Sen humling

Hej

Läste en artikel i senaste BYO om bryggning av APA.

Bla stod det lite olika om humlens tillsättning, bla en sak som verkade intressant det var att all humle kunde tillsättas dom sista 20 minuterna.

Man fick ju naturligtsvis öka mängden humle, hur mycket stod inte.

Det skulle ju engentligen bara vara själva bitterhumlen som behöver ökas, eftersom smak och arom bör ju ligga inom 20 min intervallet.

Om jag vill ha ungefär samma BU som om jag lät koka bitterhumlen i 60 min, kan jag ungefär få samma BU på 20 minkoket om jag 3 dubblar den, eller är det för mycket?

En fördel med 20 min koket var att inte få så astriningt, (rättstavat?) humlesmak

Någon som försökt med något liknande?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Sen humling

På fråga A svarar jag ja och på fråga två Närke Kulturbryggeri och jag själv.

3 Senast ändrad av Björn Petersson (2008-12-11 02:22:17)

Jag har gjort det. "Late hopping" kallas det däröver. En American Brown Ale, 24 liter på BU 55 enligt min beräkning . Det gick åt sammanlagt drygt 280 g humle (14 sorter) som tillsattes vid 15, 10, 5 och 0 min samt ett humle-te på 22 g Cascade efter avslutad jäsning.

Receptet finns i senaste numret av Hembryggaren då det gav brons i klassen Brown Ale i domartävlingen i SM i Hembryggning i år. Samma öl fick silver i Folkets val.

Jag ska nog använda metoden mera - kanske inte lika många sorters humle dock. Det mest arbetskrävande här blev att skriva bryggprotokollet och att beräkna BU och humle åtgång.

Jag upplevde en liksom mjukare men ändå rejäl beska samt  mycket smak och  arom.

och jag som trodde att det var tryckfelsnisse som varit i farten wink

angående "mjukare" beska så finns det ju även varianten med FWH (First Wort Hopping).
Då skickar man i humle i vörten under lakningen som får ligga med även i koket.

För egen del så upplever jag att astringens sällan kommer från humlet utan kanske snarare från att man lakar för länge eller med för varmt vatten eller att man får för högt pH under lakningen.
Det sistnämnda kan botas med lite mjölksyra i lakvattnet.

Förvisso, taskig humle kan också ge för mycket kärvhet (tanniner).
Till exempel så undviker jag numer i princip att ta Cascade som beskahumle.

Hej alla ,
Jag körde en bryggd på eget recept i går och hade kalkylerat ( eller rättare sagt  Beersmith hade gjort  det ) att den färdiga satsen skulle bli 25 liter och  OG skulle ligga på 1066. när jag kollade OG då visade det  1099 . skit tänkte jag , nånting är fel . mycket riktigt då upptäckte jag att trots att jag hade kollat  vattenmängden  hela tiden under lakningen så var den färdiga satsen på bara 19 liter . Men , OK , jag fick besök under tiden och det blev som det blev .
Så , nu , har jag en fråga .
Skall jag lämna satsen som den är . då blir ölen ganska stark ( 7,43 % ) men det kan inte bli så jätte fel på  smaken eller skall jag ösa i några liter kokt o avsvalnat vatten typ 4 liter då sjunker alkohol styrkan till 6,10 % .
Kan den slutliga resultat då bli pissvattnigt ?
Vad säger panelen ?

Tack jrm för tipset . då delar jag på brygget   . skulle nog inte kommit på den varianten själv :-)

AboJake skrev:

Hej alla ,
Jag körde en bryggd på eget recept i går och hade kalkylerat ( eller rättare sagt  Beersmith hade gjort  det ) att den färdiga satsen skulle bli 25 liter och  OG skulle ligga på 1066. när jag kollade OG då visade det  1099 . skit tänkte jag , nånting är fel . mycket riktigt då upptäckte jag att trots att jag hade kollat  vattenmängden  hela tiden under lakningen så var den färdiga satsen på bara 19 liter . Men , OK , jag fick besök under tiden och det blev som det blev .
Så , nu , har jag en fråga .
Skall jag lämna satsen som den är . då blir ölen ganska stark ( 7,43 % ) men det kan inte bli så jätte fel på  smaken eller skall jag ösa i några liter kokt o avsvalnat vatten typ 4 liter då sjunker alkohol styrkan till 6,10 % .
Kan den slutliga resultat då bli pissvattnigt ?
Vad säger panelen ?

Tips: starta en ny tråd när innehållet handlar om något annat än ämnesraden (som är Sen humling i detta fall).

-- Svante (admin)

-- Svante

8 Senast ändrad av jrm (2008-12-12 11:22:43)

AboJake skrev:

Tack jrm för tipset . då delar jag på brygget   . skulle nog inte kommit på den varianten själv :-)

öhh, va fel det blev..

Så att mitt svar fans med 3 gg. så jag tänkte radera dom 2 extra, men då försvan allt.... :-/

Detta var mitt svar så andra fattar:
"Jag skulle nog spä ut det lite utan stort bekymmer. Med bara 19L vört har du ju säkert också mer beska än beräknad även Hop Efficiency kanske droppar i high gravity vört (vet inte med säkerhet).

Om du är osäker kan du ju dela satsen på 2 jäshinkar, låta en vara med OG 1099 och spä ut andra med typ 2-3L vatten."

Edit: Och då vart det 3 inlägg igen... Är det måndag idag?