Jag hoppar in i denna tråd och ber om åsikter och råd.
Som hyfsat ny inom bryggning har jag igår gjort min första förkultur. Med denna förkultur vill jag utöka jästpopulationen från en Activator-påses 100 Miljarder celler till ca 240 Miljarder. På måndag ska vi brygga en mörk stark belgare med ett OG på 1079.
Nu är min fråga om jag har tänkt(och gjort) rätt. Följande gjorde jag:
1. Knäckte activator påsen i tisdags. Fick stå och svälla upp i min "jäskammare" som håller 22 C.
2. På onsdag kväll (igår) kokade upp en liter vatten och tillsatte knappt 2dl muntons torkade maltextrakt.
3. Lät det koka i ca 20min. Efter koket hade uppskattningsvis ca 30-40% vätska kokat bort.
4. Kylde ner vörten till 22grader.
5. Tillsatte jästen (påsen hade verkligen svällt upp ordentligt) och skakade om behållaren i ca 2 min.
6. Ställde det i min "jäskammare". Imorse när jag gick hemifrån bubblade det ur jäsröret ca var 10sek.
Hur stor ökning av jästpopulationen kan jag förvänta mig, och kommer detta att räcka för att ta hand om min starka vört?
Maltextrakten var ett ljust muntonextrakt. Detta är kanske ingen bra miljö för jästen som sedan ska ge sig på en vört bestående av Belgisk pale ale malt, munchner malt, Special B samt brunt farin socker?
Är min jäst dömd att misslyckas?
Bryggarhälsningar
/Fredrik