Sv: Jäsning av öl - funkar det ändå trotts mitt misstag?

Hej! jag fottade idag i hinken för jag tyckte det så kontigt ut. vad är det bruna som flyter på skummet.
här är en bild:http://www.humle.se/punbb/images/upload/Bild000213434234234234.JPG
någon som akn ge en förklaring?

bilden är oskarp men jag gissar på lite jäst som flutit upp.

"Symptom: White stuff/brown stuff/green stuff is floating/growing/moving.

Cause 1: Normal Fermentation"

Skriver John Palmer i "How To Brew" han skriver också att det kan vara mögel men det tror jag inte, förmodligen är det bara en normal jäsning.

Det är en helt normal jäsning.
det bruna är jäst.

bör man inte röra ner det då?

Nej, det är normal jäsning och skall inte röras ned!

Överhuvudtaget skall du låta det jäsa så ostört som möjligt, rör du i det tillsätter du eventuellt syre och det vill du inte göra då du får felsmaker då.

Däremot kan man med fördel göra en omtappning till ett rent kärl för att skilja död jäst när ölet så gått som har jäst ut. Detta skall man försiktigt göra med en hävert för att inte syresätta ölet.

jag börjar bli lite skeptisk till att det kommer gå, det håller fortfarande på att jäsa? men min teori är att eftersom jag glömde göra förkultur så jäser den saktare, kan det vara så? den håller fortfarande på att jäsa

JAg tror att det är dags att du tar ett prov.
Mät densitet och smaka och lukta.
Om det inte smakar eller luktar obehagligt och ligger densiteten fortfarande högt (>1010) är det inte någon fara.
Då har du bara en väldigt långsam jäsning.
Smakar det surt och densiteten är väldigt låg så är det infekterat.

sandies skrev:

Hej! jag fottade idag i hinken för jag tyckte det så kontigt ut. vad är det bruna som flyter på skummet.
här är en bild:http://www.humle.se/punbb/images/upload … 234234.JPG

Hej

Jag håller med K. Tappa om, smaka samt lukta. Det kan va svårt att vara strikt neutral när man får något som ser lite skumt ut.

Det är nu det gäller, vi alla får olika konstiga saker när vi jäser öl ibland.

Smakar det samt luktar det ok?

Är smak samt lukt ok då är det bra,

Glöm utseendet samt smaka och lukta, smakar det urk, häll ut det smakar samt luktar det ok. Kör vidare,

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Angående att ta prov under jäsningen. Är det safe att ta ett prov ur kranen på hinken? Det komer ju innebära en sänkning av trycket i hinken som kanske kan vara ett problem?

//Erik

36 Senast ändrad av alltvarslut (2009-03-15 09:46:26)

sandies skrev:

Hej,
som du ser på bilden är man ibland tvungen att köra med öppen jasning och då ser det ut så här, man lägger på locket när det har lungnat ner sig. Det är nog ingen fara med ditt öl, stäng hinken och låt det jäsa ut.
Det var ett veteöl med Weihenstephan Wyeast 3068
Hls
/Jürgen
http://www.humle.se/punbb/images/upload/16_IMG_0978_redigerad-1.jpg

Jag brukar ta prov genom kranen. Då brukar jag ta bort jäsröret för annars bubblar vattnet som är i jäsröret ner i ölen.

/Thobbe

Tack för det Thobbe. Jag vågade prova nu, två dagar efter bryggning, har gått från 1049 till 1018, ganska duktig jäst tycker jag. Men det smakade inte något vidare, sött och tunnt, inte mycket humle heller. Vet inte om det gav något egentligen men man måste ju prova sig fram. Kul att följa en öl också och uppleva smakförändringen.