Jästsmak i öl

Har bryggt med extrakt och steeping några gånger nu, men tycker att det blir en "jästig" bismak på ölen. Alltså jästig i negativ bemärkelse. Har använd mig av Safale-04 och -05 dvs torrjäst, och har bara primärjäst. Funderar på att försöka mig på sekundärjäsning nästa gång. Tror ni att det kan hjälpa eller kan det vara nåt annat som är fel?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Jästsmak i öl

Ja det hjälper.

Låt säga att du låter ditt öl stå på primärjäsning i ca 9-10 dar (normalt för rumstemperaturjäsning, typ ale)
så tappar du om ditt öl till sekundär och låter den stå "kallt" (alla använder olika temperaturer) i
lika lång tid. Så lovar jag att det smakar mindre jäst i fortsättningen.

PS. Vid omtappning till sekundär och senare till flaska, se till att få med så lite jäst som möjligt

//james

"A good brew is the best companion when contemplating"

Ska testa sekundärjäsning med nästa öl. Vad använder du som sekundärjäsningskärl? Lite svårt att kall-lagra ölet för mig tyvärr. Kan nog bli lite för kallt på balkongen så här års?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Jag använder damejeanner, som jag försöker fylla upp så gott det går, eftersom i det här läget vill man ha så lite kontakt med syre som möjligt (tror jag...).
Så länge du har plusgrader på balkongen borde det inte vara några problem. Ju kallare du har desto mer binds "böset" och du får en klarare öl. Fast minusgrader är ju ingen hit, men frigolit och filtar är ju inte fel, eller det gamla hederliga liggunderlaget.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Personligen tycker jag att omtappning till sekundär är absolut bäst.
Man blir av med allt "guck" som ligger på botten och ölet blir blankare och man slipper en massa "urrk" när man tappar upp på flaska.
Jag förstår faktiskt inte de som tycker att det går lika bra att låta ölet stå ett par veckor till i samma kärl.

Det enklaste är att använda en vanlig hävert och tappa om till en annan jäshink/damejanne och låta ölet stå en vecka eller två för att sedan tappa upp det.

och skulle man sen få problem med kolsyra i flarrorna,så kan man alltid kröjsa ölet med lite "guck", alternativt lite "urrk"...
(kunde inte låta bli, tihihi)

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Hej
Jag håller absolut med K.

En omtappning till sekundär, vad kan det va för fel med det? Bli av med en massa druv, humlerester.

Håll för näsan nu. Det är som att vänta för länge med att gå på Toa.

Min sista APA:

Efter primen hade stoppat. Ett grumligt öl. jag provsmakade ölet. Enormt humligt, det finns ingen schansc att någon kan dricka detta.

Efter 9 dagar på sekundär:

Ett enormt klart/blankt öl, beskan samt/smak/arom hade vuxit in i  ölet? ett helt annat öl.

jag har dom senaste 15 åren alltid använt mej av sekundär.  det är ingen skrift skrivet i sten, men det är trots allt 15 års erfarenhet.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ja, vad kan man säga? Jo jag har alltid kört med sekundärjäsning, jag kommer fortsätta med det, går utmärkt med strålande resultat, använd bara hävert och var hygienisk!

Gilgrim skrev:

Ja, vad kan man säga? Jo jag har alltid kört med sekundärjäsning, jag kommer fortsätta med det, går utmärkt med strålande resultat, använd bara hävert och var hygienisk!

Hej

Som sagt det Gilgrim säjer det är sant, många får kanske lite konstiga smaker i bland på sina öl.

Jag tror det beror på 3 saker.

1. För lite jäst. Även om Wyeast säjer si och så, gör en förkultur, det räcker på 1 dl torr ljus maltextrakt samt 8 dl vatten. Kolla att kulturen går i gång., att dett blir ett tryck i gladplasten, om det är det du har som täcker ytan på din E-kolv. Alla jäster ger faktiskt inte skum, men dom ger alltid CO2.

2. STERILISERING, Var alltid väldigt noga med sterilisering. Det är ingen SKRÖNA, det är väldigt , VÄLDIGT noga. Sterilisera  jäshinkar, hävertar, hela häverten, även slangen, alltså väldigt noga med sterilisering, jäslocket, sterilisera den oxså.

3.STERILISERING, Var alltid väldigt noga med sterilisering. Det är ingen SKRÖNA, det är väldigt , VÄLDIGT noga. Sterilisera  jäshinkar, hävertar, hela häverten, även slangen, alltså väldigt noga med sterilisering, jäslocket, sterilisera den oxså.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Instämmer i kören. Kör utan tvekan med sekundärjäsning. Sålänge du har god hygien så är det kanon!

www.facebook.com/bjorwik

Jag svarar kören med att jag inte kör med sekundär för tillfället. Men jag låter ändå ölen mogna i jäskärlet i ca 3 veckor som standard. Med en avslutande kylning så tycker jag att resultatet blir klart och bra. Med detta sagt så vill jag tillägga att jag tänker börja med sekundär när tiden är mogen (för mig - och för ölet). Ibland skulle det vara skönt att kunna låta ölen vila sig lite längre, utan att behöva oroa sig för att man ska hinna med buteljeringen när man tänkt.

Vill också säga att jag hittills inte råkat ut för autolys, jästsmak eller andra konstiga bismaker, men skulle det inträffa så skulle nog en sekundär vara något av det första jag adderade i min bryggteknik.

Jag använder sällan secundär, jag ser ingen anledning så länge man är försiktig när man ska flaska ölet. Det klarnar precis lika bra ovsett vad som ligger i botten på jäshinken i min erfarenhet.

När jag använder secundär är det för att jag ska spara jästen från botten av hinken och vill undvika att få med drav i min kultur.

Som flasktappare tycker jag det är skönt att inte behöva ha kniven mot strupen vad gäller själva tappningen, på sekundären kan ju ölen stå ett tag utan att man behöver vara skraj för negativa bieffekter. Och så är det ju skönt att bli av med allt det där gucket.

Å andra sidan måste jag säga att jag har svårt att tro på pratet om konstiga jästsmaker bara för att ölen ligger länge på jästkakan. Jag har ett litet jästsediment i varenda flaska, och inte ens riktigt gamla (många år) buteljer har några konstiga jästsmaker.

Think globally. Drink locally.

Jag skulle tro att själva hävertprocessen gör sitt för att flocka jästen genom sin omrörning. Jästkakan kan vara ett villospår. Lugn omrörning med en stor slev kanske fungerar lika bra som omtappning.