Gilgrim skrev:Ja, vad kan man säga? Jo jag har alltid kört med sekundärjäsning, jag kommer fortsätta med det, går utmärkt med strålande resultat, använd bara hävert och var hygienisk!
Hej
Som sagt det Gilgrim säjer det är sant, många får kanske lite konstiga smaker i bland på sina öl.
Jag tror det beror på 3 saker.
1. För lite jäst. Även om Wyeast säjer si och så, gör en förkultur, det räcker på 1 dl torr ljus maltextrakt samt 8 dl vatten. Kolla att kulturen går i gång., att dett blir ett tryck i gladplasten, om det är det du har som täcker ytan på din E-kolv. Alla jäster ger faktiskt inte skum, men dom ger alltid CO2.
2. STERILISERING, Var alltid väldigt noga med sterilisering. Det är ingen SKRÖNA, det är väldigt , VÄLDIGT noga. Sterilisera jäshinkar, hävertar, hela häverten, även slangen, alltså väldigt noga med sterilisering, jäslocket, sterilisera den oxså.
3.STERILISERING, Var alltid väldigt noga med sterilisering. Det är ingen SKRÖNA, det är väldigt , VÄLDIGT noga. Sterilisera jäshinkar, hävertar, hela häverten, även slangen, alltså väldigt noga med sterilisering, jäslocket, sterilisera den oxså.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20