Bo och Thomas. Det är en intressant diskussion ni för, synd att det kidnappat Tristans tråd, men sånt händer.
Jag är lite inne på det som Thomas säger. Jag tror det är en "generationsklyfta-sak" när det gäller språkbruket, du får ursäkta Bo. Jag har precis som Thomas nästan enbart läst engelsk litteratur och engelsktalande webbinformation när det gäller hur man skall brygga öl, och inte nog med att jag inte vet vad det heter på svenska, jag bryr mig faktiskt inte mycket om det heller. Jag känner mig helt bekväm med att det heter grist, mashout, dough in, sparge water, pitch-rate etc, eftersom de flesta andra hembryggare också vet vad det betyder.
Problemet är följande: Om jag bara skulle känna till det svenska ordet för "pitch-rate" så skulle jag ha betydligt färre hembryggare i denna värld att diskutera detta ämne med. Med internationella forum med 1000-tals erfarna och hjälpsamma hembryggare att diskutera, fråga och lära sig mera ifrån, är det ett minus och en otrolig begränsning att bara kunna använda bryggbegrepp på svenska. Att då sedan "slå om" till svenska när man besöker ett svenskt bryggarforum är väldigt svårt och det är inte helt självklart om det behövs att översätta maltgiva, utmäskning, inmäskning, lakvatten och jästgiva.
Jag tycker vi skall vara rädda om vårt språk och språkbruk, men språkförmynderi är bakåtsträvande och jag är "totally and firmly against it!". Skall berätta en lite historia varför:
Jag har med jämna mellanrum tittat in på ett holländskt/belgiskt ölforum under några år. Eftersom jag har bott i Belgien och förstår flamländska hjälpligt, samt att jag är välldigt förtjust i belgisk öl, så hittade jag mycket intressanta trådar att följa, även om språket var nederländska. Men vid ett tillfälle i en tråd om De Koninck, ett av mina favoritöl i Belgien, var jag tvungen att ställa ett par enkla frågor kring de receptförslag som disktuerades i tråden - på engelska. Av ren hövlighet nämnde jag att de som svarade på mina frågor mycket väl kunde svara på nederländska, eftersom jag kunde förstå vad dom skrev, men jag var tvungen att be om ursäkt att min egen nederländska inte var tillräckligt stark för att jag skulle kunna skriva i detta språk. Jag fick flera svar och goda råd, både på engelska och på nederländska, man var mycket hjälpsamma. Men efter 5-10 inlägg i tråden på engelska uppmanades jag och alla andra att upphöra med engelska inlägg av forumets moderator. Detta var ett nederlandsktalande forum och så skulle forumet förbli. Det var så pinsamt att flera av forumets medlemmar skickade privata mail till mig och bad om ursäkt å moderatorns vägnar. Själv tycker jag att forumet i sig tappade allt intresse eftersom det inte var öppet för intryck och synsätt från utanför den nederlandsktalande världen.
Hembryggning är en global företeelse, där visserligen amerikaner har ett fantastiskt försprång till resten av världen, men det är likafullt en global rörelse. I en sådan internationell rörelse är det naturligt att det uppstår ett behov för ett gemensamt språk. I hembryggning är detta språket engelska. Precis som det är i telekom, fotboll, data, etc. Och som svenska är det gemensamma språket på Ikea.
Jag önskar bara att jag förstod vad man menar med hot- och cold-break!

Tillägg av Pål: vill vara övertydlig att jag inte antyder att Bo försöker sig på språkförmyderi - absolut inte. Jag känner Bobo tillräckligt väl från det här forumet att veta med säkerhet att han inte utövar något sådant.
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.