Humla upp ölsats

Har aldrig varit så förtjust i stout, mest på grund av att det är lite tunt med humle. Drack igår en Midvintermörker (tror jag den heter) från Närkes Kulturbryggare. Det var en helt annan humlesmak i det. Nu orkar jag inte sätta igång med att göra stout från scratch. Kan man få någon som helst kvalitet på en sats Coopers stout upphottad med humle och bättre jäst. Jag har Cascade, Fuggle och EKG hemma, och Safale 04. Jag har också en del olika maltsorter, bland annat crystal och ljus choklad. Är det ett helt hopplöst företag, eller är det värt en chans. Kom med några tips, eller avråd mig helt!

Sv: Humla upp ölsats

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1939
  klart att det går!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Tack för tipset. Jag var naturligtvis inte först med idén och självklart finns det redan trådar. Vad jag förstår skall man inte koka ölsatserna, så jag lakar ur lite chokladmalt och lite crystal och kokar det och så smak- och aromhumlar jag den "delvörten", med EKG. Jag följer vidare rådet att inte tillsätta extra socker, utan gör en mindre sats istället. Jag tror också att min Safale är bättre än den jäst som följer med. Jag rapporterar hur det blir.

Jag mäskade 275 gr Crystal malt och 25 gr ljus chokladmalt 1 timme i 68 C, en liter vatten.  Sedan lakade jag med ytterligare en liter 78 C. Jag samlade upp och kokade i ca 45 minuter.

10 gr EKG 20 min
10 gr EKG 15 min
10 gr Fuggle 10 min
10 gr Fuggle 10 min

Coopersburken plus kallt vatten plus min kokta vört blandades till 13 liter i jäshinken. OG 1040.
Jag vågade inte slänga i den medföljande jästen (7 gr) så jag tog en påse Safale 05. Nu väntar jag på jässtart.

5 Senast ändrad av svantide (2008-12-30 22:42:18)

Idag har jag primat och buteljerat brygden. Den smakar inget vidare så här långt.  sad

Idag har jag provsmakat en flaska och det smakar som jag befarat hemskt. Ungefär som om man hällt i en deciliter soya i en flaska öl. Jag får väl tvinga i mig sörjan i väntan på nästa brygd som jag kokade i söndags.

Hörde om en hembryggare som brygde skitäcklig öl på en ölsats, men sen glömde han bort några flaskor och sedan efter 8 månader hittade han dom och smakade av, ölet hade blivit mycket bättre och var helt okej, enligt honom var det kanon

Vilken sorts soya använde du? Tänk på att japansk soya håller högre kvalitet än kinesisk. En deciliter till en flaska låter för övrigt lite i överkant.Prova att servera den till sushi, kan funka.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Tack för ert medlidande. Det ser rätt bra ut när man häller upp det, ungefär som Gilgrims avatar, men smaken...  Lär få svårt att glömma, men jag kanske kan förtränga brygden något halvår eller så. Tvivlar dock på att det finns hopp. Har en kompis som blandade ut sina färdiga Coopers med billig lättöl på det glada 90-talet för att kunna dricka.

10 Senast ändrad av Gilgrim (2009-01-13 22:31:58)

Vad roligt att du nämnde min avatar, det är nämligen så att jag gjort den själv i photoshop då jag läst ett grafiinriktat datorprogram på gymnasiet.

svantide skrev:

Tack för ert medlidande. Det ser rätt bra ut när man häller upp det, ungefär som Gilgrims avatar, men smaken...  Lär få svårt att glömma, men jag kanske kan förtränga brygden något halvår eller så. Tvivlar dock på att det finns hopp. Har en kompis som blandade ut sina färdiga Coopers med billig lättöl på det glada 90-talet för att kunna dricka.

Hej

Tråkigtatt resultatet inte blev om inte kanon så ok. Tycker det verkar liter skumt. Att förbättra en stout brukar ju för det mesta bli mycket bättre än att köra med utan förbättringar

Du pytsade i 275 g Crystal samt 25 g Ljus chokladmalt. Du skulle nog i så fall vänt på det angående malten.. Jag skulle nog oxså ha dragit ner på tiden du stöpte "malten" till kanske 40 min. Sedan så skulle jag ha använt 40 g rostat korn tillsammans med dom andra maltsorterna.

Har du bryggt en Stout enbart på en Coopersats tidigare? Du skriver att du inte är så där väldigt förtjust i Stout,

Du använder humle för att vara en satsöl kanske lite för mycket.

Jag tror att du har gjort en "förbättrad" Stout utan att du tänkt på det.

Den förbättrade Stouten smakar anorlunda än det "blasket" du gjort tidigare.

Enligt ditt recept så skall det smaka bättre om inte du råkat ut för någon infektion i något stadie.

ÖL ÄR HYPERKÄNSLIGT ATT GÖRA, rent sterileserat sett, annars inte spec svårt

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det är ju meningen att man skall göra 25 liter öl av en Cooperssats, med ett kilo extra socker. Kan det inte vara så att det blev "för mycket" malt i förhållande till vatten när jag struntade i sockret och tillsatte min egen vört och alltså bara fick 13 liter i hinken? Det sägs ju att Coopersmalten är karamelliserad och därför lite "sliskig" som jag läst någonstans. Just sliskig skulle jag kunna karaktärisera smaken. "Förbättrad" har jag däremot svårt att sätta som beskrivning.

Jag skulle snarare tro att det har att göra med att humlen i ölsatsen är anpassad till 25 liter.
Om du istället får 13 liter så hamnar du hemskt fel, har du dessutom tillsatt mer humle så är du ju fruktansvärt fel ute.

I ditt fall så hade jag ändå spätt till rätt volym och tillsatt torkat maltextrakt i koket för att få rätt og alternativt använt socker...

Nej, det är inte humlen som är problemet, den försvinner nästan i de andra smakerna. Jag ställer undan flaskorna och provar dem igen framåt sommaren. Ny rapport då! wink