stegmäskning

Haloj.

Tänkte steg mäska för första gången.

Har svårt att tyda Jon Palmers räkenskaper för tillförsel av het vatten för att uppnå rätt temperatur, finns det en enklare mattematisk formel....

Hade annars tänkt att stegmäska vid 40 och 50 grader i en kastrull på vardera 30 minuter och 65+ grader i min kylbag/lakbag.

Det svåra är att få över mäsken till kylbagen utan att syresätta för mycket.

Har ni några råd.

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-09-07 22:57:30)

Sv: stegmäskning

Det jag tycker är svårast med stegmäskning är att malten lätt trillar av stegpinnarna och hamnar i en hög på golvet. http://clipart.coolclips.com/AGifm/tf05198/CoolClips_wb025090.gif

Vill man göra det enkelt för sig så kan man ju iofs göra så som du skriver...

Om du inte använder omodifierade cerealier i din "grist" så finns det ingen större anledning att stegmäska*
Använder du däremot ex. vete eller havregryn så kan det vara ide att göra en proteinrast nere i de trakterna
tillsammans med en näve basmalt.

Det är inte superpetnoga med temperaturerna, bara du hamnar ngn stans i närheten så klarar det sig rätt bra.
Till nästa gång vet du dessutom hur du ska justera temperaturen och kan pricka bättre.
Bli inte orolig det är inte atomkemi wink

Är det en normal "grist" med enbart modifierat innehåll så bör du inte göra proteinrasten längre än 10-15min.

*Då menar jag inte att det inte kan vara en god idé att ibland ex. mäska in vid ex. 62C och sedan höja därifrån.
  Beroende på vad som bryggs.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Det jag tycker är svårast med stegmäskning är att malten lätt trillar av stegpinnarna och hamnar i en hög på golvet. http://clipart.coolclips.com/AGifm/tf05 … 025090.gif

Om du inte använder omodifierade ceralier i din "grist" så finns det ingen större anledning att stegmäska*
Använder du däremot ex. vete eller havregryn så kan det vara ide att göra en proteinrast nere i de trakterna

Det är inte superpetnoga med temperaturerna, bara du hamnar ngn stans i närheten så klarar det sig rätt bra.
Till nästa gång vet du dessutom hur du ska justera temperaturen och kan pricka bättre.

Är det en normal "grist" med enbart modifierat innehåll så bör du inte göra proteinrasten längre än 10-15min.

*Då menar jag inte att det inte kan vara en god idé att ibland ex. mäska in vid ex. 62C och sedan höja därifrån.

Hej Thomas

"Grist", "Cerialier" ?  Varför köra med engelska ord när vi har alldeles utmärkta ord på Svenska?

Vi som vet vad det betyder bryr oss ju inte, men nybörjare som läser inläggen, det finns skulle jag tro ett antal bryggare som inte är med i Humlebladet, som "medlemmar", men är intresserade av att ev. kunna börja brygga och sedan gå med i forumet, eller vara "wildcats".

Sluta med engelska ord om det finns svenska.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det är som så att malt har 40% av vattnets förmåga att hålla värme. Alltså kan du räkna om ett kilo malt till fyra deciliter vatten i det här sammanhanget.

Säg att du använder 5 kg rumstempererad malt. Det räknar vi som 0,4*5=2 liter vatten. Säg vidare att du mäskar in med 2 l/kg, alltså totalt 10 liter vatten. Malt:vatten förhåller sig som 1:5, malten ska upp 20 grader, en femtedel av det är 4. Det tillsatta vattnet måste alltså vara 44 grader för att blandningen ska landa på 40.

Antag att kallvattnet i ditt kök håller 15 grader C. Från 15 till 44 är det 29, från 100 (kokande) ned till 44 är det 56. Så, om du blandar kallvatten med kokande vatten i proportionerna 56:29 får du 44-gradigt vatten. För att få precis 10 liter får man pröva sig fram eller lösa ett litet ekvationssystem:
Kall+Varm = 10
Kall/Varm = 56/29

Det blir ungefär 3,4 liter kokande vatten och 6,6 liter kallvatten. Mycket enklare än att stå och lurpassa på termometern vid spisen, tycker i alla fall jag.

Nu vill du upp till 50 grader med hjälp av kokande vatten. För enkelhetens skull låtsas jag att din mäsk inte stått och kallnat, utan håller 40 grader. Din mäsk ska upp 10 grader, det kokande vattnet ned 50. Det råkar vara samma proportioner igen; 1:5. Mäsken motsvarar 12 liter vatten, en femtedel av det är 2,4. Så många liter kokande vatten behöver du alltså.

Fortsätt upp till 65 med kokande vatten. Du har 12+2,4=14,4 liter "maltvatten" vid 50 grader; det ska upp 15 grader. Det kokheta vattnet ska ned 35 grader för att möta mäsken vid 65. Med de proportionerna kan du räkna ut att du behöver 14,4*15/35=6,2 liter kokande vatten.

Allt som allt har du nu 10+2,4+6,2=18,6 liter vatten till dina 5 kg malt; det kanske är en smula blaskigt? Du kan prova med att räkna om med torrare inmäskning, eller att räkna baklänges från 65 grader och tänka dig att du så att säga tar bort kokande vatten.

Techno skrev:
Thomas Fransson skrev:

Det jag tycker är svårast med stegmäskning är att malten lätt trillar av stegpinnarna och hamnar i en hög på golvet. http://clipart.coolclips.com/AGifm/tf05 … 025090.gif

Om du inte använder omodifierade ceralier i din "grist" så finns det ingen större anledning att stegmäska*

Hej Thomas

"Grist", "Cerialier" ?  Varför köra med engelska ord när vi har alldeles utmärkta ord på Svenska?

Vi som vet vad det betyder bryr oss ju inte, men nybörjare som läser inläggen, det finns skulle jag tro ett antal bryggare som inte är med i Humlebladet, som "medlemmar", men är intresserade av att ev. kunna börja brygga och sedan gå med i forumet, eller vara "wildcats".

Bo

You've got a point there techno wink wink big_smile smile

Många vänliga hälsningar
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Ratatosk skrev:

Det är som så att malt har 40% av vattnets förmåga att hålla värme. Alltså kan du räkna om ett kilo malt till fyra deciliter vatten i det här sammanhanget.

Säg att du använder 5 kg rumstempererad malt. Det räknar vi som 0,4*5=2 liter vatten. Säg vidare att du mäskar in med 2 l/kg, alltså totalt 10 liter vatten. Malt:vatten förhåller sig som 1:5, malten ska upp 20 grader, en femtedel av det är 4. Det tillsatta vattnet måste alltså vara 44 grader för att blandningen ska landa på 40.

Antag att kallvattnet i ditt kök håller 15 grader C. Från 15 till 44 är det 29, från 100 (kokande) ned till 44 är det 56. Så, om du blandar kallvatten med kokande vatten i proportionerna 56:29 får du 44-gradigt vatten. För att få precis 10 liter får man pröva sig fram eller lösa ett litet ekvationssystem:
Kall+Varm = 10
Kall/Varm = 56/29

Det blir ungefär 3,4 liter kokande vatten och 6,6 liter kallvatten. Mycket enklare än att stå och lurpassa på termometern vid spisen, tycker i alla fall jag.

Nu vill du upp till 50 grader med hjälp av kokande vatten. För enkelhetens skull låtsas jag att din mäsk inte stått och kallnat, utan håller 40 grader. Din mäsk ska upp 10 grader, det kokande vattnet ned 50. Det råkar vara samma proportioner igen; 1:5. Mäsken motsvarar 12 liter vatten, en femtedel av det är 2,4. Så många liter kokande vatten behöver du alltså.

Fortsätt upp till 65 med kokande vatten. Du har 12+2,4=14,4 liter "maltvatten" vid 50 grader; det ska upp 15 grader. Det kokheta vattnet ska ned 35 grader för att möta mäsken vid 65. Med de proportionerna kan du räkna ut att du behöver 14,4*15/35=6,2 liter kokande vatten.

Allt som allt har du nu 10+2,4+6,2=18,6 liter vatten till dina 5 kg malt; det kanske är en smula blaskigt? Du kan prova med att räkna om med torrare inmäskning, eller att räkna baklänges från 65 grader och tänka dig att du så att säga tar bort kokande vatten.

Hej

Yes! Tack och lov så finns ni som räknar ut dessa konstiga saker. Jag saluterar er alla. Tack vare ni så har jag fått hjälp många gånger

Bo

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-09-08 21:06:27)

Techno skrev:

Hej Thomas

Bo

Hej Bo

I ett helt stycke svenska markerade jag ut ett engelskt ord med "" för att markera att det var avvikande.
Vad grist heter på svenska vet jag fan inte, men heter det maltgiva så tycker jag fan att grist kan anammas likt trottoar eller
vilket annat låneord som helst.

Såg att jag slarvat fel till Cerealier vilket annars går att få förklarat för sig i NE - http://www.ne.se/cerealier
Jag utbildade mig till kock, av 29 elever var det 4 som talade flytande svenska. I näringslära benämnde dock alla
spannmål med ordet "cerealier"

Citat:

"cerealiercerea´lier, sammanfattande namn på sädesslag eller spannmål. Vete och råg är de vanligaste cerealierna i Sverige, och ris dominerar i många länder i Asien. De utgör en viktig källa för bl.a. B-vitaminer och mineralämnen."

Kanske handlar det om en generationsklyfta?
Jag är som så många andra hembryggare självlärd på de vis att jag själv letar reda på fakta vilket jag gör i böcker, forum, podcasts etc.
som är på engelska...
Kanske är det så att många yngre eller nyare hembryggare likt jag själv endast förstår termer på engelska efter
att ha lyssnat på alla podcasts som ex:

* Brew Strong (Eng)
* Jamil Show (Eng)
* Can You Brew It (Eng)
* Basic Brewing Radio (Eng)

eller läst någon av de böcker som man vanligtvis börjar med ex:

* How to Brew (Eng)
* Designing Great beer (Eng)
* The Complete Joy Of Homebrewing (Eng)
* Radical Brewing (Eng)
* The Homebrewers Companion (Eng)
* The Brewers Handbook (Eng)

eller kanske någon av böckerna ur serien Classic Beer Styles?

Visst är det sorgligt att det svenska språket går förlorat här och var.
Jag är även musiker och där försökte man i en handbok översätta ord som ex:

* Noise Gate till "Brus-Grind"
* Equlizer till "Klangutjämnare" osv...

Cache Memory vet jag i läroböcker förr i tiden översattes "Fickminne"

Vem blir klok och vem blir dum?

Hjälp istället till med att översätta...

I framtiden får du vara snabbare Bo, posta relevanta svar på svenska innan jag hinner före med min svengelska wink

www.bryggradio.com

Hej Thomas

Du markerade ut ordet för att det var avikande. Du använder ordet "GRIST" samt sen använder du svordommar för att ev. tala om att det betyder  maltgiva.

Jag vet att GRIST betyder Maltgiva. Varför använder du en svordom till ett ord som du inte vet om?

Angående Ceralier: Alla här på vårt Forum är ju inte vad det betyder. Vi som vet måste ju då tala om det för dom som inte vet? Eller?

Resten du skriver är ju en bok för att brygga, goda råd, det du skriver är ju kanon

Att av 29 blivande kockar är det bara var 4 som pratade flytande svenska. Det anser jag som ett väldigt stort problem!

Nu befinner vi ju oss i Svergie, eller.? Hur kan dessa kockar utexaminerade i svensk mat, samt Internationell mat laga kåldolmar?

Klarar dom det?
Bo

Till detta kan jag tillägga att jag kan inte alls så mycket.
Jag vet vad jag tycker fungerar bra och dåligt. Det jag försöker bidraga med är uppmuntrande ord.
För det anser jag kan vara lika viktigt som en uträkning eller ord som kan avskräcka.

Det viktigast är att komma igång.
Sedan löser man problemen när de dyker upp istället för att grubbla innan dom ens finns.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Till detta kan jag tillägga att jag kan inte alls så mycket.
Jag vet vad jag tycker fungerar bra och dåligt. Det jag försöker bidraga med är uppmuntrande ord.
För det anser jag kan vara lika viktigt som en uträkning eller ord som kan avskräcka.

Det viktigast är att komma igång.
Sedan löser man problemen när de dyker upp istället för att grubbla innan dom ens finns.

Hej

Jag är absolut inte här och klagar samt försöker förstöra något. Ser jag något som jag tycker verkat va galet eller någon försöker strula till det, då får ni alla här på forumet avgöra det. Har jag fel låt då all ilska samt destruktion komma över mej, för då har jag haft fel. Har jag haft vetenskapliugt fel så säjer jag det samt så är det

Bo

Tackar för alla tips, det kanske är på sin rätt att jag delger mit tilltänkta recept.

En hyllning till det bretonska microbryggeri ölerna som jag fick tillfälle att smaka i sommras.

Size:14-15 liter

100g Base malt
2kg Pilsner malt
1kg Wheat malt
200g Munich
100g Caramel
100g Blé Nior (Omältad rostad bovete)

10g Cascade (6% AA, 60 min.)
10g Saaz (3.75% AA, 20 min.)
15g Saaz (3.75% AA, 10 min.)

Techno skrev:

Hej Thomas

Att av 29 blivande kockar är det bara var 4 som pratade flytande svenska. Det anser jag som ett väldigt stort problem!

Nu befinner vi ju oss i Svergie, eller.? Hur kan dessa kockar utexaminerade i svensk mat, samt Internationell mat laga kåldolmar?

Klarar dom det?
Bo

Ja du, jag tror inte att det är så många av dem som arbetar i kök idag.
Iallafall inte av dem som hade större svårigheter med språket. Dom förstod nog aldrig
helt och fullt vad dom lärde sig.

Du Bo, samt ni andra...
En idé är att ha en faq här på forumet eller länk till bryggarwiki kanske?
Många skulle nog uppskatta ex. en parlör från engelska till svenska termer.
Dessutom finns ju även möjligheten att översätta termer som helt saknas på svenska.

En liten avdelning med svar på vanliga frågor.

www.bryggradio.com

Tristan skrev:

Tackar för alla tips, det kanske är på sin rätt att jag delger mit tilltänkta recept.

En hyllning till det bretonska microbryggeri ölerna som jag fick tillfälle att smaka i sommras.

Size:14-15 liter

100g Base malt
2kg Pilsner malt
1kg Wheat malt
200g Munich
100g Caramel
100g Blé Nior (Omältad rostad bovete)

10g Cascade (6% AA, 60 min.)
10g Saaz (3.75% AA, 20 min.)
15g Saaz (3.75% AA, 10 min.)

Återkom med ett smakutlåtande

www.bryggradio.com

Själv klart...

Det lutar nog bara åt en proteinrast vid 50-52 grader på 20 min och en försockringsrast på 65 grader i 70 min.
Lakar ut med 78 grader.

Så killar - spilla nu inte eran på tid på att bråka om svenska/engelska ord:-) Ni är både jättefina personer både två, så slappna av, ok smile Peace och fred på jorden (tills nästa gång det blir Danmark vs Sverige wink )

Måmnga hälsningar
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

16 Senast ändrad av Portugisen (2009-09-08 16:35:07)

Bo och Thomas. Det är en intressant diskussion ni för, synd att det kidnappat Tristans tråd, men sånt händer. 

Jag är lite inne på det som Thomas säger. Jag tror det är en "generationsklyfta-sak" när det gäller språkbruket, du får ursäkta Bo. Jag har precis som Thomas nästan enbart läst engelsk litteratur och engelsktalande webbinformation när det gäller hur man skall brygga öl, och inte nog med att jag inte vet vad det heter på svenska, jag bryr mig faktiskt inte mycket om det heller.  Jag känner mig helt bekväm med att det heter grist, mashout, dough in, sparge water, pitch-rate etc, eftersom de flesta andra hembryggare också vet vad det betyder.

Problemet är följande: Om jag bara skulle känna till det svenska ordet för "pitch-rate" så skulle jag ha betydligt färre hembryggare i denna värld att diskutera detta ämne med.  Med internationella forum med 1000-tals erfarna och hjälpsamma hembryggare att diskutera, fråga och lära sig mera ifrån, är det ett minus och en otrolig begränsning att bara kunna använda bryggbegrepp på svenska.  Att då sedan "slå om" till svenska när man besöker ett svenskt bryggarforum är väldigt svårt och det är inte helt självklart om det behövs att översätta maltgiva, utmäskning, inmäskning, lakvatten och jästgiva. 

Jag tycker vi skall vara rädda om vårt språk och språkbruk, men språkförmynderi är bakåtsträvande och jag är "totally and firmly against it!".  Skall berätta en lite historia varför:

Jag har med jämna mellanrum tittat in på ett holländskt/belgiskt ölforum under några år.  Eftersom jag har bott i Belgien och förstår flamländska hjälpligt, samt att jag är välldigt förtjust i belgisk öl, så hittade jag mycket intressanta trådar att följa, även om språket var nederländska.  Men vid ett tillfälle i en tråd om De Koninck, ett av mina favoritöl i Belgien, var jag tvungen att ställa ett par enkla frågor kring de receptförslag som disktuerades i tråden - på engelska.  Av ren hövlighet nämnde jag att de som svarade på mina frågor mycket väl kunde svara på nederländska, eftersom jag kunde förstå vad dom skrev, men jag var tvungen att be om ursäkt att min egen nederländska inte var tillräckligt stark för att jag skulle kunna skriva i detta språk.  Jag fick flera svar och goda råd, både på engelska och på nederländska, man var mycket hjälpsamma.  Men efter 5-10 inlägg i tråden på engelska uppmanades jag och alla andra att upphöra med engelska inlägg av forumets moderator.  Detta var ett nederlandsktalande forum och så skulle forumet förbli.  Det var så pinsamt att flera av forumets medlemmar skickade privata mail till mig och bad om ursäkt å moderatorns vägnar.  Själv tycker jag att forumet i sig tappade allt intresse eftersom det inte var öppet för intryck och synsätt från utanför den nederlandsktalande världen.

Hembryggning är en global företeelse, där visserligen amerikaner har ett fantastiskt försprång till resten av världen, men det är likafullt en global rörelse.  I en sådan internationell rörelse är det naturligt att det uppstår ett behov för ett gemensamt språk.  I hembryggning är detta språket engelska. Precis som det är i telekom, fotboll, data, etc.  Och som svenska är det gemensamma språket på Ikea.

Jag önskar bara att jag förstod vad man menar med hot- och cold-break!

smile

Tillägg av Pål: vill vara övertydlig att jag inte antyder att Bo försöker sig på språkförmyderi - absolut inte. Jag känner Bobo tillräckligt väl från det här forumet att veta med säkerhet att han inte utövar något sådant.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

17 Senast ändrad av janne (2009-09-08 15:52:43)

Hot/Cold break är varmdruv resp. kalldruv eller proteinutfällningen som klumpas när man kokar vörten och den andra proteinutfällningen  man får om man kyler vörten snabbt.

Varmdruv (grumset som brukar bli över i grytan efter en whirlpool)
http://www.humle.se/punbb/images/upload/36_varmdruv.jpg

Kalldruv (Ses vid snabb kylning (blir en fällning trots att hetvörten var helt klar) och om man inte kyler tillräckligt snabbt kan det ge köldgrumling)
http://www.humle.se/punbb/images/upload/kalldruv.jpg

Tack Janne.  Nu förstår jag.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.