Hur mycket pallar tryck flaskorna?
Jag tappade igår upp min Imperial stout på flaska och fick direkt lite ångest över den fruktade explosionsrisken. Ölen hade primärjäst i drygt 3 veckor och tagit sig ner från OG 1100 til FG 1035. Mycket restsötma alltså, men god smak ändå och efter några månader på flaska borde det bli ännu bättre. Jag utgick alltså från att ölen var fullt utjäst (men var ändå lite försiktig och primade med 4g strösocker/liter).
Det slog mig efter kapsylering, och efter att på nätet ha hittat IS-recept med primärjäsningar på 7-8 veckor, att det kanske fanns förjäsbart socker kvar i ölen. Jag undrar därför hur mycket ökat tryck flaskorna kan tänkas palla om det visar sig att jäsningen kommer att fortsätta i flaskorna. Nu tror, och hoppas jag, att risken inte är så stor just i detta fall, men det kan ju vara bra och intressant att veta för kommande brygder. Det finns säkert någon där ute som har räknat på hur mycket tryck varje sänkt FG-grad ger i en 33-cl flaska, eller? Och är det någon som vet vad som krävs för att en glasflaska ska explodera? Jag antar att mängden "luft" man lämnar i flaskan spelar viss roll här, men vissa flaskor råkade jag nog fylla nästan hela vägen upp. Behöver jag oroa mig?