1 Senast ändrad av Steff (2009-02-06 16:42:07)

Få till en tyngre smak

Hej.

Efter att bryggt tre gånger kan jag konstatera att bryggd nr. 1 blev allra godast. De andra två har blivit goda också men inte som den första som blev otroligt fyllig (som en belgare) utan jag tycker mina senaste öl saknar lite tyngd, framförallt försvinner smaken så fort den runnit igenom. I en riktigt god och smakrik öl vill man att smaken ska ligga kvar en liten stund. Det förvånar mig att resultatet blivit så olika av nästintill samma råvaror. Att jag senaste gången använde pilsnermalt istället pale ale borde inte spela någon roll. Jag har använt mig av pellets och av London Alejäst.
Vari ligger hemligheten med att få en riktig tyngd i ölet (och därmed en riktigt god öl) mot att det blir tunnare dvs mindre smak? Jag inbillar mig att det är något med lakningen och hur mycket enzymer man lyckas dra ur malten men i liknande trådar tipsar en del om att koka humle och sila i men det är inte mer beska jag är ute efter.

Sv: Få till en tyngre smak

Har OG varit samma i alla brygderna? Och utjäsningen? Fylligheten har ofta med restsötman at göra.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

3 Senast ändrad av Steff (2009-02-06 18:22:13)

Rapax skrev:

Har OG varit samma i alla brygderna? Och utjäsningen? Fylligheten har ofta med restsötman at göra.

Nej den har varierat men inte så mycket. bryggd 1 mätte jag aldrig. Bryggd 2 1051-1010 och bryggd 3 1055-1010.

Jag kanske bör påpeka att bryggd 3 står på sekundären i 15 grader fram till söndag. När jag tappade om ölen hade den primärjäst 10 dagar. Inför tappning på söndag, finns det något man kan göra för att få den fylligare?

Jag vill också påpeka att bryggd 1 som jag tyckte var godast också helt klart var starkast. Säkert runt 6%.

Eftersom jag fortfarande är lite grön på bryggning vet jag inte om restsötma är bra eller anus. Jag har uppfattat det som att en hög restsötma är negativt för smaken iaf men vet egentligen inte vad det innebär.

5 Senast ändrad av Lasse O. (2009-02-06 18:37:37)

Lite svårt att ge råd utan att veta något om receptet och mäskschemat. Men generellt, med en given mängd och typ av råvaror så kan man ju öka på fylligheten och restsötman genom att höja temperaturen på försockringsrasten något. Då blir det lite mer av bl.a. dextriner och andra sockerarter som jästen inte kan jäsa till alkohol. Man kan också minska förjäsbarheten med ett högre pH i mäsken eller en tjockare mäsk.

6 Senast ändrad av Steff (2009-02-06 19:02:46)

ok. Så restsötma är alltså något att eftersträva om man vill ha ett fylligare öl?

Jag har enstegsmäskat samtliga gånger men temperaturen har samtliga gånger droppat flera grader vilket jag försökt att justera genom att tillsätta en liten mängd varmt vatten. Jag skulle kunna skriva ner recept och tillvägagångssätt men vill i första hand få generella svar på vad som ger ett fylligare öl/undvika att ölet blir tunnt och i värsta fall vattnigt.

Det lät intressant det där du sa med dextriner. Jag trodde det var något man ville undvika i öl.

jepp mer restsötma ger ett fylligare öl..

Jag gissar helt ovetenskapligt och utan belägg att det har att göra med din försockringsrast att göra.. Ibland har du fått en högre temperatur och då får mer restsötma kvar i ölet och där med ett fylligare öl med mer kropp.
Sen skriver du att bryggd ett var klart starkast, det betyder också implicit att det fanns mer restsötma i ölet (iaf om du i övrigt använt samma temperaturer och jäststammar).
Varför inte öka på maltmängden något och sikta på ett lite starkare öl om det är det du är ute efter eller kanske höja temperaturen ett par grader och se vad som händer?

Sedan vill man ju inte ha _för_ mycket restsötma kvar utan en balanserad restsötma.

studenten skrev:

jepp mer restsötma ger ett fylligare öl..

Jag gissar helt ovetenskapligt och utan belägg att det har att göra med din försockringsrast att göra.. Ibland har du fått en högre temperatur och då får mer restsötma kvar i ölet och där med ett fylligare öl med mer kropp.
Varför inte öka på maltmängden något och sikta på ett lite starkare öl om det är det du är ute efter eller kanske höja temperaturen ett par grader och se vad som händer?

Sedan vill man ju inte ha _för_ mycket restsötma kvar utan en balanserad restsötma.

Hej Studenten

Sen skriver du att bryggd ett var klart starkast, det betyder också implicit att det fanns mer restsötma i ölet (iaf om du i övrigt använt samma temperaturer och jäststammar).

Implicit? Det var länge sedan jag läste det ordet.

Om det finns mer rest sötma= dextriner, då blir väl ölet alc svagare om allt annat är samma?

Låg försockringstemp= Mer maltos= Tunnare öl = Högre alc.

Hög försockringstemp= allt ovanskrivana omvänt.

Eller är jag helt ute i det blå?

Menar du när du "svarar" restsötma= enbart dextrinhalt eller en kombination av sötma + alcsötma?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ett exempel:
Jag bryggde en belgisk dubbel för inte så länge sedan. Jag gjorde ett tankefel och mäskade vid 66'C samt hade i ett halvt kilo socker. När jag tappade upp den tillsatte jag en liten mängd priming i form av torrt maltextrakt. Den öl som jag mätte densitet på var väldigt lätt i kroppen, vinös och torr. Den öl som blev över från tappningen och som alltså hade oförjäst socker i sig smakade komplext, fylligt och varmt. Jag hade på rak arm valt det senare ölet framför det första, det smakade helt enkelt kanon - tyvärr...  smile
Min slutsats av det blev att jag skulle mäskat vid 67-68'C istället och fått mer "sötma" från dextrinerna. Så kan det gå.

Hej!

Nu var jag lite snurrig när jag skrev inlägget men.

Det jag främst tänker på är vilken utjäsningsgrad man har, dvs ett alkoholstarkt öl borde (nu kan jag väl inte sätta allt jag äger och har på det) jäsa ut mindre dvs få en lägre attenuation.

Så som du skriver blir det förstås, låg temperatur på försockringsrast ger lägre sockerarter som lättare jäser ut och ger en högre alkoholhalt, fast om man har en större maltmängd och får mer av allt fast andelen olika sockerarter är konstant så kommer man ändå få ett fylligare öl är min tes. Förlåt om jag skapat någon oreda och fart med osanningar..

Men det smartaste är naturligtvis att börja i änden med att höja mäsktemperaturen ett par grader.

Hej.

Tack för värdefulla tips. Det lutar åt att jag försöker komma närmare 70 grader för att på så vis få ett fylligare öl. Att det skulle vara någon skillnad på 65 och 68 grader hade jag ingen aning om. Tidigare har jag börjat på 70 grader men eftersom kylväskan inte lyckas hålla värmen har den sjunkit till ibland under 65 vilket jag försökt att kompensera med lite längre försockringsrast. Jag tror jag ska använda ugnen för att mäska imorrn istället samt köpa en till termometer.

Men visst är det så att 70 grader och uppåt får man fram tanniner som ger en icke önskvärd beska?

Hejsan

Kolla på John Palmers webbversion av ""How to brew" se länk nedan.

http://www.howtobrew.com/section3/chapter14-1.html

http://www.humle.se/punbb/images/upload/M%E4sktemp.gif

Det ser ut som att 64-68°C är rätt mäskningstemp = mash target i röd färg
på diagramet (vi enstegsmäskning).

Glöm inte att förvärma kärlet med kokande vatten under ett par min.
Se till att isolera kärlet ordentligt efer inmäskningen,
filtar täcken jackor mattor, allt för att behålla den temp du siktat på.

När mäsktiden är ute så kommer utmäskningen som innebär
en rejäl temhöjning till precis under 80°C.
Fläska på med kokande vatten under omrörning tills du når tex 79°C
men överskrid inte 80°C för då kan du lösa ut garvsyreämnen som Tanniner.
Temphöjnigen är till för att göra ditt jäsningsbara socker mera lättflytande
och därmed utlakningsbart.

Lycka till!

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

13 Senast ändrad av Steff (2009-02-08 11:56:01)

Tack för bra svar raasken.

Jag håller på att mäskar nu och det är ett jävla meck att få rätt temperatur. Det började dåligt idag. Termometern pajjade så jag fick börja med att köpa en ny. Kanske lika bra då jag misstänker att den gamla termometern inte visat rätt temperatur. När mäskvattnet kokade visade termometern 50 grader så där försvann förtroendet för den.
Jag undvek min kylväska eftersom jag tycker den tappat för många grader under 90 min. Visserligen har jag glömt att värma upp kylväskan så att den redan är varm. Jag provar ugnen nu istället men vill man höja eller sänka temperaturen är den väldigt opålitlig. Just nu står termometern på 62 grader så jag tänkte förlänga försockringsrasten när den legat ett tag på rätt temperatur om jag nu någonsin lyckas komma dit. Ett tag låt temperaturen så högt som 77 grader efter att jag rört om lite.

Jag ska prova att hälla i kokande vatten precis innan jag mäskar ut. Nåja det kan mycket väl vara den gamla termometern som visat fel temperatur och gjort att jag mäskat i för låg temperatur och därmed missat att få ut tillräckligt med dextriner.

En annan viktig fråga jag har är lakningen. De fem liter (av 10) jag mäskar med får jag en otroligt söt vört medan de resterande fem blir lite söta eller inte söta alls. Det borde vara standard eftersom sötman tar slut och följer med den första vörten. Men de sista litrarna som är knappt söta alls känns överflödiga att laka. Kan man inte lika gärna ersätta resten med enbart vatten? Det är ju ändå det man använder när man ska kompensera svinn under koket.

Hallå igen!

Laka på tills hydrometern/öchlemätaren visar 1010 till 1015 (någon uppger tom 1008).
Men mät på ett prov som håller 20°C om nu mätaren är kalibrerad för den tempen.

Har du, mot förmodan, ingen hydrometer så utfärdas härmed bryggförbud.
Alla seriösa hembryggare har: två thermometrar och två öchlemätare
Varför två av varje....?
Man tappar väl den ena igolvet eller nåt och då finns det en i reserv på hyllan
och sånt har en positiv inverkan på totalresultatet av en bryggdag.

Jästtyckaren i tvättstugan ;-)

Vanliga Halsningar fr.

Jodå jag har två hydrometrar. Tur de då den ena sprack idag. En hävert hamnade på spisen under vörtkoket och brändes sönder, tur att jag hade en extra sådan också. Tyvärr krånglade även den nya termometern jag köpte när jag höll på kyla vörten. Den visade 50 grader vilket jag bedömde var orimligt. När jag tog en smakprov var vörten istället ganska kall så jag hoppas min jäst kan föröka sig i ett något kallare klimat. Jag har bara en stektermometer vilket kanske inte är pålitligt alls men den ska tåla vätska. Har någon tips på en bra termometer?

Min färdiga vört hamnade på 1044 (1048) enligt receptet vilket jag tycker sticker ur rätt mycket från mina tidigare bryggningar då jag fått 1051 och 1055. Vad är det som påverkar detta? Är det utbytet från lakningen som bestämmer det färdiga OGet? Mina tre sista litrar snurrade hydrometern kring 1010 (när den var 20 grader under lakningen när den var ca 70 grader varm skönk den ner till 1005!) när jag lakade men hade jag inte haft med dem hade jag bara haft 7 liter vört på ett tioliters recept och det hade inte känts så lyckat.

Idag tappade jag upp bryggd tre på flaskor efter två veckors primär och sekundär och kan konstatera att den trots allt blev väldigt god.

Steff skrev:

Jag har bara en stektermometer vilket kanske inte är pålitligt alls men den ska tåla vätska. Har någon tips på en bra termometer?

Jag tror att det är med stektermometrar som med "vattentäta" armbandsur, dvs de tål fukt, regn osv, men inte att doppas under vatten längre stund. Särskilt skarven mellan spjutet och sladden verkar vara känslig och otät. Har pajat ett par i samband med disk.
En termometer som jag upplever som väldigt "rättvisande" är Panduros glastermometer. Har använt den som sockertermometer, alltså vid karamellkokning m.m.
Det som kan vara ett problem är att den är av glas och därför går sönder om man hanterar den ovarsamt. Är själv inne på min andra ;-)
http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServ … AID=290107

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Många inlägg blir det ;-)

Thermometern från Clas Ohlson: Artikelnummer 36-1833
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=59010595

Kostade under en hundring och har hittills funkat på samma batteri i tre år!

Den har varit tät även om den tom. fått åka flöte ovnanpå vörten.

Betr. mäskningen så tror jag mig veta att tempförändringar skall bara ske uppåt,
ligg alltså inte uppe på 70°C för att sedan gå ner till 65°C igen.
Det leder till att amylaset denatureas i fel ordning. (något osäker, men nåt åt det hållet är det).

Kanske skulle du ha en påse torkat maltextrakt till hands, då är det ju enkelt att justera OG i efterhand.
Torkat maltextrakt är ju dessutom kanonbra för att odla upp jäst-förkulturen.

Mvh TRaask

Vanliga Halsningar fr.

Torkat maltextrakt har jag (för att göra förkultur på) men hur man justerar OG på det vet jag inte. Logiken säger mig att jag kokar upp maltextrakt och tillsätter den till min större sats med vört?

Nu försöker jag få vörten att jäsa iaf. Jag har för första gången återanvänt jäst så jag är orolig för att det inte ska gå vägen men det har äntligen börjat bubbla lite i jäsröret. Fortfarande är jag skeptisk och man vill inte att något ska hända med ens 9 litrar man kämpade så hårt med i söndags.

Hejsan! det var ett tag sedan!

När vörtkoket lider mot sitt slut så tag ut en 1dl vört, helst med rostfritt mått gärna 2,5-5dl modellen
ställ i kallt vattenbad tills den har 20°C och sedan mäter du SG=Specific Gravity
häll därefter tillbaka dina värdefulla droppar, de kokas ju upp igen.

Diffar det då mot ditt förväntade OG=Original Gravity så justera med lämplig mängd pulver
tror att man räknar 1045 på pulvret.
Däremot har du väl  redan vatten så det både räcker och blir över i grytan.
Frågar du mej personligen så tror jag att det räcker om du lägger till 10 max 15min på koktiden

Ett annat välment och gott råd: Läs brygglitteratur och tidskrifter,
kan du engelska så ligger ju även hela Webben till ditt förfogande.
Praktiska övningar får alltid större verkningsgrad om de varvas med teoretiska studier. ;-))

Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Tack för tipsen Raasken.

Dock så läser jag redan mycket litteratur (främst på nätet) och tidskrifter (hembryggaren) men mycket kommer med praktisk erfarenhet och många frågor kommer upp när man brygger och då finns sällan ett svar som sammanfattar ens egen frågeställning för stunden. Som ivrig nybörjare vill man ju heller inte doktorera i ämnet innan man ger sig på sina första bryggder och att fråga här ger raka och effektiva svar.:)

För övrigt tror jag det är bra att ösa på med nybörjarfrågor för de flesta här tycks vara erfarna bryggare och det mesta som diskuteras är på en rätt avancerad nivå. Som nybörjare har man en helt annan utgångspunkt och något jag saknade när jag började rota här i forumet är frågor på rätt basic nivå.

Nuvarande bryggd slutade bubbla efter en dag så jag tog OG prov som hamnade på 1022. Jag hoppas inte jäsningen avstannar för då har jag 9 liter lättöl. Nu står jag i valet av att slänga in en torrjäst eller låta den va. Jag tror jag låter den va för att se om den jäser ut mer hursomhelst.
Tyngden är jag inte längre orolig för då mina två senaste bryggder har en bra fyllning. Möjligtvis blev den ena lite väl söt men det får jag se när den lagrat några veckor.

Stort tack till alla som svarat i tråden. Era råd är verkligen värdefulla.

22 Senast ändrad av jrm (2009-02-11 09:37:58)

Steff skrev:

Nuvarande bryggd slutade bubbla efter en dag så jag tog OG prov som hamnade på 1022. Jag hoppas inte jäsningen avstannar för då har jag 9 liter lättöl. Nu står jag i valet av att slänga in en torrjäst eller låta den va. Jag tror jag låter den va för att se om den jäser ut mer hursomhelst.

Jag tror inte jäsningen har slutat efter bara 1 dygn, men du kan ju ev. testa att skaka hinken lite och ställa den på nåt ställe där temperaturen er 1-2 grader högra. Det kanske håller igång jäsningen

Obs. ta bort jäsröret när du skakar och flyttar hinken så inte vattnet från röret sugs ner i ölet. Jag var tröt och missade detta här om dagen så lite isopropanol i en 60% lösning sögs ner. Hoppas inte det ger infektion i stouten...

Varför använder du isopropanol?

Själv kör jag på 80% etanol (inte denaturerad), det känns som om det inte gör allt för mycket om lite etanol sugs ner i ölet.. Det är lite så jag resonerar..

24 Senast ändrad av jrm (2009-02-11 10:30:42)

studenten skrev:

Varför använder du isopropanol?.

Jag köpte en flaska isopropanol när jag köpte tappanlägning till partyfat. Lund Teknik rekommenderade detta. Jag använder det för desinficering innan jag tar hål på ett fat och även för desinficering av smågrejer när jag mäter SG under jäsning. Används i en 60-70% lösning.

Jag har det i jäsröret. av samma anledning som du kör etanol.