Ett halvår långt break

Hejsan bryggarvänner.

Precis som Techno (bobo) har jag drabbats av en viss lättja.  Min senaste bryggardag var i slutet av juni och jag är nu på slutet av mitt sparade skafferi. Motivationen har uteblivit liksom.  Hoppas jag hittar den igen nu under juluppehållet?

Hur har andra "hittat tillbaka" igen?

mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

2 Senast ändrad av Kenneth (2008-12-19 22:28:44)

Sv: Ett halvår långt break

Jag bryggde inte något på 15 månader.
Från augusti 2007 till november 2008.
Det var riktigt roligt att brygga igen, dessutom blev ölet riktigt bra, till och med kanonbra wink

I mitt fall så var det en mycket stressig tid på jobbet plus flytt till ny bostad som orsakade uppehållet.

För att bryta "depressionen" så behöver man hitta tillbaka till glädjen att brygga.
Hur man gör det spelar mindre roll, men några tips kan vara att;
- Läsa några nya bryggarböcker
- Hitta någon att diskutera bryggning med

egentligen så måste man "få ut något" av bryggningen.

Det kan vara att hitta nya mål, eller att sätta nya mål.

Själv så lyckades jag hålla uppe intresset genom att prova att brygga nya öltyper hela tiden, bara för att se om jag kunde brygga lika bra öl som de kommersiella öltyper som finns. Men när jag bryggt i princip alla öltyper som finns så är risken att man ledsnar på att brygga.

En annan väg att gå är att försöka lyckas plocka hem medaljer på tävlingar, om man är tävlingsinriktad så är det en stor inspiration. Även där finns dock risken att man tröttnar, antingen på grund av att man vunnit allt som finns att vinna, eller att man inte lyckas.

Till slut har jag insett att man bara kan brygga om man känner en glädje i bryggandet. Om glädjen inte finns så är det svårt att fortsätta eftersom det kräver så stor arbetsinsats att brygga.

Som jag sa till Techno-Bo så kan det vara bra att göra ett avbrott och fokusera på det man känner är viktigast i livet just nu. Det är inte någon idé att tvinga sig att brygga om man inte tycker det är kul. Det blir bara värre i det fallet.

Så ta det lugnt, och stressa inte upp dig om du känner att du behöver ta en paus från bryggningen. Någonstans där bakom så finns lusten. Hmmm det låter som det är samma sak som med samlivet.....

Hehe. Själv har jag inte bryggt öl sen i februari. Lagret sinade någon gång under sensommaren. Sen dess har jag i och för sig satt ett rosenvin, ett vin- och krusbärsvin, en äpplecider och en äpplemjöd – men det är liksom inte samma sak. Att det inte blivit någon ölbryggning skyller jag på att jag haft annat att göra™ (ny lägenhet exempelvis). I realiteten är det bara halva sanningen och också i mitt fall är bristande motivation en del av problemet. Jag har haft en APA och en dubbel på ritbordet sen en tid tillbaka och hoppas komma till skott nu under julen. I mitt fall är jag säker på att glädjen/lusten/inspirationen kommer att komma åter helt enkelt för att jag, med bara tio ölbryggningar bakom mig, har så mycket kvar att utforska. smile

Tack Kenneth och Arakun,

helt säkert har ett jobbigt halvår på jobbet en hel del i orsaken, samt att vår 1:åring kräver och får den uppmärksamhet hon behöver.  Precis som du säger Kenneth är det så många moment med bryggningen som kräver engagemang och blir det bara stress kring dessa moment så uteblir glädjen.  Visa ord, Kenneth!

Kanske efter några dagars avslappnad julferie kommer inspirationen.  Hoppas det.

/Pål

Kenneth skrev:

Jag bryggde inte något på 15 månader.
Från augusti 2007 till november 2008.
Det var riktigt roligt att brygga igen, dessutom blev ölet riktigt bra, till och med kanonbra wink

I mitt fall så var det en mycket stressig tid på jobbet plus flytt till ny bostad som orsakade uppehållet.

För att bryta "depressionen" så behöver man hitta tillbaka till glädjen att brygga.
Hur man gör det spelar mindre roll, men några tips kan vara att;
- Läsa några nya bryggarböcker
- Hitta någon att diskutera bryggning med

egentligen så måste man "få ut något" av bryggningen.

Det kan vara att hitta nya mål, eller att sätta nya mål.

Själv så lyckades jag hålla uppe intresset genom att prova att brygga nya öltyper hela tiden, bara för att se om jag kunde brygga lika bra öl som de kommersiella öltyper som finns. Men när jag bryggt i princip alla öltyper som finns så är risken att man ledsnar på att brygga.

En annan väg att gå är att försöka lyckas plocka hem medaljer på tävlingar, om man är tävlingsinriktad så är det en stor inspiration. Även där finns dock risken att man tröttnar, antingen på grund av att man vunnit allt som finns att vinna, eller att man inte lyckas.

Till slut har jag insett att man bara kan brygga om man känner en glädje i bryggandet. Om glädjen inte finns så är det svårt att fortsätta eftersom det kräver så stor arbetsinsats att brygga.

Som jag sa till Techno-Bo så kan det vara bra att göra ett avbrott och fokusera på det man känner är viktigast i livet just nu. Det är inte någon idé att tvinga sig att brygga om man inte tycker det är kul. Det blir bara värre i det fallet.

Så ta det lugnt, och stressa inte upp dig om du känner att du behöver ta en paus från bryggningen. Någonstans där bakom så finns lusten. Hmmm det låter som det är samma sak som med samlivet.....

Hej Pål

Hoppas du är on "the track again"

Men annars så håller jag med Kenneth i stort vad han skriver, han tar orden ur min ölflaska den "uslingen" *L*

Skämt och sido det K skriver det stämmer.

För mej i den allra senaste slutet av 80 tal/början av 90 tal, då var jag bara ute efter att kunna brygga billig "fylla", det var egentligen Prim 1, det är därför att att dom s.k. bryggsatserna har fått ett sådan tag i den första vågen från mitten av 80 talet och framåt.

Ni Ungtuppar hade inte en aning vilket utbud systemet hade då när det gällde öl.
På den tiden kunde man lätt i minnet komma i håg dom ölen som fanns.

När jag var ?? år 1967, liftade jag och en kompis till Uddevalla och köpte Starköl i affären. Västra Götaland samt Värmland var dom länen som i en försöksperiod hade fri starkölsförsäljning.

Vid midsommar 1967 så upphörde det. Den fria ölförsäljningen var bara några månader..

Andemeningen med bryggandet på 80 - talet med öl satserna var egentligen, brygg inte för att smaka, utan brygg, drick, samt glöm det med ölbryggning
För att minska alkoskador, då säjer jag brygg ditt eget öl "The Right Way"

Annars Pål för att få tillbaka känslan igen, det är svårt det.

Jag tror som K sa , vänta det är oftast bra för det mesta bara (hon inte försvinner allt för långt)

Sen så tror jag att man måste hitta tillbaka till känslan varför brygger jag.

I början när jag samt K började var nog säkert priset en avgörande sak, mycket mera för mej än för K.

Mitt öl blev allt bättre och bättre. Jag är upplärd helt via SHBF , dess tidning, det tidiga forumet, samt inte minst som jag absolut tycker mej fått mest hjälp av ,det är. mdlämmarna på vårt forum.

Eftersom jag smakar av 2008 års Pilsner som varit på flaska i 7 veckor i en snittemp på +3 c (balkongen) så kanske det inte gäller.

För mej är bryggandet en filosofisk sak. Egentliggen så betyder resultatet för mej mindre än själva nöjet att brygga. Självfallet så vill jag med att brygga få ett gott resultat. Är resultatet bättre än jobbet med att brygga . Då stoppar  jag aldrig att brygga.

Att brygga det är att leva, ibland så tar livet slut ( med det menar jag enkla saker)
Gör som K. sa vila länge, känner du dej som en bryggare i din själ då är du det. Tänker du bryggning som jag gjorde under abstinensen, vänta Gåvan kommer till dej om du, men bara om du egentligen vill, men det känner du

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag brygger för att slappna av. Både när jag brygger och när jag konsumerar resultatet smile Jag gillar det faktum att det finns en miljard olika faktorer att ta hänsyn till och att alla påverkar resultatet. Jag tror inte att jag får slut på experiment att göra på 20 år.

Sen är bryggande den perfekta kontrasten till mitt liv framför datorn.

Så.  Med 8 timmar sömn framför mig så hoppas jag att i morgon är min nära 10 månader långa "paus" över.  Har tvättat kastruller och slevar, kokat humlepåsar och mältningspåse, decinficerat hävert, skedar och mätutrustning.  Och malten har jag krossat och humlen är på plats. 

I morgon ska jag brygga min Märzen 2009.

På senare tid har jag smugit tillbaka i promash och provat lite olika recept.  Funderat lite på bryggningen.  Sedan inser man att vissa traditioner bara måste följas.  Sedan 2007 har jag bryggt en Märzen i mars för konsumption i oktober, nog fan ska denna tradition få överleva.  Eller vad säger ni?

Here we go.

Hej!

Jag bryggde mina två första igår efter ett års uppehåll. När man har småbarn är det svårt att få tiden att räcka till, men det var riktigt roligt. Det blev två amerikanska IPOr med riktigt mycket humle. Körde på late hopping och den längsta given fick ligga i i 30 min. Nu bubblar det frekvent i jäsrören och den känns igen som ljuv musik.

Ha det gött
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Hej Anders. Ja, jag har också en liten en, vår tredje är 1 1/2 och kräver mycket uppmärksamhet.  I går när jag bryggde var jag tvungen att hålla efter henne ordentligt när jag filtrerade efter koket.  Jösses vad intresserad hon var.

Min Märzen bubblar nere i kylskåpet också.  Riktigt skönt när jäsningen kommer igång.  Ljuv musik som sagt.

Upptäckte för några dar sen en nackdel med att ha kranar på jäskärlet, de var väldigt spännande att vrida på tyckte min 1,5-åring. Jag lyckades stoppa honom innan det hände nåt som tur var, och nu gäller det att hålla dörren till bryggeriet stängd. :-)

Senast jag bryggde ett eget öl var sommaren 2007...tror jag. Kan ha varit något tidigare eller senare. Från att ha varit en ensamstående något introvert eremit under många år så förändrades mitt liv hastigt och lustigt över en natt och jag hade plötsligt en familj att ta hand om och numera också ett hus som tar mycket av min tid. Bryggningen har fått vänta men suget finns där. Tack och lov har min bryggkompanjon och fd. bryggelev Raasken emellanåt bjudit in mig på bryggning och avsmakande av hans ljuvliga öl, så helt bortkopplad har man ju inte varit.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Hallo hallo

Her er også en dansker genopstået fra de døde:-) Bestilte lidt gær og humle i går (malten har jeg hjemme) og jeg har kun 2 øl færdige siden august. Min motivation til videre end brygdagen fandtes simpelthen ikke - ved ikke hvad fanden altså. Jeg har også haft en helvedes masse lektier, men i weekenderne havde jeg jo kunnet ordne det som skulle ordnes, men motivationen til omstikning og flasketapning var der simpelthen ikke. Men nu savner jeg en god hjemmebrygget øl så cal. lager og london ale III er bestilt hjem og det skal blive en doppelbock med Pilsner, Carahell, Røg, Münchener, Melanoidin, Caraamber og Caramunich. Skal siges at grunden til at münchener er med er mest bare for at blive af med det, da der bare er et par hundrede gram. Humlen bliver Magnum, Tettnanger og Mittelfrüh og for min standard moderat humlet.

Derefter bliver det en Barley Wine med Pilsner, Crystal, Amber og Dark Crystal Malt. Humle bliver Simcoe, Hellertau Aroma, samt en East Kent Goldings hopback. 142 IBU også smile Det ville jo være pinligt at komme til dk uden øl til sommer smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH