.3

Fin doft av "jul" (kryddnejlika), karamell- och chokladmalt. Trots den lite högre tempen och den våldsamma jäsningen tycks jästsmakerna fina. Jag smakade bara lite snabbt vid tappningen. Ikväll ska jag kolsyra en liten slurk och prova samt kolla skummet.

Jag ska nu inte göra samma misstag jag brukar och döma ölen för tidigt. Några veckor på flaska så är den nog på topp. Men såhär långt verkar den helt lyckad.

Återigen får jag säga att jag gillar S-04. Det är en oerhört robust jäst, klarar mycket högre temperaturen utan att bli otrevlig. Jäser extremt fort, jäser ut ok, men inte kruttorrt. Bildar ett väldigt kompakt och föredömligt sediment. Mycket lätt att ha att göra med.

Jag trodde jag hade utmanat ödet denna gång genom den snabba jäsningen men tydligen gick det utmärkt. Återstår att se om jag känner någonting konstigt när ölen fåt lugna ned så på flaskan. Det brukar alltid komma med ett tunnt jästdis vid omtappningen.

/Fredrik

Jag har jäst mycket med Safeale S-04 och tycker att det lönar sig att vänta minst 4 veckor efter att ölet har tappats på flaska.
R.A.

Jag provade ett glas igår till lite kyckling och grönsaksris. Den blev god, lite mer balanserad än förra årets julöl, som egentligen för förlagan, vars recept jag justerade lite.

I dofterna känns man kryddnejlika, chokladiga och karamelliga, rostade toner från den mörka malten, sam så känner man faktisk en svag bakgrund av vedrök från en mycket liten mängd gotländskrökmalt.

Det enda som jag faktiskt saknar är lite mer karaktär från jästen. Jag hade hoppas på att skrämma ur den lite mer med den varma jäsningen, jag körde iofs en liten annan konditioneringsteknik nu med att par omruskningar under lagring, det kan mycket väl ha reducerat ev estrar. Jag tyckte att förra gången, när jag jäste något svalare fick jag kraftigare lite whiskey liknande toner.Jag kommer att göra denna öl fler gånger och kanske testa med någon annan jäst också, typ irish ale eller liknande. Men med tanke på det starkt begränsade urvalet att torrjäst tycket jag S-04 är bra.

I smaken finns, inga astringenser, vad gäller beskan så kompletteras den inte alltför höga humlebeskan rätt bra med brändheten från den rostade och svarta malten precis som det var meningen.

FG 1.012 var bra, men lägre får det absolut inte gå, då blir det nog vattnigt.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/20055.jpg

Skummet är godkänt, ganska bra. Skummet är ganska stabilt, även om det kunde varit bättre.

Jag är i princip helt nöjd med själva receptet, *kanske* om FG skulle upp någon punkt till 1.013-1.014. Får se hur ölen känns efter några veckor.

Vad gäller jästens smaker så hade jag som sagt hoppats på lite mer karaktär. Men detta är bara andra eller tredje gången jag använder S-04.

/Fredrik

Malten är såhär

72,0%    Pilsnermalt 2-row - viking   
8,0%    Crystal 150L (Thomas Fawcett/En, HumleG)   
8,0%    chocolate malt  (carafa I)  - weyeremann   
4,0%    Wheatmalt - weyermann   
3,2%    Barley flour from dehusked barley   
1,6%    Gotländks rökmalt   
1,6%    dark crystal (caramunic I ) - weyereman n   
0,8%    roasted Black Malt (Thomas Fawcett/En, HumleG)   
0,8%    rostated Barley( weyermann)   

Saaz 3.5% pellets 15 g / 10 min
Northern brewer 10% pellets 27g / 45 min
Ingeföra, mald 3g / 10 min
Kryddnejlika, mald  1g / 10 min

(Vattenjustering med mjölksyra)

/Fredrik

Egentligen kanske det här borde ligga under bryggloggen nu, fast eftersom jag hade börjat i denna tråd så hamnade det här.. hmm..

/Fredrik

Mäskschemat var ungefär såhär.
Ca 80 minuter blev det nog.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/79_mash.jpg

/Fredrik

Tjena Fredrik!

Hur gör du dina flådiga smile grafer?
Vad har du för slags mätprob? Hur kopplar du till datorn?
Vore kul med lite förslag på hem-pular-lösning då jag tänkt mig ev. kontrollera ett akvarium med denna metod. Finns fler hobbys än ölbryggning som vill ha koll på vatten, pH etc. smile

Mvh Ulrik

PS Julölen ser mumsig ut! När kan jag komma? smile

Hej Ulrik, jag har lite olika prober. Kurvan ovan är dock från mina infusionsberäkningar. Denna gånger gjorde jag ingen kontinuerlig mätning utan bara stickprov. Temepratursänkningen kan jag ändå uppskatta då det följer exponentiellt avtagande kylning.

Kurvorna göra jag i excel. Ett trevligt univeralproblem. Jag har de flesta "formler" jag använder för recept formulering etc i excel. Graferna kommer ur infusionsberäknigarna.

För mätdatainsamling använder jag en daalogger som går på usb porten. Kostar förvissa 1000 kronor, men det går att göra så mycket kul med den att jag skaffade en.

Temperaturprob har jag gjort själv av ett glasrör, inuti röret sitter en enkel temperatursensor från elfa, kostar inte många tior och fungerar bra.

För stickprovsmätningar använder jag en digital kött/grill termometer med prob i rostfritt stål.

En bra början för hempularlösning är

http://www.measurementcomputing.com/cbi … TEWV095HK4

8 kanalar med 12 bitars upplösning. Runt denna kan man göra mycket med lite billig elektronik. Du kan koppla in pH mätare om du har det, temperaturprober, tryck etc.

/Fredrik