26 Senast ändrad av Steff (2009-01-14 21:23:32)

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

En pumphävert letar jag efter men är du säker på att CO har en? Vad heter artikeln isåfall för jag hittar ingen på deras hemsida.

edit: är det den här? låter lite smådyr men den kanske är riktigt bra.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=57473567

Steff skrev:

Du kan använda vanliga petflaskor om du vill lagra ölen i dem. Se till att ta mörka petflaskor.

var får man tag på sånna?

sandies skrev:
Steff skrev:

Du kan använda vanliga petflaskor om du vill lagra ölen i dem. Se till att ta mörka petflaskor.

var får man tag på sånna?

Haha. I rest my case.

Hej

Kanske off topic men funkar en pump hävert på en vanlig 30 liters jäshink?

Annars med dom gamla häverterna gör så här:

1. Koppla i hop hävertern helt

2. Gör ett U med slangen

3 Fyll vatten i slangen till det rinner ut i botten på häverten

4. Knip i hop slangen i toppen

5. Stoppa ner häverten i jäshinken

6. Släpp på trycket på slangen

7. Det börjar rinna.

8 Hälsningar från Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

30 Senast ändrad av sandies (2009-01-15 02:13:54)

jag hittar inte var man kan köpa en hävert:S
men är det en bra ide att köpa ett cooper sätt först? hur reglerar man då alkohol halt? om där bara är en viss del maltextrakt? använder man vanligt strösocker?
craig har sina videos här: http://www.youtube.com/user/CraigTube är det ngn bra grej? han jäser bara en gång?
sen har han en grej när han fyller flaskorna som jag undrar var man kan få tag på, och vad är det som är häverten?:S har inte fattat det än:(

sandies skrev:

jag hittar inte var man kan köpa en hävert:S
men är det en bra ide att köpa ett cooper sätt först? hur reglerar man då alkohol halt? om där bara är en viss del maltextrakt? använder man vanligt strösocker?
craig har sina videos här: http://www.youtube.com/user/CraigTube är det ngn bra grej? han jäser bara en gång?

Hej

Eftersom jag fortfarande arbetar 3 -skift så är jag ledig nu fram till måndag. Det är en fördel med att jobba 3 -skift det är nu du brygger.

Men det känns inte alltid så djävla coolt att börja natt på fredag och köra natt till Måndag morgon.
men så är det om man jobbar skift som dom flesta kvinnor gör, ett enormt arbete till en enormt dålig lön.

Nu till din fråga: Att köpa en Coopers sats först?

Svar: Absolut NEJ

Eftersom Jag är ledig nu efter 7 dagars arbete så är jag ute på YOUTUBE och lyssnar på go misik samt avsmakar mina Pilsner kallagrade sedan 081101. Allt är kanon. ölen samt musiken.

Jag lovar att till alla nya göra en kanonale . Att beskriva hur mn.m. En FQ

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

32 Senast ändrad av sandies (2009-01-18 20:40:50)

studenten skrev:

Om du tittar på http://www.humle.se/recept.html så finns det väldigt bra och lätta recept för nybörjaren, det finns något som heter Bishop Benny's Best Bitter där (nu är väl kanske Bishops Finger en Kentish Strong Ale eller något sådant) som borde vara enkelt nog att ge sig på som första öl.

jag undrar fortfarande hur jag ska göra med detta receptet?
jag hittar inte Northern Brewer kottarna i 100g? eller någon med 10,2% alfasyra

kan jag göra om receptet eller? hur mycket alfa syra i smak och arom humle?
det är rätt onödigt att köpa 500g om man bara vill prova att brygga en gång?
vill ha detta receptet men det går inte att köpa i 100g någon som kan hjälpa?

Snabbt svar: visst går det bra att byta ut humlesorter. När det gäller bitterhumle måste man kompensera för alfasyran, så man tillsätter lika mycket. T ex ger 60 gram 4%-ig humle lika mycket alfasyra som 40 gram 6%-ig.

Nu råkar jag ha lite inside information: inom en vecka eller så kommer Northern Brewer-kottar 100 gram med 10,5% alfasyra att dyka upp i webbutiken.

-- Svante

Svante skrev:

Snabbt svar: visst går det bra att byta ut humlesorter. När det gäller bitterhumle måste man kompensera för alfasyran, så man tillsätter lika mycket. T ex ger 60 gram 4%-ig humle lika mycket alfasyra som 40 gram 6%-ig.

Nu råkar jag ha lite inside information: inom en vecka eller så kommer Northern Brewer-kottar 100 gram med 10,5% alfasyra att dyka upp i webbutiken.

hur är det med kent goldings då?

Kent Goldings-kottar kommer samtidigt.

-- Svante