recepthjälp sökes till råg IPA +annat experiment

Hej! första inlägget här, hoppas jag är välkommen. Postade även samma fråga på shbf:s forum, men har inte fått några svar så jag tänkte fråga här med och se ifall jag får bättre lycka!

Jag och några kompisar bryggde för ett tag sedan vår första öl. Det blev en engelsk pale ale med pale ale malt, chrystal malt och east kent goldings humle. Tyvärr så blev inte resultatet helt bra, jag misstänker att det berodde på gammal jäst, ingen förkultur av denna jästen, och eventuellt någon form av kontaminering.

Hur som helst så tänkte vi hoppa upp på hästen igen, och till helgen blir det dags att experimentera med två nya ölsorter. Jag har knåpat ihop två recept efter bästa förmåga och efter vad vi har hemma i malt/humle/jästväg.

Jag är som sagt helt ny på detta, så kan någon av er mer erfarna bryggare ta en titt på detta och komma med förslag till förbättringar?

Recept 1, rågAPA 12.5 liter, koktid 70min. Infusionsmäskning 67grader 60minuter.

Jäst: American Ale som jag just nu håller på att mata med spraymalt för att få en stadig förkultur.

2.85kg pale ale malt
0.78kg rågmalt
0.325kg crystal malt
0.135kg karamellmalt
0.135kg vetemalt

18g humle perle från början av kok
18g perle 60 min
8g fuggle 30min
8g Perle 15min
28g Fuggle eller ev kent golding eventuellt? 0min
18g humle torrhumle.Perle eller Fuggle (eller kanske båda sorterna tillsammans?)

Vi gillar ofta öl med mycket humlesmak kan tilläggas. Tycker väldigt mycket om brooklyn breweries IPA själv.

Recept 2.
Någon slags ljus ale, 12,5 liter. 75min koktid, infusionsmäskning 67grader 85min

3kg pale ale malt?
0.12kg crystal malt
0.12kg vetemalt
ev 15g rostat korn.

75min 18g Perle
50min 20g fuggle
30min 15g East kent goldings eller fuggle?
3min 20g perle
torrhumle. 18g East kent goldings?

Jag har mer eller mindre bara improviserat dessa recept med inspriation från andras alster, men jag kan som sagt inget egentligen så det är därför jag behöver hjälp!
Recepten är alltså anpassade till vad vi har hemma vilket är följande: American Ale jäst som jag håller på att odla upp, 7.5kg pale ale malt, 1kg vetemalt, 1kg ljus karamellmalt, 2kg rågmalt (finsk kaljamallas malt), 0.5kg crystal malt.

Humle: 100g fuggle kottar 4.8%, 100g perle pellets 7,2%, 60g east kent goldings pellets (står inget om alfasyran på paketet dock).

Och så undrar jag även hur man lättast räknar ut hur varmt vattnet skall vara när man tillsätter det till malten när man infusionsmäskar den. Alltså hur räknar man ut hur mycket temperaturen sjunker av malten lättast?

Tack för hjälpen!!!
/Jonas

Sv: recepthjälp sökes till råg IPA +annat experiment

Kolla den här för beräkning av temp.
http://howtobrew.com/section3/chapter16-3.html
jag vet i och för sig att det finns andra metoder, men den här har funkat för mig. Fast nu använder jag programmet BeerTools som räknar ut det åt mig. Finns flera program, typ ProMash men inte för oss som sitter på en Mac.

När det gäller recepten så har jag inte så mycket att säga förutom att jag skulle skippa det rostade kornet i din ljusa, och att hålla dig till EKG till smak o aromgivan. Men det är ju en smaksak.
Eftersom du inte nämner hur du mäskar och vilken effektivitet du har så är det svårt att uttala sig om maltmängden, fast det verkar vara grymt mycket crystal i RågAPA, risken finns att den blir sötsliskig, men å andra sidan har jag aldrig bryggt någon sån så...

Come to the Dark Side, we have cookies.

Jonkan skrev:

Hej! första inlägget här, hoppas jag är välkommen. Postade även samma fråga på shbf:s forum, men har inte fått några svar så jag tänkte fråga här med och se ifall jag får bättre lycka!

Jag och några kompisar bryggde för ett tag sedan vår första öl. Det blev en engelsk pale ale med pale ale malt, chrystal malt och east kent goldings humle. Tyvärr så blev inte resultatet helt bra, jag misstänker att det berodde på gammal jäst, ingen förkultur av denna jästen, och eventuellt någon form av kontaminering.

Hur som helst så tänkte vi hoppa upp på hästen igen, och till helgen blir det dags att experimentera med två nya ölsorter. Jag har knåpat ihop två recept efter bästa förmåga och efter vad vi har hemma i malt/humle/jästväg.

Jag är som sagt helt ny på detta, så kan någon av er mer erfarna bryggare ta en titt på detta och komma med förslag till förbättringar?

Recept 1, rågAPA 12.5 liter, koktid 70min. Infusionsmäskning 67grader 60minuter.

Jäst: American Ale som jag just nu håller på att mata med spraymalt för att få en stadig förkultur.

2.85kg pale ale malt
0.78kg rågmalt
0.325kg crystal malt
0.135kg karamellmalt
0.135kg vetemalt

18g humle perle från början av kok
18g perle 60 min
8g fuggle 30min
8g Perle 15min
28g Fuggle eller ev kent golding eventuellt? 0min
18g humle torrhumle.Perle eller Fuggle (eller kanske båda sorterna tillsammans?)

Vi gillar ofta öl med mycket humlesmak kan tilläggas. Tycker väldigt mycket om brooklyn breweries IPA själv.

Recept 2.
Någon slags ljus ale, 12,5 liter. 75min koktid, infusionsmäskning 67grader 85min

3kg pale ale malt?
0.12kg crystal malt
0.12kg vetemalt
ev 15g rostat korn.

75min 18g Perle
50min 20g fuggle
30min 15g East kent goldings eller fuggle?
3min 20g perle
torrhumle. 18g East kent goldings?

Jag har mer eller mindre bara improviserat dessa recept med inspriation från andras alster, men jag kan som sagt inget egentligen så det är därför jag behöver hjälp!
Recepten är alltså anpassade till vad vi har hemma vilket är följande: American Ale jäst som jag håller på att odla upp, 7.5kg pale ale malt, 1kg vetemalt, 1kg ljus karamellmalt, 2kg rågmalt (finsk kaljamallas malt), 0.5kg crystal malt.

Humle: 100g fuggle kottar 4.8%, 100g perle pellets 7,2%, 60g east kent goldings pellets (står inget om alfasyran på paketet dock).

Och så undrar jag även hur man lättast räknar ut hur varmt vattnet skall vara när man tillsätter det till malten när man infusionsmäskar den. Alltså hur räknar man ut hur mycket temperaturen sjunker av malten lättast?

Tack för hjälpen!!!
/Jonas

Hej Jonkan

Klart att du är välkommen till vårt forum. SHBF forumet är som det är.

I bland blir det strul och oftast då i starten av en ny "hobby". Allt det du nämner kan va orsaken. Öl bryggt på helmalt är egentligen inte en svår och krånglig prosecc. (Felstavat!) Däremot är det lite prescist samt småtrickigt med temp samt tider.
En enorm viktig sak som många kanske i början glömer det är att allt som kommer efter själva humlekoket måste vara i så sterilt som det bara går. Att brygga öl är ungefär som att operera, jag menar alltså sterilt som det bara går. Ju sterilare ju bättre slutresultat.

En Råg APA som nr 2 det är friskt vågat. Vete fan (sorry) om jag har hört talas om en Råg APA, men det gör absolut inget. Just brew it.

Jag har läst om Roggenbier, en rel. sälsynt ölsort. Den bryggs i Tyskland med vad jag tor veteöljäst jag tror det är samma jäst som den berömda Whnsthpn jästen. Ta nu dessa rader för vad det är, jag kan inte svära på det.

Annars så ser ju receptet helt ok ut. Du får nog en hyfsat ok rågsmak med den mängden, men tycker att du kanske skulle dra ner mängden till 0,6 kg i max. Resten ser ok ut, tycker jag. Humlen, Perlen är ju helt ok, fuggle?, nja, kör på med Perle i hela stuket.

En roggen skall ju va lätt humlad, men bry dej inte om det, utan kör på med dina tänkta humlesorter och tider, kanske bortsett från Fugglen.

En jobbig sak med rågmalt det är att det kan bli jobbigt att laka den, rågmalt som vetemalt har inga hullingar (nu svävar jag lite om råg malten, vetemalten har det inte, det vet jag). Men i litteraturen så pratas det om "stuck" mash med råg malt. I USA använder dom något som kallas för ricehulls, finns inte här i Svergie, Svante, PLZ!.

Nu ordnar det sig nog eftersom råg malten "bara ligger" på 17 %. Jag tycker nog att karamellmalterna ligger lite för högt. men det är jag .

Är det Whyeast 1056 du odlar upp?

Tror säkert att din Råg APA blir smarrig. Jag använder klorin till min sterilisering, det lilla jag använder tror jag inte skadar miljön, jag tror alla papper som hamburgarna ligger i skadar miljön mer, jag jobbar inom pappersindustrin och vet hur enormt mycket energi det går åt för att framställa s.k. greeseproof paper, alltså papper som håller emot olja samt vatten.

Hoppas din Råg APA blir ok, hör av dej

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

4 Senast ändrad av Jonkan (2009-08-08 10:03:14)

Tack för tipsen!

Jo det är den jästen du nämner. American Ale tror jag att den heter.

Jag funderar på att göra som du sa och bara köra perle i rågAPA:n. Dvs då blir det en single hop rågapa, vilket i mina öron låter skoj.

Jag kommer minska lite på crystal malten också tror jag, vill inte ha för sliskigt öl. Kanske 0.2kg istället?

Hur ser det andra receptet ut tycker ni? Det är mest för att sprida ut riskerna så att säga som vi gör två olika öl. Ett av dom kanske blir gott, vem vet? wink

Tror att jag skippar att använda perle i det andra receptet (eftersom den tar slut om jag bara använder den i rågapan). Så det blir något slags variant med fuggle+east kent goldings.

Typ:
Någon slags öl, 12.5liter infusionsmäskning 67grader 85min. Koktid 75min (kan någon svara mig vad det blir av detta?).

3.3kg pale ale malt?
0.12kg crystal malt
0.12kg vetemalt

75min 18g fuggle
50min 20g fuggle
30min 15g East kent goldings eller fuggle. Ev Kör 50/50?
3min 20g East kent goldings
torrhumle. East kent goldings? 18g

jäst: american ale

Lite löst planerat jag vet, men det bör väl funka?
/J

5 Senast ändrad av Old Gowrie (2009-08-08 10:46:37)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Bild%2018.jpgOm du har en effektivitet på din anläggning på 70% och en utjäsning på 75% så blir det följande:

OG (original gravity): 1058
FG (final gravity): 1014
Färg EBC: 23,4 (utgår från Crystal 80°L)
IBU (beska): 47
alkohol: 5,7%

Här ser du även temperaturer och vattenmängd vid mäskning

Det här faller inom ramarna för en ESB (Extra Special Bitter), IPA... bland annat. Tog dom som exempel med tanke på malt- och humleval.
Sedan tror jag att du kan slå ihop dina två första humlegivor till en på 60 min, vi snackar bara beska här...
Men det blir nog mumsigt...

Come to the Dark Side, we have cookies.

Hejsa,

Jeg fik lavet en RugIPA (25 L sats) med en lidt tilfældig sammensætning af humle - det var lidt hvad jeg havde i frysen, som følger:

4,50 kg       Pale Malt (2 Row) (5,9 EBC)                             63,83 %       
1,00 kg       Munich I (Weyermann) (14,0 EBC)                    14,18 %       
0,50 kg       Caramel Rye (Weyermann) (69,0 EBC)               7,09 %       
0,50 kg       Rye Malt (Weyermann) (5,9 EBC)                       7,09 %       
0,30 kg       Pale Crystal Malt - (Thomas Fawcett) (60,0 EBC) 4,26 %       
0,25 kg       Carafoam (Weyermann) (3,9 EBC)                     3,55 %       
20,00 gm      Cascade [6,80 %]  (60 min)                            10,7 IBU     
35,00 gm      Zeus [12,80 %]  (60 min)                                39,3 IBU     
30,00 gm      Cascade [6,80 %]  (15 min)                              8,0 IBU       
25,00 gm      Cascade [6,80 %]  (10 min) (Aroma Hop-Steep)
1 Pkgs        London Ale (White Labs #WLP013)

Det blev en fantastisk APA/IPA, nok den bedste jeg har lavet indtil nu...
Jeg mæskede ved 65 grader, og opnåede en FG på 1010, hvilket var fint for at skabe en god balance.

Men - dit forslag ser også spændende ud - vil gerne høre om resultatet!

7 Senast ändrad av Jonkan (2009-08-09 11:17:00)

Så, nu är det bryggt och står på jäs kar i garderoben!

Råg Apan puttrar på riktigt bra verkar det som. Nästan lite för bra kanske till och med.

Den andra ölen har lite problem med jäsningen, då min kompis av misstag hällde ut hälften av jästen som var tänkt till den på golvet. Det puttrar dock lite ibland, så jag hoppas att det tar sig. Finns det något man kan göra ifall jäsningen aldrig kommer igång helt? Förra gången vi bryggde öl råkade han spotta i vörten, så jag funderar på att börja kalla honom ölsabotören eftersom det verkar vara ett återkommande tema wink

Jag hade odlat upp en förkultur av jästen (wyeast american ale propagator) i 4 dagar ca med två matningar a 2 liter+spraymalt med mängd enligt det som stor på jästens förpackning. Skakade den varje gång jag gick förbi den. Hällde av vörten (dock glömde vi kyla vörten innan för att helt separera dem), och sparade på jästkakan i botten. hälften av denna gick till RågApa:n, och ca 50% av återstoden till det andra ölet. Dvs ca 25% av det jag odlat upp. Jag hoppas att det räcker. Vad tror ni?

Ändrade lite i mitt recept för ESP /IPA ölet då jag kom på att min goldings humle var ganska gammal och säkerligen blivit lite klenare, så jag la på en 20% till av den ca. Smakade på vörten och det smakar bra, men ganska bittert. Fast det är nog en bra sak har jag kommit fram till.

Bestämde mig även för att inte torrhumla rågAPA:n utan la istället ner några extra gram perle när allt hade kokat färdigt.

Funderar på att skippa sekundären så att jag minimerar risken för infektioner och sedan gå direkt på flasktappning efter att jag hävt över det i nytt kärl samma dag. Tyvärr så måste jag erkänna att vår hygien trots ansträngningar kanske inte var den bästa. Vad tror ni om att skippa sekundären?

Tack för hjälpen!
/J

Om det skulle visa sig att ölen som inte börjat jäsa ordentligt inte tar bra fart efter någon dag, kan det vara en ide att tillsätta den påse pilsnerenzym som jag har liggande hemma för att försöka få igång den?

Vad tror ni om att skippa sekundären?

Det går utmärkt enligt mig. Du får lite i grumligare öl med lite mer bottensats men vinner på mindre oxidation och lägre infektionsrisk. Du får vara extra noga när du tappar om den till din tapptunna så du minimerar gröjset på botten och ytan.

Den andra ölen kom igång också efter ett par timmar till! Det räckte med att jag skakade lite på jäskaret så tog det fart. Så nu står båda ölen och puttrar lite småmysigt i garderoben. Hoppas det blir bra nu bara.

Tack för hjälpen!

/J

Nähä, nu verkar båda ölen ha avstannat nästan helt. Den som kom igång senare bubblar ibland, men min rågAPA verkar stendöd.

Kan det verkligen vara rätt att den jäst ut på 2.5dygn?

Eller skall jag försöka få igång den igen på något sätt?

Jag glömde såklart att mäta OG så det hjälper väl knappast om jag mäter FG nu?

/J

Självfallet ska du mäta FG. Så får du svart på vitt hur långt jäsningen har gått.

Kolla om du börjar närma dig ditt uppskattade mål FG. Men jäkta inte det brukar även sjunka ett par pinnar på sekundären.

2.5 dygn känns inte som en omöjlighet.

/Hans

Mitt FG på rågapan mäts upp till 1018-1019 ca. Mitt SG som jag får i promash enligt beräkning är 1070. Dvs det borde ligga på ungefär 6.9 procent om uträkningen stämmer, vilket ungefär är så vörten smakar om jag får gissa. Jag glömde som sagt mäta OG.

Den smakar lite syrligt dock, men ganska gott ändå. Kan tänka mig att det blir bättre med kolsyra.

Vad tror ni, är det ok? Eller beror syrligheten på något missöde?
/J

14 Senast ändrad av Jonkan (2009-08-11 13:28:49)

Mätte upp den andra ölen också och den har en FG på 1009 ca. Jag råkade dock hälla i för mycket vatten när jag kokat bort en massa från vörten så slutvolymen blev inte 12.5 utan 15. Enligt mina beräkningar så bör SG hamna på 1048 istället för 1058 och alkoholhalten på 5.1%, vilket känns precis lagom tycker jag.

Smakar helt ok, men har något som liksom flyter på ytan i jästunnan som är lite grönaktigt. Kan ev vara lite humlerester dock eftersom jag använde kottar, jag vet inte?

Hur länge skall jag vänta innan jag tappar på flaska? Skippar nog sekundären och går direkt på flaska, vill inte riskera något i onödan då jag har det rätt skitigt hemma just nu.

/J

Eftersom det blev så mycket slabb när vi bryggde så köpte jag idag en tappkran på claes ohlson, gjorde ett diy bazooka filter av rostfritt metallnät och monterade in i en kylväska så att vi skall kunna laka och mäska i samma kärl. Håller på att dricka upp två stycken stora flaskor chouffe houblon dobbelen IPA trippel som vi tänkte försöka odla upp lite jäst från. Bra anledning att dricka lite öl.

/J

Tappade över ölen på flaska igår. Smakade på vörten och det smakar mycket bättre nu, så jag är hoppfull. Hoppas bara att det går bra med kolsyrningen nu då.

Sen att man inte har tålamodet kanske att lagra alla flaskorna tillräckligt länge utan att nalla ett par stycken...

/J