Två frågor om en Ale

Hej allihop!
Jag har läst på det här forumet ett tag men inte haft några vetttiga frågor att ställa.
Nu har jag det och det är givetvis lite angeläget.

Jag har tidigare gjort några extraktbrygder med coopers real ale och spraymalt och olika sorters humle. Dom har alla blivit lyckade.

I lördags provade jag att delmäska ett kilo chrystal malt. Så receptet såg ut ungefär så här:

Till 22 Liter

En burk coopers real ale 1,7kg

1Kg Chrystal malt (35 min proteinrast vid45oC och 1,5h försockringsrast vid65oC. Lakade ur 5-6 Liter.)

500g ljus munton spraymalt
500g mellan munton spraymalt

100g Challenger pellets uppdelat på tre givor

Nottingham ale jäst torr

Nu till mina frågor:

1. Det började jäsa under söndagen och har nu (tisdag) upphört. Är det inte lite onormalt kort jästid? Bör jag göra något?

2. Og låg någonstans runt 120Öchle. Jag vet att jag behöver ha Fg också för att räkna ut alkoholhalt, men någon av er mer erfarna bryggare kanske kan kika på ingridienserna och uppskatta vart ölet kommer att landa?

Tack för mig.

Agaton

Sv: Två frågor om en Ale

Oj, Det blir nog mycket starkt öl. kanske mer än 10 %.

Crystal malt går inte att mäska eftersom att det helt saknar enzymer. Men det du har gjort funkar ändå. Stärkelsen i Crystal är redan konverterad och löser sig i vattnet. Du har med andra ord använt en riktigt biffig tehpåse med malt.

Nästa gång rekomenderar jag att du använder ett program eller hemsida för att räkna ut OG innan du brygger så du vet på ett unigefär hur stark ölen blir.

Om du har tur så blir denna bryggd ett riktigt sött och gott barlywine, men du kommer nog få lagra det tills du nästan blir gråhårig.

Det är lite suspect att ett såhär starkt öl jäste ut så fort kan du mäta SG och återkomma ?

kolla upp din hydrometer. 120Ö stämmer inte.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Med den mängden maltextrakt borde du hamna omkring 1037, vilket innebär att du har gjort en mellanöl i bästa fall, en väldigt fyllig sådan med tanke på den extrema mängden crystal...

Come to the Dark Side, we have cookies.

5 Senast ändrad av Kenneth (2009-01-13 21:01:49)

Något är underligt.
Jag försöker räkna lite på vilket OG det kan tänkas ha blivit.
(Öl = Öchsleliter)
1,7 kg maltextraktsirap => 1,7 * 330 = 561 Öl

1 kg torkat maltextrakt = 340 Öl
1 kg Crystal = 243 Öl (räknat på 85% utbyte)

Total 561 + 340 + 243 = 1144 Öl
22 liter => 1144/22 = 52 Öchsle

Så ett OG på runt 1052 borde det vara.

Men visst det är bättre att mäta med en hydrometer istället för att gissa.

Så till jäsningen, visst kan det jäsa ut på tre dagar, det är inte omöjligt.
Men återigen, införskaffa en hydrometer och mät.

FG kommer kanske att hamna någonstans runt 1015-1020 med tanke på all crystal malt.
Nottingham är känd för att jäsa ut ganska hårt.

100 gram Challenger kan ge ett ganska beskt öl, men det jag saknar är hur mycket i varje giva och hur länge humlen kokade.
Annars går det inte att räkna ut hur beskt det blir.

Vi har alla startat trevande och gjort fel.
Den som inte gör fel kommer inte heller att utveckla sig som bryggare.
Det viktiga är att lära sig av felen och anteckna allt man gör och mäta.
Hydrometern och hushållsvågen är hembryggarens bästa vän.

Va gott, då slipper du ju vänta i ett år smile

jag får det till
OG 1,055
FG 1,014
5,33 Vol %
med hjälp av BeerSmith .

Tack för alla bra svar. Jag har fortfarande inte hunnit mäta något fg, men smakade igår på grönölet och det var kärvt och beskt-
Jag måste helt ha överdoserat humlen.
Jag delade upp den i tre delar, jag minns inte riktigt hur länge jag kokade, gjorde av någon anledning inga anteckningar.

Men finns det något att göra åt detta? Ska jag söta med lactos? Eller kan det hjälpa att lagra?

A.

svårt att säga som sagt . ju längre humle kokar ju beskare blir resultatet som bekant även om Challenger inte är så jätte  besk , runt 6,6 %men men ... och lactos ta inte bort beskheten . kan bli bättre med lagring .

Vad jag vet så är Coopers satserna redan beska (dom är humlade) och det dom saknar är smak och arom ifrån humle (humlet har kokat så pass länge att det förlorat arom med mera?).
Skulle jag använda en ölsats skulle jag då inte använda något bitterhumle utan bara koka med aromhumle i en enda giva (5 min) samt torrhumla ganska rejält eftersom jag älskar torrhumling.

Jag brukar också torrhumla och jag kokar aldrig in bitterhumle heller just av samma anledning. Jag hade dock pellets denna gång och jag visste inte om det skulle gå att torrhumla med dom.

Jag funderar på att försöka få ned bitterheten genom att späda ut brygden med vatten och maltextrakt för att få ned beskan. Och försöka få igång jäsningen igen, kan det funka?

Jag tog ett medelvärde för din humlekokning på 30 minuter  ( vilket iofs inte är rätt , bara en mycket ungefärlig räkning )
Och då hamnar man på IBU 70 vilket är beskt utav h***vete .Kanske går det att späda ut till 30 liter med vatten och maltextrakt och  du hamnar på IBU 57,7 enligt BeerSmith vilket är en stor skillnad och kan mycket väl vara värt ett försök i stället för att ha något odrikbart .Jag skulle göra det iaf  men kanske någon har ett bättre förslag ?

När du har primat/prajmat med socker för att få kolsyra kommer beskan kännas mindre offensiv.
70 BU kanske kan upplevas som hyfsat okej (smaksak) med ett högt FG och bra kolsyra.

http://www.olprovningar.se/

Agaton skrev:

Hej allihop!
Jag har läst på det här forumet ett tag men inte haft några vetttiga frågor att ställa.

Jag har tidigare gjort några extraktbrygder med coopers real ale och spraymalt och olika sorters humle. Dom har alla blivit lyckade.

I lördags provade jag att delmäska ett kilo chrystal malt. Så receptet såg ut ungefär så här:

Till 22 Liter

1Kg Chrystal malt (35 min proteinrast vid45oC och 1,5h försockringsrast vid65oC. Lakade ur 5-6 Liter.)

Nottingham ale jäst torr

Nu till mina frågor:

1. Det började jäsa under söndagen och har nu (tisdag) upphört. Är det inte lite onormalt kort jästid? Bör jag göra något?

2. Og låg någonstans runt 120Öchle. Jag vet att jag behöver ha Fg också för att räkna ut alkoholhalt, men någon av er mer erfarna bryggare kanske kan kika på ingridienserna och uppskatta vart ölet kommer att landa?

Tack för mig.

Agaton

Hej Agaton

I kg Crystal malt till 1.7 kg Cooper som antagligen redan har crystal i satsen är på tok för mycket.

Jag är en AG bryggare, jag går sällan över 10% med karemellmalterna.

Med karamellmalt så behöver du inte göra raster.

Om jag skulle ha varit dej så skulle Jag ha gjort så här med dina ingridienser.

Skall försöka räkna ut ditt OG

1,7 kg Cooper = 595 Ö

1 kg Spraymalt = 375 Ö

1 kg Crystal =270 Ö

Allt som allt ca 1240 Ö    1240/22 liter = 56 OG.

Ser att du fått svar som Jag ungefär skulle gett dej.

Normalt med ett OG på 56 samt en hyfsad utjäsbar jäst så skulle väll ditt FG stoppa på 10-13 men som sagt var med den "enormt" stora mängden crystal så skulle jag tro att FG stannar på 16-18.

Till Humlen: 100 g Chall i 3 givor, det kan bli en beska även en amerikansk "hophead" skulle bli grön av avund.

Som någon tidigare skrev 6,6 % Alfa och 100 g det ger 660 cg Alfasyra.

Delar du humlemängden i 3 delar. 33 g i 60 min + 33 g i 20 min samt 33 g i 5 min så ger det ca 25 Bu + 8 Bu samt lågt räknat 3 Bu i O huimlingen= 35 BU bara på dom 100 g "extra humlen".

Sedan så har du humlingen från Cooper som kanske ligger på  åtminstånne 25 . Du kommer att få ett BU på Cooper=25 + 100 g Chall = 35 = 60 BU.

I vilket fall som helst en djävulsk Beska.  Men Ta det som ett experiment, och känn hur ett Öl med hög beska smakar. Det finns amerikanska mikrobryggerier som ligger på samt även går över 100 i beska, men då gäller det att harmonisera humlen kontra malten.

Jag går sällan över 10% me Crystal samt dom andra karemell malterna, det skulle i så fall vara med Carapilsen.

Lycka till i fortsättningen, det är en ny häftig värld som öppnar sej.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:
Agaton skrev:

Hej allihop!

Till 22 Liter

Nottingham ale jäst torr

Nu till mina frågor:

Tack för mig.

Agaton

Hej Agaton

I kg Crystal malt till 1.7 kg Cooper som antagligen redan har crystal i satsen är på tok för mycket.

Jag är en AG bryggare, jag går sällan över 10% med karemellmalterna.

Med karamellmalt så behöver du inte göra raster.

Om jag skulle ha varit dej så skulle Jag ha gjort så här med dina ingridienser.

Skall försöka räkna ut ditt OG

1,7 kg Cooper = 595 Ö

1 kg Spraymalt = 375 Ö

1 kg Crystal =270 Ö

Allt som allt ca 1240 Ö    1240/22 liter = 56 OG.

Ser att du fått svar som Jag ungefär skulle gett dej.

Normalt med ett OG på 56 samt en hyfsad utjäsbar jäst så skulle väll ditt FG stoppa på 10-13 men som sagt var med den "enormt" stora mängden crystal så skulle jag tro att FG stannar på 16-18.

Till Humlen: 100 g Chall i 3 givor, det kan bli en beska även en amerikansk "hophead" skulle bli grön av avund.

Som någon tidigare skrev 6,6 % Alfa och 100 g det ger 660 cg Alfasyra.

Delar du humlemängden i 3 delar. 33 g i 60 min + 33 g i 20 min samt 33 g i 5 min så ger det ca 25 Bu + 8 Bu samt lågt räknat 3 Bu i 5 min humlingen= 35 BU bara på dom 100 g "extra humlen".

Sedan så har du humlingen från Cooper som kanske ligger på  åtminstånne 25 . Du kommer att få ett BU på Cooper=25 + 100 g Chall = 35 = 60 BU.

I vilket fall som helst en djävulsk Beska.  Men Ta det som ett experiment, och känn hur ett Öl med hög beska smakar. Det finns amerikanska mikrobryggerier som ligger på samt även går över 100 i beska, men då gäller det att harmonisera humlen kontra malten.

Jag går sällan över 10% me Crystal samt dom andra karemell malterna, det skulle i så fall vara med Carapilsen.

Lycka till i fortsättningen, det är en ny häftig värld som öppnar sej.

Bo

Hej igen och tack för utförliga svar! Jag har ett par frågor till..

Jag håller just nu på att späda ut ölet med ca 7-8 liter vatten och ett kilo mörkt spraymalt extrakt.

Jag undrar om jag borde tillsätta lite jäst också för att den ska orka göra kolsyra sedan?

Jag har en känsla av att det är bättre med för mycket jäst än för lite, stämmer det?

Jag har en påse Nottingham alejäst, bör jag slå i en tredjedel eller nånting eller hela rasket?

A.

Fyllde på med 6,5 liter vatten och 1Kg spraymalt igår kväll. Blandade runt det noga men försiktigt för att inte röra i för mycket luft. Tillsatte lite mer än en tredjedels påse torrjäst för att vara på säkra sidan. Det började bubbla nästan direkt och står nu och jäser ordentligt.

Hur mycket beska som försvinner återstår att se. Hoppas på att en ordentlig kolsyra kan hjälpa till. Annars funderar jag på att brygga en ny sats, kanske av ett ljusare öl och sedan blanda ihop de två. Tänker hursomhelst inte ge upp! I värsta fall får man servera sina gäster två flaskor åt gången så får de blanda ut själva i glaset. Kanske inte helt snyggt, men man skulle kunna se det som ett nytt koncept, för att befrämja individuella smaksensationer...

Resultatet av den här något kaotiska bryggningen blev helt klart över all förväntan!
Ett otroligt tjusigt mörkrött öl med kraftigt skum och en välbalanserad beska, sötma och styrka. Helt fantastiskt! Kommer garanterat att försöka upprepa receptet nästa gång.

A.

quote=Agaton]Resultatet av den här något kaotiska bryggningen blev helt klart över all förväntan!
Ett otroligt tjusigt mörkrött öl med kraftigt skum och en välbalanserad beska, sötma och styrka. Helt fantastiskt! Kommer garanterat att försöka upprepa receptet nästa gång.

Hej

Kul att ditt något o ortodoxa maltkomposition blev lyckat. Dom 6,5 liter vatten samt extraktet gjorde nog gott. Hur blev beskan?

Bo