Lageröl

Hejalla bryggare i Nord och Syd

Jag har en liten undring angående lagerbryggning. Vi utgår från att mitt öl är färdig bryggd både primär samt sekundär.
'
Jag har alltid tappat mitt öl på flaska samt kommer att i fortsättningen göra det.

Tidigare så har jag gjort som vid en alebryggning, efter sekundären, har jag kokat en sockerlag som angående den vol co jag vill ha tillsatt i tappnings hinken.

Sedan så har flaskorna fått stå i rumstemp i ca 10 -14 dagar och sedan provsmakning som oftast blivit bra.

MEN om jag i stället efter omtappning låter ölet stå i 6-8 veckor i sekundären i närmare 2 + c. (Alltså Lageröl)

Om jag då tappar om min öl på flaska har jag då NR 1: Finns det tillräckligt jäst efter 8 veckor i suspensionen i en temp av ca +2 för att få tillräcklig co?

Nr2: Om i så fall räcker det då bara att få den ev con och sedan så  är ölet ok?måste jag ev lagra ölet även efter co?

Jag har som sagt var alltid, efter sekundären, alltid tappat om till flaskor. Sedan har det alltid varit en plågsam väntan. I 95% har det lyckats, 1997 års skörd gick åt skogen, jag felsöker "ännu på den"

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Lageröl

Hej!
Rent spontant känns det som att det bästa skulle vara att tillsätta sockerlagen
vid omtappningen och sekundär jäsa vid 8-10+C i flaskorna. Men det går nog att jäsa vid 2+C med om jästen är pigg under 8v tid.

Nu är väll inte jag någon expert precis för den enda erfarenhet jag har är en oktoberöl som jag underjäste, primär 2v, omtapp secundär 2v i ca 10+C, omtapp till fat och tillsatt co på tub med kall lagring 2+C 4månader.
Ölen blev kanon, sparade en flaska å drack den ett år senare inga fel smaker vad jag kunde hitta.
Skall göra en lager under jul helgen som kommer att jäsas på samma vis.

Ett alternativ är att kröjsa sin lager.
Dvs att göra en "efterkultur".
För att kolsyresätta sin lager/pilsner så spar man undan en liter eller så av den ojästa stamvörten.
Lämpligt kan vara att ta en PET flaska och frysa ner vörten.

När ölet jäst klart så tinar man den sparade vörten och tillsätter jäst. Typiskt är att ta lite av jästen man fått från jäsningen.

När "efterkulturen" kommit igång så tillsätter man den till ölet och tappar på flaska.
Då jäser det i flaskorna och man slipper sockret vid primingen.

Denna variant är vanlig hos många tyska bryggerier.

Hej Kenneth ,
Har läst om detta o det verkar funka alldeles utmärkt och man slipper ju själva sockret men , hur kan man veta att den nya jäsningen tillverkar lagom med kolsyra ? blir det för lite kolsyra blir det , som bekant , inte bra och  för mycket blir det inte eller bra eller . Det kanske är precis lagom med en liter vört men för hur många liter öl ??
Det finns säkert snillrika sätt att kalkylera det hela men .....
MvH

på samma sätt som med socker kan man mäta upp hur mycket som behövs.
om man utgår från vilket OG vörten har och hur mycket kolsyra man vill ha så får man fram mängden.
just nu har jag inte tid att räkna men det bör inte vara alltför svårt...

om inte någon annan gör det så återkommer jag när jag har mer tid att ägna åt detta
(tror att jag räknat ut det en gång men jag minns inte i vilket forum det var)

6 Senast ändrad av Kenneth (2008-12-09 20:30:39)

Ok, nu sitter jag hemma och har tittat lite mer på detta.
Så här kan man räkna.
Om man utgår ifrån att man använder c:a 8 gram socker/liter öl vid priming så ger det följande om man vill prima 10 liter öl.

kg       Öchsleliter/kg Öchsleliter    liter    Öchsle
0,008    385             3,08           10     30,8

Sålunda behöver man c:a 1 liter vört med OG 1031 för att prima 10 liter öl
Eller en halv liter med OG 1062.
Jag har inte kompenserat för att volymen ökar med 10% resp 5%.

Det stämmer rätt bra med det jag hört att man bör ha c:a 2 liter vört för att kröjsa 20-25 liter öl.
Personligen skulle jag nog köra med en lite starkare vört för att hålla ner mängden vört att kröjsa med.
Lämpligen få upp vörten till OG 1060 eller så.

Tackar , tackar Kenneth ,

Nästa priming , så kör jag med den varianten .

MvH