Kenneth skrev:Jag bryggde inte något på 15 månader.
Från augusti 2007 till november 2008.
Det var riktigt roligt att brygga igen, dessutom blev ölet riktigt bra, till och med kanonbra 
I mitt fall så var det en mycket stressig tid på jobbet plus flytt till ny bostad som orsakade uppehållet.
För att bryta "depressionen" så behöver man hitta tillbaka till glädjen att brygga.
Hur man gör det spelar mindre roll, men några tips kan vara att;
- Läsa några nya bryggarböcker
- Hitta någon att diskutera bryggning med
egentligen så måste man "få ut något" av bryggningen.
Det kan vara att hitta nya mål, eller att sätta nya mål.
Själv så lyckades jag hålla uppe intresset genom att prova att brygga nya öltyper hela tiden, bara för att se om jag kunde brygga lika bra öl som de kommersiella öltyper som finns. Men när jag bryggt i princip alla öltyper som finns så är risken att man ledsnar på att brygga.
En annan väg att gå är att försöka lyckas plocka hem medaljer på tävlingar, om man är tävlingsinriktad så är det en stor inspiration. Även där finns dock risken att man tröttnar, antingen på grund av att man vunnit allt som finns att vinna, eller att man inte lyckas.
Till slut har jag insett att man bara kan brygga om man känner en glädje i bryggandet. Om glädjen inte finns så är det svårt att fortsätta eftersom det kräver så stor arbetsinsats att brygga.
Som jag sa till Techno-Bo så kan det vara bra att göra ett avbrott och fokusera på det man känner är viktigast i livet just nu. Det är inte någon idé att tvinga sig att brygga om man inte tycker det är kul. Det blir bara värre i det fallet.
Så ta det lugnt, och stressa inte upp dig om du känner att du behöver ta en paus från bryggningen. Någonstans där bakom så finns lusten. Hmmm det låter som det är samma sak som med samlivet.....
Hej Pål
Hoppas du är on "the track again"
Men annars så håller jag med Kenneth i stort vad han skriver, han tar orden ur min ölflaska den "uslingen" *L*
Skämt och sido det K skriver det stämmer.
För mej i den allra senaste slutet av 80 tal/början av 90 tal, då var jag bara ute efter att kunna brygga billig "fylla", det var egentligen Prim 1, det är därför att att dom s.k. bryggsatserna har fått ett sådan tag i den första vågen från mitten av 80 talet och framåt.
Ni Ungtuppar hade inte en aning vilket utbud systemet hade då när det gällde öl.
På den tiden kunde man lätt i minnet komma i håg dom ölen som fanns.
När jag var ?? år 1967, liftade jag och en kompis till Uddevalla och köpte Starköl i affären. Västra Götaland samt Värmland var dom länen som i en försöksperiod hade fri starkölsförsäljning.
Vid midsommar 1967 så upphörde det. Den fria ölförsäljningen var bara några månader..
Andemeningen med bryggandet på 80 - talet med öl satserna var egentligen, brygg inte för att smaka, utan brygg, drick, samt glöm det med ölbryggning
För att minska alkoskador, då säjer jag brygg ditt eget öl "The Right Way"
Annars Pål för att få tillbaka känslan igen, det är svårt det.
Jag tror som K sa , vänta det är oftast bra för det mesta bara (hon inte försvinner allt för långt)
Sen så tror jag att man måste hitta tillbaka till känslan varför brygger jag.
I början när jag samt K började var nog säkert priset en avgörande sak, mycket mera för mej än för K.
Mitt öl blev allt bättre och bättre. Jag är upplärd helt via SHBF , dess tidning, det tidiga forumet, samt inte minst som jag absolut tycker mej fått mest hjälp av ,det är. mdlämmarna på vårt forum.
Eftersom jag smakar av 2008 års Pilsner som varit på flaska i 7 veckor i en snittemp på +3 c (balkongen) så kanske det inte gäller.
För mej är bryggandet en filosofisk sak. Egentliggen så betyder resultatet för mej mindre än själva nöjet att brygga. Självfallet så vill jag med att brygga få ett gott resultat. Är resultatet bättre än jobbet med att brygga . Då stoppar jag aldrig att brygga.
Att brygga det är att leva, ibland så tar livet slut ( med det menar jag enkla saker)
Gör som K. sa vila länge, känner du dej som en bryggare i din själ då är du det. Tänker du bryggning som jag gjorde under abstinensen, vänta Gåvan kommer till dej om du, men bara om du egentligen vill, men det känner du
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20