Äntligen dags
Igår kväll vägde jag upp all malt, humle och krossade specialmalten. Allt är nu uppvägt och ligger prydligt i skålar/påsar och väntar på mäskning! 
Det ska bli en julporter, med mycket mörk malt samt väldigt svagt kryddat med ingefära och kryddnejlika!! Jag har saknat portern... Ska bli gott med en riktig kraftig smakrik skummande öl till jul. Ska jäsas med S-04.
Jag satt också igår det som är tänkt att bli ett kombinerat närings experiment samt hjortronchampagne. Basen är sockerlösning med tillsatta aminosyror, inget ammoniumsalt, samt äppeljuice. Jäst med EC-1118 champagne torrjäst vod 22C som jag haft liggande länge men aldrig provat. Jag syrade också "vörten" med lite citronsyra för att få upp syran lite. Vin måste ju vara lite syra, och när jag ju hade delvis socker fick jag kompensera detta. När det är utjäst och klarnat, ska det smaksättas med hjortron. Jag har inte fått tag i rena hjortron så det blir väl till att ta lite hjortronsylt, så mycket det går utan att det blir för sött.
Får se om jag får tid över, så kanske jag slänger ihop en improviserad sockeröl inatt också. Beror på hur sent det blir.
/Fredrik