recepthjälp sökes till råg IPA +annat experiment
Hej! första inlägget här, hoppas jag är välkommen. Postade även samma fråga på shbf:s forum, men har inte fått några svar så jag tänkte fråga här med och se ifall jag får bättre lycka!
Jag och några kompisar bryggde för ett tag sedan vår första öl. Det blev en engelsk pale ale med pale ale malt, chrystal malt och east kent goldings humle. Tyvärr så blev inte resultatet helt bra, jag misstänker att det berodde på gammal jäst, ingen förkultur av denna jästen, och eventuellt någon form av kontaminering.
Hur som helst så tänkte vi hoppa upp på hästen igen, och till helgen blir det dags att experimentera med två nya ölsorter. Jag har knåpat ihop två recept efter bästa förmåga och efter vad vi har hemma i malt/humle/jästväg.
Jag är som sagt helt ny på detta, så kan någon av er mer erfarna bryggare ta en titt på detta och komma med förslag till förbättringar?
Recept 1, rågAPA 12.5 liter, koktid 70min. Infusionsmäskning 67grader 60minuter.
Jäst: American Ale som jag just nu håller på att mata med spraymalt för att få en stadig förkultur.
2.85kg pale ale malt
0.78kg rågmalt
0.325kg crystal malt
0.135kg karamellmalt
0.135kg vetemalt
18g humle perle från början av kok
18g perle 60 min
8g fuggle 30min
8g Perle 15min
28g Fuggle eller ev kent golding eventuellt? 0min
18g humle torrhumle.Perle eller Fuggle (eller kanske båda sorterna tillsammans?)
Vi gillar ofta öl med mycket humlesmak kan tilläggas. Tycker väldigt mycket om brooklyn breweries IPA själv.
Recept 2.
Någon slags ljus ale, 12,5 liter. 75min koktid, infusionsmäskning 67grader 85min
3kg pale ale malt?
0.12kg crystal malt
0.12kg vetemalt
ev 15g rostat korn.
75min 18g Perle
50min 20g fuggle
30min 15g East kent goldings eller fuggle?
3min 20g perle
torrhumle. 18g East kent goldings?
Jag har mer eller mindre bara improviserat dessa recept med inspriation från andras alster, men jag kan som sagt inget egentligen så det är därför jag behöver hjälp!
Recepten är alltså anpassade till vad vi har hemma vilket är följande: American Ale jäst som jag håller på att odla upp, 7.5kg pale ale malt, 1kg vetemalt, 1kg ljus karamellmalt, 2kg rågmalt (finsk kaljamallas malt), 0.5kg crystal malt.
Humle: 100g fuggle kottar 4.8%, 100g perle pellets 7,2%, 60g east kent goldings pellets (står inget om alfasyran på paketet dock).
Och så undrar jag även hur man lättast räknar ut hur varmt vattnet skall vara när man tillsätter det till malten när man infusionsmäskar den. Alltså hur räknar man ut hur mycket temperaturen sjunker av malten lättast?
Tack för hjälpen!!!
/Jonas