Sv: Förstår inte nyttan av förkultur

En annan bra sak med förkulturer är att de inte bara kan aktivera jästen utan även bryggaren. Det  kan liksom bli mera bryggt.

När man väl står där med en e-kolv full med hungrig jäst som väntar på mera vört så har man kanske inte hjärta att bli en svikare och låta allt rinna ut i slasken.

Jag hoppar in i denna tråd och ber om åsikter och råd.
Som hyfsat ny inom bryggning har jag igår gjort min första förkultur. Med denna förkultur vill jag utöka jästpopulationen från en Activator-påses 100 Miljarder celler till ca 240 Miljarder. På måndag ska vi brygga en mörk stark belgare med ett OG på 1079.

Nu är min fråga om jag har tänkt(och gjort) rätt. Följande gjorde jag:
1. Knäckte activator påsen i tisdags. Fick stå och svälla upp i min "jäskammare" som håller 22 C.
2. På onsdag kväll (igår) kokade upp en liter vatten och tillsatte knappt 2dl muntons torkade maltextrakt.
3. Lät det koka i ca 20min. Efter koket hade uppskattningsvis ca 30-40% vätska kokat bort.
4. Kylde ner vörten till 22grader.
5. Tillsatte jästen (påsen hade verkligen svällt upp ordentligt) och skakade om behållaren i ca 2 min.
6. Ställde det i min "jäskammare". Imorse när jag gick hemifrån bubblade det ur jäsröret ca var 10sek.

Hur stor ökning av jästpopulationen kan jag förvänta mig, och kommer detta att räcka för att ta hand om min starka vört?
Maltextrakten var ett ljust muntonextrakt. Detta är kanske ingen bra miljö för jästen som sedan ska ge sig på en vört bestående av Belgisk pale ale malt, munchner malt, Special B samt brunt farin socker?

Är min jäst dömd att misslyckas?

Bryggarhälsningar

/Fredrik

Nej, det låter i stort sett vettigt. Möjligen blev vörten lite stark för att jästen ska växa till sig så bra som möjligt. Jag brukar ha en grov tumregel att 100 g torkat maltextrakt i 1 l ger ca. 40 Öchsle. En dl maltextrakt har jag för mig väger 65 gram så din startvört borde ligga på ca 80 Öchsle vilket är lite starkt för att jästen ska må riktigt bra. Rätta mig om jag tänkt fel...

Själva sammansättningen av vörten tror jag inte spelar så stor roll, så länge den baseras på malt så att det finns tillräckligt med näringsämnen för jästen. Jag vet inte om jästmängden räcker till så stark vört (du har inte skrivit hur mycket men jag gissar på 20-25 liter). Det kanske någon som har mer erfarenhet av det kan svara på. När jag brygger lager brukar jag göra så här (för ca 25 liter):

1. några dagar innan: starta Activator i minst en liter vört på ca 40 Öchsle, lufta ordentligt
2. skaka om regelbundet och låt jäsa ut
3. ställ kallt ett par dagar för att sedimentera
4. på bryggdagen: dekantera av vätskan, tillsätt några dl startvört, skaka regelbundet för att syresätta ordentligt - men lämna i kylen för att se till att jästen bygger upp sina depåer så mycket som möjligt.

Ja det stämmer, 20 liter har jag siktat på att brygga.
Just jästmängden är jag bekymrad över. Jag har läst i How To Brew-boken av Palmer om detta. Här skriver han(rätta mig om jag minns fel) att 2 quarts(1.9liter) normaltstark förkultur resulterar i den mängd jäst som jag vill ha. Men nu har jag ju en ganska stark förkultur och då undrar jag om detta ger mig tillräckligt med jästceller?

/Fredrik

Öl är gott

Om du använder Jamil Zainasheffs Pitching Rate calculator på MrMalty.com och knackar in siffrorna där (OG 1.079; vol 20Liter; att du använder 1 pkt Activator jäst som är relativt färsk samt väljer exempelvis Intermittent shaking på syresättning) får man fram att du behöver ca 285 miljarder celler eller en förkultur på ca 3 liter och 40 öschle. Skall man exempelvis brygga ca 20 liter öl med ett OG runt 1052 så rekommenderar Jamil en aktiv förkultur på 2 liter för ale och nästan dubbelt så mycket för en lager. Alltså lär du behöva en ännu större förkultur om du vill brygga ett så pass starkt öl utan större problem med utjäsning osv. Du kan naturligtvis prova att brygga med det du har eller alternativt stega upp förkulturen ännu en gång...fast med en större vörttillsats. Läs gärna Jamils artikel om hur man gör förkulturer på http://www.mrmalty.com/pitching.php. Han är extremt kunnig i ämnet.

Jag kokar inte vörten mer än en dryga fem minuter till mina förkulturer.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

DobbelBocken skrev:

Ja det stämmer, 20 liter har jag siktat på att brygga.
Just jästmängden är jag bekymrad över. Jag har läst i How To Brew-boken av Palmer om detta. Här skriver han(rätta mig om jag minns fel) att 2 quarts(1.9liter) normaltstark förkultur resulterar i den mängd jäst som jag vill ha. Men nu har jag ju en ganska stark förkultur och då undrar jag om detta ger mig tillräckligt med jästceller?

/Fredrik

Öl är gott

Hej

Jag tor att med din förkultur så ligger du hyfsat ok till med jäst. Jästen på en Activator utan förkultur skall ju, om jag nu inte glömt räcka till 5 US gallon (ca 19 liter) upp till ett og på 1065.

Du har ju gjort en förkultur och fått x-tra celler.  jag har gjort som du och det har funkat bra. Men kom i håg att syresätta ordentligt innan jästen tillsätts.

Kör på samt lycka till

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag tackar för alla bra råd och tips.

Men just det där med vörtens sammansättning, om vörten från förkulturen är helt annan än vörten som jästen slutligen ska arbeta i gör jästen då ett sämre jobb? Vad jag förstått av Palmer så skriven han att det är viktigt. Någon som har erfarenheter kring detta?

/Fredrik

Jag säger så här: Den enda anledningen att jag inte gör förkultur är pga jag endast bryggar tio liter åt gången. Annars är det klart att föredra. Om man gör förkultur då har man aktiv jäst som kan kicka igång på direkten vilket är ett skydd emot infektion pga långsam start. Jag har ingen motströmskyl och steralisera mina hinkar vid att jag hällar i den varma vörten på direkten innan jag ställer den att kyla ned. Risk finns fortfarande men ger ändå ett bättre skydd. Ju mer jäst du kan ha, desto bättre utjäsning får du, och desto bättre kvalitet på din öl. Dessutom får du begränsningar som bryggare om du gör en 25 liter sats och bara vill pitche i på direkten eftersom det endast finns tillräckligt med jäst till en bestämd OG - tror det är OG 1054. Så gör förkultur - förkultur och förkultur. Vänliga hälsningar - Jan - den ursprungliga dansken här på forummet - 6/6 får ni spö samt att en full svennis springar in på planen och klippar till dommaren wink smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Nåväl.. så har jag använt förkulturen. Hur bryggdagen blev kan man läsa på
http://hembryggarbloggen.blogspot.com/2 … -pask.html

Jag hade ju ett tänkt OG på 1079 och 20 liter. Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig så det hamnade på 1065 och 23liter istället.
Förkulturen hade jag ställt i kylskåpet nästan två dygn innan (uppodlad 2 gånger). Jag tog den direkt från kylskåpet, hällde av oönskad förkultursvört och tillsatte sedan jästen till sin nya vört. När jag kollade imorse (16timmar efter jästtillsättning) hade det bildats ett skumlager på ytan. Så jag tror att det kan gå vägen. Jäsningen ska väl normalt hoppa igång på ca 24 timmar.
Vi får väl se hur det hela utvecklar sig.. men nu har jag iaf för första gången använt mig av en förkultur :-)

/F