Hur mycket pallar tryck flaskorna?

Jag tappade igår upp min Imperial stout på flaska och fick direkt lite ångest över den fruktade explosionsrisken. Ölen hade primärjäst i drygt 3 veckor och tagit sig ner från OG 1100 til FG 1035. Mycket restsötma alltså, men god smak ändå och efter några månader på flaska borde det bli ännu bättre. Jag utgick alltså från att ölen var fullt utjäst (men var ändå lite försiktig och primade med 4g strösocker/liter).

Det slog mig efter kapsylering, och efter att på nätet ha hittat IS-recept med primärjäsningar på 7-8 veckor, att det kanske fanns förjäsbart socker kvar i ölen. Jag undrar därför hur mycket ökat tryck flaskorna kan tänkas palla om det visar sig att jäsningen kommer att fortsätta i flaskorna. Nu tror, och hoppas jag, att risken inte är så stor just i detta fall, men det kan ju vara bra och intressant att veta för kommande brygder. Det finns säkert någon där ute som har räknat på hur mycket tryck varje sänkt FG-grad ger i en 33-cl flaska, eller? Och är det någon som vet vad som krävs för att en glasflaska ska explodera? Jag antar att mängden "luft" man lämnar i flaskan spelar viss roll här, men vissa flaskor råkade jag nog fylla nästan hela vägen upp. Behöver jag oroa mig?

Sv: Hur mycket pallar tryck flaskorna?

Öppna en flaska efter 3 dagar. Studera skumutveckling och mät FG. Sen gör du samma med tre dagars mellanrum (eller två). Efter några sådana mätningar kanske du kan se åt vilket håll innehållet i flaskorna är på väg. Om du nu har för mycket socker kanske du måste öppna dem och lätta på trycket.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Hur mycket pallar tryck flaskorna?

Mängden luft har stor betydelse, har du ingen luft alls är det ganska lätt att spränga flaskor. Lägg en handduk över flaskorna för vissa flaskor kan sprängas ordentligt medan andra bara spricker. Jag vet inte hur mycket tryck en flaska tål men brukar alltid lämna bra expansionsluft i flaskorna.

Sv: Hur mycket pallar tryck flaskorna?

Hej Snej

Jag tror det inte är några prob som helst. Jag kapsylerade en veteöl med 9gsocker/liter. I dag efter 9 dagar så testade jag kolsyran, den var som jag önskade med en veteöl.

Jag tror och läs tror, att det är en liten "vandringssägen" att flaskor skall smälla. Visst säkert kaN det hända, men att en relativ tjock ölflaska skall sprängas? åker inte korken av först?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Hur mycket pallar tryck flaskorna?

De smäller, kapsylen åker inte av. Det är inte en vandringssägen men det är inte ofta det händer. Jag har som sagt haft flaskor som sprängs och det är inte direkt kul..........

Sv: Hur mycket pallar tryck flaskorna?

Techno skrev:

Jag tror det inte är några prob som helst. Jag kapsylerade en veteöl med 9gsocker/liter. I dag efter 9 dagar så testade jag kolsyran, den var som jag önskade med en veteöl.

Nu hade han ju dessutom ett FG på 1035. Ganska mycket.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Hur mycket pallar tryck flaskorna?

Det är oerhört svårt att säga hur mycket förjäsningsbart socker som finns kvar, det beror helt på hur mycket dextriner som bildades under mäskningen.
Om jag minns rätt så är det högsta FG jag haft 28 på en öl med OG 95.
Det blev inte några flaskbomber av den.
Om man har på känn att det kanske blir lite väl mycket efterjäsning så kan man öppna en flaska då och då för att kolla om det skummar väldigt mycket.
Skulle det bli väldigt mycket skum och högt tryck så skulle jag försöka ställa ölet så kallt som möjligt för att avstanna jäsprocessen.

Flaskan kan säkerligen gå sönder, framförallt om det redan finns små sprickor/defekter i glaset.
Det beror också mycket på vilken typ av flaska.
Nyare flasktyper är ofta mycket tunnare i godset än tidigare.
Jämför till exempel en Fullers aleflaska som har oerhört tjockt glas.
Även belgisk klosteröl brukar ha tjocka flaskor.

Sv: Hur mycket pallar tryck flaskorna?

FG 35 är visserligen högt, men med tanke på att OG var 110 känns det ändå ganska rimligt. Mäskade dessutom vid 68 grader så det borde ju ha bildats en hel del dextriner. Jag är egentligen inte jätteorolig (förutom för en flaska eller två som fylldes nästan ända upptill bredden), men ville ändå höra om andras erfarenheter. Och det har jag ju fått - tack för svaren!

Sv: Hur mycket pallar tryck flaskorna?

Jag har gjort äpplecider som har "hur mycket kolsyra som helst" smile
I princip så skummar nog 70-80% av innehållet bort!
Där har 2 flaskor spruckit genom att botten gick ur, så det blev ju inga explosioner. Dessutom stod de ute, så jag märkte inget innan jag tog upp flaskan ur backet. Det var en dansk ölflaska...

Jonas