Lageröl
Hejalla bryggare i Nord och Syd
Jag har en liten undring angående lagerbryggning. Vi utgår från att mitt öl är färdig bryggd både primär samt sekundär.
'
Jag har alltid tappat mitt öl på flaska samt kommer att i fortsättningen göra det.
Tidigare så har jag gjort som vid en alebryggning, efter sekundären, har jag kokat en sockerlag som angående den vol co jag vill ha tillsatt i tappnings hinken.
Sedan så har flaskorna fått stå i rumstemp i ca 10 -14 dagar och sedan provsmakning som oftast blivit bra.
MEN om jag i stället efter omtappning låter ölet stå i 6-8 veckor i sekundären i närmare 2 + c. (Alltså Lageröl)
Om jag då tappar om min öl på flaska har jag då NR 1: Finns det tillräckligt jäst efter 8 veckor i suspensionen i en temp av ca +2 för att få tillräcklig co?
Nr2: Om i så fall räcker det då bara att få den ev con och sedan så är ölet ok?måste jag ev lagra ölet även efter co?
Jag har som sagt var alltid, efter sekundären, alltid tappat om till flaskor. Sedan har det alltid varit en plågsam väntan. I 95% har det lyckats, 1997 års skörd gick åt skogen, jag felsöker "ännu på den"
Bo