Sv: Fat vs flaska

hej

jag har en kolsyrningsapparat för pet-flaskor. den är dock litet annorlunda jämfört med den som fredrik talar om. den består av en aluminiumgrej man skruvar på sodastreamtuber (300 g-tuber?). sedan för man in en pigg in i korken till petflaskan man vill karbonera i. CO2 släpps ut genom att man trycker in en knapp. korken är försedd med ventil. grejen är försedd med både manometer och säkerhetsventil, så det GÅR inte att spränga en flaska.

genom att fylla på-skaka-fylla på-skaka karobenrar man lätt läsk och annat. en gång karbonerade jag ett vin - och vips hade jag sekt!

tycker det är en bra grej men använmder den knappt. köpte två tuber med CO2 på wårby vin 1991 men har inte hunnit göra av med innehållet ännu!

tror dock inte jag skulle vilja hålla på med detta i stor skala. det skulle helt enkelt bli för jobbigt.

ska skaffa fat när jag tycker det är läge. nu när jag flyttar till stor lägenhet har jag ju utrymme, vilket jag inte haft thoittills. kommer dock inte sluta med flasktappning. vet inte om jag är rubbad, men jag tycker att det är ganska kul att tappa på flaskor. glasflaskor är dessutom vackra.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Om man håller sig till rekommendationerna, och inte kör i mer än 40 psi (2.8 bar) bar tycker jag det känns säkert, men var och en får göra sina egna val.  Och detta säger jag, som sprängt en PET flaska, jag vet vilken kraft det kan bli.

En PET flaska håller för mycket mer, dessutom kan jag garantera att det var långt högre tryck i den jag sprängde. Dessutom kann jag säga att jag var glad över att det var plast och inte en glasflaska.

Det är inte konstigare än att man inte lämnar något på spisen när man lämnar huset. Så farligt är det inte. Man kan göra sig illa på allt om man inte tänker sig för. Alkohol kan ge leverskador, hjärnskador och orsaka cancer.

Dessutom bör man använda sunt förnuft när man hanterar tryck. Aldrig titta in i ventiler (som rent teoretisk kan bli projektiler om något går sönder), och hålla saker på avstånd från kropp och ansikte. Jag höll flaskan i handen när den small, men riktade ventilen och botten åt ett annat håll. Lillfingret domnade bort lite bara.

Jag känner mig helt trygg när jag kolsyrar. Kör ofta upp i 2-2.5 bar eller så, och det är ingenting. Dessutom känner jag alltid på flaskan. Innan den smäller kan jag lova att den blir stenhård, så är det fel på tryckmätaren så märks det.

/Fredrik

Diskar hellre 1 kärl än 50 , gissa vilket jag gillar.

Salle i Växjö

Kenneth, your the man !!
Givetvis är fat mycket bättre.
Har precis tappat upp min första fatöl, mkt skönt att slippa alla flaskor, och jag ser fram emot att snart fylla ett glas ur fatet.
Något krångligt att desinfektera fatet dock (fast jämfört med flaskor rena nöjet), hur gör ni (ventiler och stigarrör)? Jag trycksatte och tappade sen ut desinfekteringsvätskan på det viset. Är det någon som provat med bara kokande vatten ? Är det någon som har något tips hur man gör på enklast sätt så tas det gärna emot.

Jag brukar plocka isär kopplingarna och lägga dem i hett vatten en liten stund. Stigarröret plockas också ur och rengörs på utsidan med borste och hett vatten. Jag sköljer sedan insidan av stigarröret med hett vatten. Samma sak med den lilla gasrörsstumpen.
Sedan monterar jag ihop fatet och häller i några liter kokhett vatten.
Stänger locket och skakar runt någon minut.
Häller ut alltihop och spolar ur fatet med varmvatten.

Om jag vill vara riktigt noggrann så kör jag med jodofor. Dvs fyller hela fatet med kallvatten från kran. Tillsätt jodofor c:a 2 cl rör om och låt stå. När jag gör det så tar jag alla fat på en gång så det inte går åt så mycket jodofor och vatten.

är det (8918  kulkoppling till corneliusfat, gas (grå plast) ) som passar till Carbonator CAP

Ja det stämmer.

/Fredrik

Om man vill ha en riktigt fräck lösning för fat i parken eller på fest kan man köpa en sk "keg-pump" som vi köpte. Vi hade fest i parken och gjorde självklart succee med vårt ölfat som ni kan förstå. Vi hittade en ölpump på google som hette fillmewithbeer (?) och förstås hade adressen fillmewithbeer.com. Dom skickade den på posten några dagar senare. Lite dyr var den men vafan, helt värt det ändå tycker jag!

PET känns lite oschysst mot ölen wink

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kegpump.jpg

Jag brygger mest små satser på 10-15 liter, så jag kör mest med 50 cl glasflaskor. Så fort jag har druckit ur en flaska så sköljer jag den och sparar den. När jag sedan ska använda den så fyller jag den med hett vatten ifrån kranen och låter den stå en stund, medans vattenkokarna kokar upp. Sedan häller jag lite kokande vatten i flaskorna och låter dom stå en stund, sedan är det bara att hälla i honungslagen och tappa upp. Jag har aldrig problem med bottensats och jag kör inte ens med sekundär. Om man låter ölet klarna tillräckligt kallt och tillräckligt länge, så slipper man det. Fast då har jag aldrig lagrat ölet längre än någon månad och använder ofta riktigt lättklarnad jäst.

När det är 2-3 liter kvar så tappar jag det sista i en PET flaska. Den brukar det dock bli lite bottensats i, det är svårt att inte råka röra upp lite bottensats med häverten när det är så lite kvar. PET-flaskan använder jag för att känna när flaskorna byggt upp bra tryck, så jag vet när dom ska ner i kallkällarn.

Ibland när jag är riktigt lat så använder jag mig av en gammal 5 liters svagdrickeflaska med patentkork. Den brukar tappas först eftersom den öppnar man inte när man är själv. Man vill ju att bjudöl ska vara riktigt klart och fint.

hej jag hadde själv en sådan där pet manick med en speciell kork för pet-flaskor
men jag föredrar mitt fat . det är det absolut bästa sättet

jag har även en soda-max appart som jag har provat kolsyra öl med
den funkar dock bättre än pet-flask apparaten , pet-flask apparaten
skapar ett högt tryck utan att snabbt kolsyra vättskan ..
medan soda-max bubblar från botten och skapar snabbt kolyra i vättskan
men det är en våldsam metod som alla redan har bekräftat .

fat är ändå bäst . då man kan fylla flaskor utan botten satts
och få ett bra kolsyrat öl .

36 Senast ändrad av leinad (2008-10-13 17:10:39)

Jag måste passa på att slå ett slag för den gamla hederliga, bruna glasflaskan! Ölet blir godare på flaska än på fat samt att det är hundrafallt mer känsla...

Att samla in själva tomglasen är ju också en kul aktivitet smile Spaten, t.ex., har ju väldigt fina flaskor. För att inte tala om Bernard som nu finns i beställningssortimentet. När vi har fest på jobbet brukar jag också se till att all öl som köps in (märkligt nog) alltid kommer i bruna flaskor. Senast Primator.

Det man bör tänka på med flaska för att göra hela processen mycket enklare är att vara noga med att göra rent sina flaskor direkt man har använt dem. Jag ser alltså till att bottensatsen inte får torka fast i flaskan. Häll direkt ut bottensatsen i vasken, sköj ur med lite vatten, och sedan direkt ner i en hink med klorin över natten. Ta upp dem dagen efter och skölj av flaskorna lite lätt. Sätt direkt på en hätta av aluminiumfolie varefter jag radar upp dem i blå plastbackar (som finns på Classe).

När jag sedan ska tappa upp ölen packar jag bara in så många flaskor det går i ugnen och kör dem på 160 grader i några timmar. Antagligen behövs inte detta steg egentligen i praktiken, men eftersom man redan lagt ner så många timmar på själva bryggandet, så varför chansa?

Sen är det ju bara att prima och tappa upp med flaskfyllare. Får man in den rutinen så den rullar är ju flaskhanteringen inget större problem alls.

En annan fördel med flaska är ju att det är lättare att dela med sig av sina alster...

Själv har jag beslutat mig för att krångla till det för mig en aning.
Använder fat till lång sekundärjäsning/lagring av flanderns och lambics.

O så mailade jag en av stans bättre restauranger och frågade om jag kunde få lite tomma champagneflaskor av dem
Så nu är det bara att dra dit varje måndag o hämta upp tomma flaskor. Det känns trevligt med sådana flaskor tycker jag smile
Enda man får tänka på är att inte bara göra 8-9% belgare wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

38

Thomas Fransson skrev:

O så mailade jag en av stans bättre restauranger och frågade om jag kunde få lite tomma champagneflaskor av dem
Så nu är det bara att dra dit varje måndag o hämta upp tomma flaskor. Det känns trevligt med sådana flaskor tycker jag smile

Smart drag!
Hur fixar du kork och bygel som passar?

Mvh, Magnus

Själv har jag ibland svårt att få plats med en 33cl öl i ett 60-70 cl glas (rejält med skum...) och med tanke på bottensats vill jag ju hälla upp allt på en gång.

Ha, ha, ni är ju helfestliga (Fredrik och Kenneth)!
Skrattade hela tiden när jag läste :-)

Måste dock, med eftertryck, instämma helt i vad Kenneth säger. Hur i hela fridens namn kan man understå sig att fylla fin öl på fula PET-flaskor?!? Servering ur dyllika påminner om ungdomar som står bakom busshållplatsen och dricker hemgjort vin ur PET-flaskor på fredagskvällen...fy..

Nej, fina fat skall det vara! Givetvis kopplade till fina tappkranar. Har man inte plats för stora fat köper man helt enkelt små 9-litersfat. Dessa får säkert plats i ditt vanliga kylskåp Fredrik.

Flaskor är iofs inte fel, men då är det glasflaskor som gäller. Helst champagneflaskor för långlagring av div fin-öl. Korkar och byglar finns att beställa.

Ta nu ert förnuft till fånga gott folk och investera en blygsam slant i fat och tappkranar. Ni kommer inte att ångra er! ;-)

Brew on!
/
Peter

mw skrev:
Thomas Fransson skrev:

Smart drag!
Hur fixar du kork och bygel som passar?

Mvh, Magnus

Har efterlyst korkar och grimma här på humle, kanske dyker det upp i framtiden.
Tills dess kör jag 29mm kapsyler avsedda för denna typen av flaska.
Vilket iofs inte är helt tokigt när man tänker efter...

Vanlig kork vill ju gärna att man förvarar flaskan liggande för att förhindra uttorkning och Co2-förlust.
Vilket inte alltid är så smidigt om man kolsyrejäser sin öl på flaskan föredrar att ha sedimentet i bottnen.
Har tänkt lite på dehär o känner att det smidigaste må vara att köpa en beergun och dra upp ölet kolsyrat o klart
på flaska då man tänker använda traditionell kork så en beergun får det bli i sammband med korkarna.

Idag ska jag flaska min saison på 75 och 37cl champagneflaskor smile

www.bryggradio.com

Jag köpte byglar och ölkorkar från Brouwland (sådana som sitter i bl.a. chimays 75 cl flaskor). Jag beställde via humlegården som gör beställningar från Brouwland ibland. De korkarna går precis igenom min vinkorkspåsättare och håller helt tätt så vitt jag märkt hitintills. Man måste bara se till att avbryta själva isättningen innan korken går ända in i flaskan vilket inte är några problem efter lite övning. De passar både i 75 cl ölflaskor och i vanliga champagneflaskor. Ser riktigt trevligt ut och ger ett exklusivt intryck vid servering.

Jo jag har sneglat på hemsidan o i deras katalog som jag har liggande på dass.
Tänkte mest för enkelhetsskull så hade det vart smidigt att kunna beställa allt från ett plejs.

Men dyker det inte upp ngt tillfälle på humle så får jag beställa från brouwland jag också.
Då kanske man kan passa på att beställa ett ostkit, mozzarella är ju alltid trevligt och gott dessutom wink

www.bryggradio.com

44 Senast ändrad av mw (2008-10-29 14:42:36)

Thomas Fransson skrev:

Vanlig kork vill ju gärna att man förvarar flaskan liggande för att förhindra uttorkning och Co2-förlust.
Vilket inte alltid är så smidigt om man kolsyrejäser sin öl på flaskan föredrar att ha sedimentet i bottnen.

Mycket talar för att man förmodligen kan och bör förvara korkade flaskor stående
http://beeradvocate.com/beer/101/store
(btw, smarta flaskorna kan med fördel ligga ned)

Thomas Fransson skrev:

Har tänkt lite på dehär o känner att det smidigaste må vara att köpa en beergun och dra upp ölet kolsyrat o klart
på flaska då man tänker använda traditionell kork så en beergun får det bli i sammband med korkarna.

Är inte den stora vinsten med flaskorna att man kan få upp ölen till riktiga CO2höjder?
Jag försöker flaskjäsa så mkt som möjligt eftersom det ger bättre smak imho, det är också ett bra sätt att bli av med oxidationsrisk och jästen kan om man har tur även mumsa i sig andra felsmaker.

Är du orolig för sedimentet kan du köra med isinglass för att dumpa jäst, tanniner mm och sedan prima med en noggrann mängd socker och lämplig torrjäst som lämnar en minimal och solid sedimentation.

Du kan ju prova att flaskjäsa halva batchen och trycksätta resten mha beergun mm. Gissningsvis kommer du föredraga den flaskjästa delen. Jag har jämfört att tillsätta socker till faten med att trycksätta artificiellt och vid  Ale är skillnaden stor och alla som provat föredrog den fatjästa versionen. Mjukare, lenare, finare skum  och mindre felsmaker.

45 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-10-29 17:08:49)

Coolt!
Jag anade en gravad hund, men iom att jag inte hört ngt annat om korkar så antog jag att det var på de viset man skulle göra.
Samtidigt som man blir lika förbryllad var gång man korkar upp en ex. Chimay och tittar på den lilla illustrationen
på ettiketten som visar en bild på en liggande flaska med ett kryss över och en stående flaska intill utan kryss.

Självfallet är det av anledningen "mer homogen smak" som jag tror jag tidigare formulerade det.
Som jag väljer att flaska mer öl nu än tidigare. Samt att jag tycker det passar den typen av öl jag brygger. (belgiskt till 97%)
Precis som du skriver så föredrar jag smaken av naturligt kolsyrad öl. Nu har jag aldrig gjort ngn A/B-test det är mer min erfarenhet
av mina egna bryggder som säger att jag föredragit de öl som primats.

Sedimentet är ibland ett gissel då jag tar med öl i ryggsäcken till jobbet i Danmark.
Anar dock att det skiter sig redan de 50 första metrarna från porten när jag springer till bussen wink
Personligen störs jag inte av lite grumsig öl rent allmänt i vart fall inte om det är köldgrums.
Likaså kan jag tycka att lite jästslurry i glaset ibland kan förhöja vissa typer av öl, ex. wit, sainson, porter osv.
Det är kort och gott vid de tillfällen primad öl skall transporteras problemen uppstår.

Men vissa gånger kan det ju vara så att det visuella intrycket är en faktor som påverkar konsumenten.
Ex. skulle en grumlig trippel inte kännas lika fräsch och frisk om den kunde förväxlas med en wit osv.
Dessutom skulle den kanske inte alltid smaka och kännas ultimat i munnen.

Många av de som dricker de öl jag brygger är ofta skeptiska till grumligt öl även om de vet att ölet smakar gott.

Det är nog eg. en personlig hook-up...
Eller kallas det tycke och smak? wink
Jag vill att ölet ska se snyggt ut i glaset. O då vill jag helst att det ska vara relativt klart om det är ett ljust eller amber ale.

Det är därför jag tror på att göra som jag skrev tidigare i tråden, att prima ölet och Co2-jäsa det på fat o sedan använda
en beergun till att fylla flaskorna. Iallfall på vissa av ölen.

www.bryggradio.com

46 Senast ändrad av mw (2008-10-31 01:47:33)

Thomas; jag tänker ungefär som du när det gäller sediment i flaskorna.

Det bästa torde vara att först jäsa på fat för att få en bra CO2-nivå och sedan föra över till flaskor med tex beergun.
Efter det tillsätter man en liten mängd socker och ett klarningsmedel, tex isinglass.
Då konsumerar den lilla mängden socker det syre som kan kommit med vid buteljeringen och finingen binder jästen till botten.

Fungerar detta som det är tänkt får du en flaska med minimalt med sediment (ungefär som det är i vissa am. microbryggeriöl). Utöver detta får ölen även en sedimentbädd som är hårt bunden till flaskbotten och inte rörs upp vid flytt. Skulle jästen ändå röras upp kommer den vara så flockad att den knyts till botten på kort tid i kylskåp. Då kan man alltså ta med sig flaskjäst öl till sina bolare och samtidigt få kristallklar öl i glaset.
Fint som snus;-)

Ja det känns som ett rätt bra sätt att tackla det hela.

Har funderat lite på dedär med beergun och co2-jäsning och hur mycket Co2 man förlorar vid flaskning.
Men att tillsätta 3+/- g/liter borde göra susen.

Blir en del merarbete, men slutresultatet kommer förhoppningsvis att leva upp till ens förväntningar och ideal.

www.bryggradio.com