Agaton skrev:Hej allihop!
Jag har läst på det här forumet ett tag men inte haft några vetttiga frågor att ställa.
Nu har jag det och det är givetvis lite angeläget.
Jag har tidigare gjort några extraktbrygder med coopers real ale och spraymalt och olika sorters humle. Dom har alla blivit lyckade.
I lördags provade jag att delmäska ett kilo chrystal malt. Så receptet såg ut ungefär så här:
Till 22 Liter
En burk coopers real ale 1,7kg
1Kg Chrystal malt (35 min proteinrast vid45oC och 1,5h försockringsrast vid65oC. Lakade ur 5-6 Liter.)
500g ljus munton spraymalt
500g mellan munton spraymalt
100g Challenger pellets uppdelat på tre givor
Nottingham ale jäst torr
Nu till mina frågor:
1. Det började jäsa under söndagen och har nu (tisdag) upphört. Är det inte lite onormalt kort jästid? Bör jag göra något?
2. Og låg någonstans runt 120Öchle. Jag vet att jag behöver ha Fg också för att räkna ut alkoholhalt, men någon av er mer erfarna bryggare kanske kan kika på ingridienserna och uppskatta vart ölet kommer att landa?
Tack för mig.
Agaton
Hej Agaton
I kg Crystal malt till 1.7 kg Cooper som antagligen redan har crystal i satsen är på tok för mycket.
Jag är en AG bryggare, jag går sällan över 10% med karemellmalterna.
Med karamellmalt så behöver du inte göra raster.
Om jag skulle ha varit dej så skulle Jag ha gjort så här med dina ingridienser.
Skall försöka räkna ut ditt OG
1,7 kg Cooper = 595 Ö
1 kg Spraymalt = 375 Ö
1 kg Crystal =270 Ö
Allt som allt ca 1240 Ö 1240/22 liter = 56 OG.
Ser att du fått svar som Jag ungefär skulle gett dej.
Normalt med ett OG på 56 samt en hyfsad utjäsbar jäst så skulle väll ditt FG stoppa på 10-13 men som sagt var med den "enormt" stora mängden crystal så skulle jag tro att FG stannar på 16-18.
Till Humlen: 100 g Chall i 3 givor, det kan bli en beska även en amerikansk "hophead" skulle bli grön av avund.
Som någon tidigare skrev 6,6 % Alfa och 100 g det ger 660 cg Alfasyra.
Delar du humlemängden i 3 delar. 33 g i 60 min + 33 g i 20 min samt 33 g i 5 min så ger det ca 25 Bu + 8 Bu samt lågt räknat 3 Bu i O huimlingen= 35 BU bara på dom 100 g "extra humlen".
Sedan så har du humlingen från Cooper som kanske ligger på åtminstånne 25 . Du kommer att få ett BU på Cooper=25 + 100 g Chall = 35 = 60 BU.
I vilket fall som helst en djävulsk Beska. Men Ta det som ett experiment, och känn hur ett Öl med hög beska smakar. Det finns amerikanska mikrobryggerier som ligger på samt även går över 100 i beska, men då gäller det att harmonisera humlen kontra malten.
Jag går sällan över 10% me Crystal samt dom andra karemell malterna, det skulle i så fall vara med Carapilsen.
Lycka till i fortsättningen, det är en ny häftig värld som öppnar sej.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20