Plattvärmeväxlare

Jag håller på för fullt att bygga upp min maskinpark för hembryggning. Nästa investering blir en vörtkylare, så jag slipper bära kastrullen till badkaret och spola kallt vatten i vad som känns som en evighet. Jag har länge varit inne på kopparrörspiralvarienten, men nu har börjar Humlegårdens plattvärmeväxlare förefalla vara ett rimligt alternativ, framförallt p g a tidsaspekten. Är det någon som använder sig av plattvärmeväxlare för att kyla vörten och kan uttala sig om hur väl de fungerar. Vilka är fördelarna och nackdelarna gentemot kopparrör? Är det värt pengarna?

Sv: Plattvärmeväxlare

Jag tycker de fungerar förträffligt.
Jag har en bildserie här på min utrustning: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1487
Om man kopplar på en pump före växlaren så kan man kyla ner allt mycket snabbt, men om man har självfall som jag har så tar det en 5-6 minuter till.

Det enda nackdelen som jag ser är själva rengöringen. Hur mycket man än tvättar så kan man aldrig se med ögonen om det är rent. Man får börja med att bakspola med vatten och sedan något basiskt lösningsmedel. När det är dags att använda igen så så brukar jag låta den stå en timme eller så i jodofor.

Fördelen som jag ser det är att det går fort och utan blaskande.
Om det sen är värt pengarna är väl kanske en svår fråga för jag har fått min av en kompis (som alltid har öl i sin kyl...) Men kopparrör är inte heller gratis.

Som ett mycket intressant alternativ till en plattvärmeväxlare, men som kräver en pump samt att kokkärlet helst har en avtappningskran, finns Jamil Zainasheffs Whirlpool/Immersionskylare http://www.mrmalty.com/chiller.php som i princip är en vanlig kopparspiral med ett extra rör där man via en pump recirkulerar vört tillbaka till kokkärlet och åstadkommer en virvel runt kylspiralen samtidigt som den kyler. Skall tydligen vara mycket effektivt. Jag kommer själv att gå över till detta när jag väl kommer igång att brygga igen efter ett långt uppehåll och husköp.

Mer läsning finns här: http://www.wortomatic.com/php/articles.php?ID=11

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Plattvärmeväxlare känns för mig som "overkill".
För en hembrryggare räcker det med en kylspiral om man vill slippa badkaret.
Man kyler snabbt ner (20-30 minuter) ner kokhet vört till 20 grader med en enkel kopparspiral.

Är man, som jag, extremt ohändig, så framstår plattvärmeväxlare som ett bekvämare alternativ. Dessutom går det fortare att kyla vörten. Men sen är det ju det där med rengöringen. Sånt är ju jobbigt. Kopparspiral då? Var hittar man kopparrör i Stockholms innerstad (eller dess närhet)? Och behöver man inte minst 5 meter? Hur får man med sig det hem utan bil? Och sedan böja skiten? Ja, som ni ser har jag fortfarande inte bestämt mig. Får nog bli badkaret till helgens brygd också...

Snej skrev:

Är man, som jag, extremt ohändig, så framstår plattvärmeväxlare som ett bekvämare alternativ. Dessutom går det fortare att kyla vörten. Men sen är det ju det där med rengöringen. Sånt är ju jobbigt. Kopparspiral då? Var hittar man kopparrör i Stockholms innerstad (eller dess närhet)? Och behöver man inte minst 5 meter? Hur får man med sig det hem utan bil? Och sedan böja skiten? Ja, som ni ser har jag fortfarande inte bestämt mig. Får nog bli badkaret till helgens brygd också...

Hej

Äntligen en väl fungerande O-praktiker, länge leve dej samt mej. Vi lever i tyranniet av alla "duktiga" hempulare som ungefär får  igång en månraket på en midagsrast. *L*

Annars gör som som jag, jag mutade den mekaniska verkastaden på några öl,  istället fick jag mej en kylspiral i koppar som har fungerat perfekt i 11 år. Tur jag fick mej ett medelande att det var skrot det jag bar ut genom grinden.

Köp plattkylaren annars. Skulle jag ha gjort direkt om jag nu inte hade min "baby"

lycka till i din bryggning

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

HAllå, jag har en plattvärmekylare och det funkar super, rengöringen är inga problem heller, efter varje bryggning spolar jag ur den med vatten ordentligt åt båda håll, låter stå med jodofor i 10 min och spolar ur igen. När det är dags för kylning spolar jag ur den, kör i kokhet vört (ca 1/2liter) låter det stå nån minut och sen kasserar jag dom där 50 cl, efter det kyler jag på, temperaturen reglerar man med kylvattnet, skitenkelt...

Mattias

Snej
Jag är lika ohändig som du är men jag lyckades iaf fixa en kylare med 5 meters 8mm  bromsrör från biltema och en koppling ( 8mm till 1/2 tum ) från Bauhaus .bara att rulla röret runt , typ , en hink eller liknande runt föremål o skruva på kopplingen . kostnad 360 :- . "arbetstid 10 minuter .
bara att stoppa ner i grytan ( bäst att göra det medan den kokar för att sterilisera röret ) och sedan  koppla på duschslangen när  den skall kyla vörten .
den kyler 20 liter ( min gryta är på 36 liter ) kokhet vört till 25 grader på 25 minuter .när det är klart , bara att ta röret ur grytan att spola av med vatten .
Självklart är en plattvärmekylare ett strå vassare , det går lite fortare att kyla vörten men det är inte samma pris plus att rengöringen verkar en aning krångligt.
MvH

Snej
PS
Röret är ett platt paket på ungefär 35 cm i diameter gånger 1 cm .och väger kanske ett kilo .inga problem med transporten  .
för att böja , inga problem eller . glödgad kopparrör är så mjukt att man man böjer med händena .bara skarpa krokar och då menar jag 180 grader skall man  använda en rörböjare , annars upp till 90 gradersvinkel det går med bara händerna . sedan kopplingen , det är bara att skruva ,ingen konst alls .
MvH

10 Senast ändrad av jrm (2008-11-26 10:25:06)

Jag har funderat på plattvärmeväxlare bara för att dom tar upp bra mycket mindre plats än en kopparspiral, och har hittat en billig en i Danmark som jag har funderat på att köpa. Tydligen är den ifrån Brewferm.

http://beerkits.dk/butik/catalog/produc … cts_id=578

Priset på DKK 600 (~ SEK 750) är ju ganska attraktivt jämfört med Humlegårdens Shirron plattvärmeväxlare om inte man ska betala frakt/porto från Danmark.... Sen om det är samma kvalitet på grejorna...

Platt paket kanske, men är det inte 5 meter långt? Eller kommer röret ihoprullat?

Tack för sympatierna Techno! Det är inte lätt att vara ohändig i bryggarvärlden, men det är skönt att slippa känna sig ensam.

JRM
Kopparspiralen stoppar jag i gryta så den tar inte mer plats än själva gryta :-)

Snej
Jo , röret är ihoprullat .

AboJake skrev:

JRM
Kopparspiralen stoppar jag i gryta så den tar inte mer plats än själva gryta :-)

Det går ju det. Jag har jäshinkar och dylikt fyllt med små påsar med malt, kapsyler, mätinstrument etc. Allt som tar mindre plats är bra :-)

Efter att jag tröttnat på min elspis och extra elplattan som jag köpte för bara 2 veckor sedan på Clas Ohlson ( allting gick ju i snigelfart ) så åkte jag i går till fogas i Älvsjö och köpte ett enlogigt gasolkök för 971 :- ( model 10-03045 priset finns ej i prislistan från internet )
Jag tänker ha det under fläkten på ett litet bord när jag har dragit bort elspisen .
Är det någon som har en sånt ?
MvH

enlågigt kök var det :-)

Tänk på att vara lite försiktig med en brinnande låga under köksfläkten, har en kompis som höll på att bränna ner hela huset när han skulle flambera en pepparstek och lågan antände det uppvärmda fettet som fanns i köksfläktfiltret och sögs upp i immkanalen. Han hade ett par svettiga minuter innan det självslocknade.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Geanhei
så kan det går när man skall flambera . det kan rentav vara livsfarligt  :-)
I mitt fall kommer lågan att vara exact en meter från fläcktfiltret och under grytan . Lugna puckar :-)

geandhei:kan man verkligen njuta av livet om man hela tiden oroar sej för olyckor?
Närå,jag skojar bara smile
För övrigt kan jag bidra med ett tips ang kopparspiralkylaren och dess tillverkning:
Jag tänkte att det vore en bra idé med ett prisolrör eftersom man ju inte vill knäcka röret på mitten eller nåt, och det funkade verkligen bra att forma till kylaren, MEN att få bort plasten var ju bara ett rent h-vete, jag fick in tekniken efter stund och det slutade lyckligt men risken att skära upp handlederna kändes hela tiden mkt närvarande om man säger så, om inte annat av ren desperation... smile
Bromsrören från Biltema skulle nog vart ett bättre val.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

jrm skrev:

Jag har funderat på plattvärmeväxlare bara för att dom tar upp bra mycket mindre plats än en kopparspiral, och har hittat en billig en i Danmark som jag har funderat på att köpa. Tydligen är den ifrån Brewferm.

Det stämmer att det finns en mindre och billigare plattvärmeväxlare från Brewferm. Den kommer snart att dyka upp i sortimentet här på Humlegården också.

-- Svante

Med anledning av rengörning av värmeväxlare (oavsett plattvärmeväxlare eller motflödesvärmeväxlare) så kan man införskaffa sig en steam cleaner (ånggenerator) och sterilisera sina tingestar med varm ånga. Används en hel del i livsmedelsindustrin.

Här finns ett klipp från en hembryggare i australien som använder detta sätt. (Han har fö en hel del andra informativa videoklipp om hembryggning)
http://se.youtube.com/watch?v=du8KXg-jZ … annel_page

Har precis köpt den billiga plattvärmeväxlaren från humle.

3 min innan jag skriver detta har jag precis sprättat upp kartongen den kom packad i så hur den funkar in action
kan jag inte kommentera just nu.

Min tanke va att slippa kasa runt på grytan så mycket.
Jag kör kopparspiral i grytan o ställer ner grytan i kallt vatten i badkaret för snabbast möjliga kylning.

Nu hade jag tänkt koppla plattvärmeväxlaren från ett uttag på köksblandaren avsett för diskmaskin o köra vörten direkt från grytan på spisen
ner i hinken.

Det jag funderar på nu är själva rengöringen.
Hur är det med jod och koppar eg?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Glömde säga att ångan börjar ungefär 3:20 in i videon.

Tyvärr så är ånggeneratorer ganska dyra i Sverige, men kan hittas billigare utomlands (typ Tyskland).

Sen skulle man säkert kunna konvertera en tryckkokare ganska lätt, men då ska man veta vad man gör för ett exploderande kärl med ånga är inte något man leker med.

Angående Prisolrör som Flasktömmaren nämnde i sitt inlägg.

Så här lärde mig min rörläggare (och tillika blivande svärfar) att ta bort plasten från prisolrör.
Man använder helt enkelt en ställbar brytbladskniv som man ställer in djupet lika djupt som plasten är tjock. Sen så skär man så långt man ska skala, är rätt enkelt för handlederna att få bort plasten då. smile
Sen finns det speciella plastskärare för just skalning av plasten på prisolrör - men de är lika vanliga hos rörläggare som en kabelskalare är hos en elektriker (verkar vara typ en hantverkssak att man skalar kablar med sidavbitare och prisolrör med brytkniv)

25 Senast ändrad av jrm (2009-01-29 10:02:33)

Thomas Fransson skrev:

Det jag funderar på nu är själva rengöringen.
Hur är det med jod och koppar eg?

Jod är inte bra för koppar, aluminium, silver eller trä om jag minns rätt.

Men kan du inte bara låta kokande vört rinna igenom innan du slå på kylvatten? T.x. låta dom första två liter rinna igenom och ner i hinken, slå på kylvatten och låta rasten av vörten kyla dom förste två liter het vört.

Alternativt kan du kanske köra igenom kokande vatten. Koka upp ett par liter vatten under tiden du mäskar och låta rinna igenom utan kylning

//Jesper