Fat vs flaska

Vad är för/nackdelar med dessa båda? Fördelen med fat är förstås att man slipper momenten med flasktappning och rengöring, men nackdelar?

Sv: Fat vs flaska

Hej!

Jag som inte använder fat kan säga varför jag inte gör det.

1) Fat är dyra, flaskor är billiga.

Dessutom skulle ETT fat inte räcka på långa vägar. Det blir alltså tal om att antal (dyra) fat. Eller iallafall minst två för min del.

2) Ingen vill väl normalt dricka rumstempererad öl. Och om man tänkt sig att inte bara lagra, uten även servera ur fatet, så åker man på att köpa ett kylskåp också för att kyla faten? Alternativt konstruera någon kylanordning som kyler ölen på vägen från fat till glas. Och ett kylskåp tar ju dessutom plats. Vissa har tur och har kallkällare och då kanske det fungerar. Men själv bor jag i lägenhet.

Det jobbigaste med flaskor är primningen och medföljande bottensediment. Nummer två är den excercis den innebär att rengöra och hantera många små flaskor.

Jag övergav det efter min andra sats.

Själv har jag en kompromiss. Jag har en kolsyreanläggning, dvs, tub, regulator och slangar och kopplingar.

Men istället för vanliga dyra och stora ölfat. Använder jag billiga petflaskor.

Fördelen är att det är billigt, och en petflaska får man ju in ett par i sin vanliga kyl.

För att få ned kolsyra har jag en speciellt PET kork, med en kulkoppling (Carbonator CAP). I början byggde jag min egen kork, men den pajade och då såg jag att den fanns färdig.

Fördelen är också att istället för att hålla på med 40-60 små flaskor, räcker det med 13 st 1.5liters PET.

Nackdelen är dock att PET kan släppa igenom syre, och det är inte optimalt för långlagring (dvs flera år). Men faktum är att jag inte märkt något problem. Problemet ligger alltså på en nivå som inte är störande. Jag har även hört bryggare som sparate öl ett par år på PET utan uppenbara smakfel. Det finns en grund för skepsisen, dvs det är ett faktum att lite syre släpps igenom, men jag har åtminstone tills vidare konstatera att problemet inte är stort. Kanske eftersom mina öl sällan får stå mer än några månader innan jag dricker upp dem.

Jag har dock funderat på att skaffa ett fat, på prov, för att jämföra, men det ligger på att göra listan.

Det är såklart litte jobbigare att rengöra 13 PET flaskor jämfört med ett fat, men det är nog lättare än 50 småflaskor.

Jag lagrar ölen okolsyrad för tillfället. Kolsyrning sker i samband med konsumption och kylning. Jag tar en öl, häller över i en ny 2 liiters PET och häller bort ev bottenslam. Kylning och kolsyrning tar inte mer än någon halvtimme.

Jag ser många fördelar med fat. Den störa fördelen är kanske att man slipper primningen. Men för tillfället överväger nackdelarna för min del, såsom, pris, extra kylskåp och plats.

PET är en kompromiss som jag är nöjd med hittils. Men man vet aldrig vilken dag man ändrar sig smile

/Fredrik

Låter som en klok kompromiss!

Nackdelen är att jag inte hittat någon i Sverige som säljer carbonator cap. Så jag var tvungen att beställa mina från USA. Fast å andra sidan så kostar smågrejor inte så mycket i frakt.

/Fredrik

5 Senast ändrad av Kenneth (2005-11-16 20:35:20)

Jag protesterar å det kraftigaste:
Fat är bra.
Fat är kul.
Fat imponerar på dina vänner smile
Fat är lätt att göra rent.
Fat kan användas för lång lagring under syrefri miljö.
Fat håller i evigheter.
Fat gör att man slipper bottensats.
Fat gör att du kan reglera kolsyreinnehållet.
Fat gör att du kan mottrycksfylla på flaska (dvs slippa bottensatsen i flaskan)
Fat gör att du kan ta lite öl om du är sugen och behöver inte dricka upp en hel flaska.
Fat är miljövänligt.
Fat är INTE dyrt om du räknar på dess livslängd och slår ut det på varje liter öl du häller i/brygger. Om du brygger 10 ggr i 10 år och 20 liter per gång får du 2000 liter. Om fatet kostar 1000 kr så kan du sälja det för 500 efter 10 år. Det ger 25 öre/liter öl. LÖJLIGT billigt.
Får du tag på ett beg. fat så kan du i princip sälja det för samma pris som du köpte det. Samma sak för regulator och gastub.

PET är trist.
PET är fult.
PET läcker ut kolsyra.
Ölet blir avslaget precis som läsk om du väl öppnat PET flaskan. Kvarvarande ölet oxiderar om du inte dricker upp hela PET flaskan.
PET är dyrt.
Du kan aldrig få tillbaka panten om du tvättat bort etiketten.
PET är inte miljövänligt.

Det bästa jag investerat i är i första hand en enkel flasktapp och därefter en fatanläggning.

Dessutom ska man inte brygga för att tjäna pengar utan för att ha kul.
BU för PET som inte är kul alls sad
Fat är sk-tkul big_smile

Jag får försvara PET flaskorna mot Kennets ohyggliga "fatattack", eftersom PET flaskornas vänner är ju antagligen i minoritet här :-)

- Det går enkelt att trycka i mer gas i PET flaskan - dvs det behöver inte förbli avslaget. Det klarar sig några dagar. Jag återställer alltid trycket om när jag lämnar flaskan i kylen. Fast jag erkänner att Kenneth har en viss poäng här. Men detta då att vägas mot inköp av fat och inte minst - kylskåp.

- Dessutom brukar jag ibland tappa upp på 0.5 liters PET flaskor ibland också. Vill man bara ha en mun, kan man a en sådan då. Pet flaskor finns i flera storlekar. 0.5l, 1.5l och 2l är alla vanliga.

- Den förlorade PET panten kan jag kosta på mig. Jag använder samma PET flaska om och om igen, det är inga engångsgrejor. Man sliter inte ut en PET flaska heller i första taget.

/Fredrik

Nää!

PET är kanon. Fat är klumpigt och tungt. Tänk på ryggen wink

/Fredrik

Koppla på en snygg pump/tapp på ett fat och du har en juste bar!
Koppla på en snygg pump/tapp på en PET flaska och du blir till åtlöje.

Ta fram en repig PET flaska utan etikett och försök få någon att dricka den mystiska vätskan du häller upp.

Bjud på en skummande ölsejdel upptappad från fat och folk kommer att älska ditt öl!

Tappa en PET flaska i golvet och den exploderar.
Tappa ett fat och ingenting händer.

Vill du ha en cykel med hjälpmotor eller vill du ha en Harley?

Valet är ditt!

Den mystiska vätskan... hoho! Cykel med hjälpmotor... hehe!

Måste säga att jag håller med Kenneth. Dock tappar jag alltid några öl på flaska för långlagring/gåbortöl. Men då är det glas naturligtvis!Provade med Fredriks metod för ett par år sedan, men eftersom det helt enkelt inte är nån känsla i plast så var det som att dricka diskvatten, oavsett hur ölen smakade.
Hurra för glasflaskor (i måttliga mängder), och fat!
Blä för plast!

Dessutom: Ett begagnat kylskåp får du tag på för några få hundringar! Jag hittade ett som är 150 cm högt för 300 kr, och i det rymmer jag 2 fat, en jäshink, 50-60 ölflaskor/burkar, några jästburkar samt andra smågrejer. Kylskåpet underlättar så mycket att det känns som en assisterande bryggare nästan... Så skaffa nu genast ett till kylskåp, Fredrik, så kanske du kommer på bättre tankar smile

Fatsnobbar :-) Att ölen blir godare för att det kommer ur fat tror jag inte på. Fjask smile

Problemet är inte bara kostnaden. Jag vet inte var jag skulle ställa ett extra kylskåp. Det tar ju plats också. Jag kanske kan bereda plats, men för tillfället är det fullt överallt.

/Fredrik

För övrigt tycker jag plast i allmänhet är underskattat material. Det tycks finnas en skara bakåtsträvande plasthatare som hellre ser keramikkrus och trätunnor. Folk som tror att plast = dåligt kvalitet, etc. "Plastigt" har blivit nästan ett skällsord. Som jag tycker, oförtjänt.

Plast är ju ett fantastiskt fint material som har revolutionerat hela samhället under 1900 talet smile

Ännu en bekännselse: Jag har plastgran!!! Slipper barr och annat snusk.

/Fredrik

13 Senast ändrad av Kenneth (2005-11-17 12:29:07)

Plast är bra till vissa saker.
Dock är plast inte roligt att ha öl i.

Dessutom tycker jag att om man inte ens har en fatanläggning inte heller ska/kan uttala sig om fat.

Jag började med PET flaskor men övergav det så snart jag fått ihop tillräckligt med glasflaskor.
Glasflaskor är helt OK.
Om man inte vill ha fat så använd glasflaskor!
Men lämna PET flaskorna till återvinning istället.

PS
Jag är hellre utan gran än tar in en plastgran.
Död åt plastgranarna!
DS

> Dessutom tycker jag att om man inte ens har en fatanläggning inte > heller ska/kan uttala sig om fat.

Det tycker jag absolut att man kan. Man kan alltid ha åsikter om allt och det ser jag ingen fel i.

Det är absolute inget fel med fat. Men nackdelarna finns. Och att säga till de som är trött på primning att det inte finns några alternativt går jag inte med på.

Det finns alternativ. Men var och en bör naturligtvis välja det de tror är bäst.

Hade jag själv mer plats för skrymmande bryggargrejor hade jag med viss sannolikhet också skaffat fat, kyl och tappkranar. Jag hade även gärna intrett en liten bod till bryggeri, men nu går det inte.

Det finns nästan alltid mer än ett sätt att göra saker på. Och nu försvarar jag PET flaskan just eftersom ingen annan gör det smile Hade detta forum varit fullt med PET fantaster hade jag kanske framhållit fatets fördelar, som onekligen också finns.

Så nu har Jygge fått båda sidorns version, så att det blir lite balans i informationen, så kan han välja själv smile

En annas sak. Om du köper en kolsyreanläggning och PET kork. Så har du ju redan hälften av anläggning redan. Så vill du sedan skaffa fat och kyl så har du ju redan kolsyredelen. Kulkopplingen som jag använder till PET flaskorna är 100% kompatibla med kulkopplingen på corneliusfaten.

Det enda jag behöver om jag ska gå över till fat är fatet med kulkoppling, upptappningskran/slang, samt kylanläggning/kylskåp. Jag behöver inte ändra en enda skruv på min kolsyreanläggning.

/Fredrik

Jag kan inte se någon fördel med PET förutom möjligen att det är enkelt att komma igång.

Jag brukar säga så här:
- Innan man börjar köpa på sig massor med utrustning så:
-  Börja enkelt och provbrygg några gånger.
-  Gillar du resultatet och vill gå vidare så kan du börja investera mer i bryggutrustning mm.

Frågan från början var huruvida det fanns några nackdelar med fat.
Svaret är:
Nej, och PET är inget bra alternativ till fat.
Glasflaskor är alternativet till fat. Inte PET flaskor.

Nu tycker jag du är lite orättvis smile Glasflaskor och PET är ju inte jämförbara, eftersom det inte bara handlar om flaskan, eller materialet, utan själva PET korken som man använder.

Liquid Bread Inc är tillverkaren.
-- http://www.liquidbread.com/carb.html

Det finns ingen dylikt system för glas vad jag vet.

Sen är det också en utrymmesfråga. Det finns de, inklusive mig själv, som gärna vill brygga och utveckla sin hobby men som inte har PLATS för skrymmande lösningar hur gärna de än skulle vilja. Tex extra kylskåp etc. Fatet i sig tar förvisso inte större plats än petflaskorna, utan det handlar mess om kylningen. Primning tycker jag är jobbigt och opraktiskt. Det är inget alternativ för mig.

Likväl som det finns folk, jag vet flera, som gillar extraktbrygder. Helt enkelt för att helmaltsöl tar för lång tid. Så antingen brygga extrakt, eller inte brygga alls.

Alla brygger efter unika förutsättningar. Vissa har hur mycket plats, tid och pengar som helst att lägga ned på sin hobby. Det innebär väl inte att alla andra ska lägga ned bryggningen?

Det finns så mycket att gräva ned sig i att det finns gott om utrymme för en riklig hobby inom "öl" även om man inte kan odla och mälta sin egen malt, inte kan odla sin egen humle, eller ens mäska sin egen malt, eller för den delen avsätta plats för en massa gamla kylskåp smile

PET är GOTT och NYTTIGT och KUL big_smile

/Fredrik

17

Fredrik skrev:

Liquid Bread Inc är tillverkaren.
-- http://www..com/carb.html

Hej Fredrik,
själv kör jag med 1/2ltrs flaskor, jag har tid och tycker att priming är inget större problem (ProMash räknar åt mig). Det vore dock spännande att prova PET-flaskor. Kollade på liquidbread som tyvärr inte visar patronen, var köper man den. Sedan undrar jag var man kan köpa det allt?
Hls
/Jürgen

Hej Jürgen,

Patronen är en vanlig kolsyretub av valfri modell. Antingen modell större som många använder (modell brandsläckare) eller sodastream tuber som jag har. De senare är mindre (liten nackdel) men finns att köpa och byta överallt (coop forum). Jag har alltid två tuber, så att jag inte behöver stå utan.

Slangar, kopplingar, petriadapter och tryckregulator behövs och allt finns på humlegården. Jag köpte min regulator på humlegården och den fungerar kanon. Kolla på fattapnning i webshopppen. Det är precis samma grejor. SKillnaden är att du inte behöver fatet, och inte ölslangen och tappkranen. Bara tub och gaskoppling behövs. Sen serverar du, dvs häller ur flaskan, som vanligt.

Det enda som tyvärr inte än så länge vad jag vet finns på humlegården, eller ens i Sverige är själva carbonator capen.

Jag beställde dock min från northernbrewer i Minneapolis.

Det jobbiga med att beställa från USA är att kommer man upp över 300 spänn är risken att man åker på både tullavgifter och importmoms sad Men eftersom ingen i Sverige sålde det sist jag kollade så är det inte mycket att göra. Fast beställer du småsaker, typ någon hundring eller två så brukar man i praktiken slippa såväl tull som importmoms. Det står mer info på tullens hemsida, om praxis för smågrejor.

/Fredrik

19

Fredrik,
verkar lovande, tack
/Jürgen

Om du ber leverantören att skriva på följesedeln att det är fråga om "samples" så slipper du tull och skit!!

21 Senast ändrad av Kenneth (2005-11-18 09:36:40)

Det är bättre att hålla sig inom EU. Då är det aldrig problem med tull, moms och skatt (förutom på alkohol och illegala grejor).

För övrigt anser jag att PET flaskor borde förbjudas.

22

Kenneth skrev:

Det är bättre att hålla sig inom EU. Då är det aldrig problem med tull, moms och skatt

Hej,
håller med men nu gällde det carbonatorn. Var hittar jag den inom EU?
Hls
/Jürgen

Det är en amerikansk produkt och säljs mest där.

De har enligt sin hemsida EN återförsäljare i EU.

Guinness Ireland Group
Brewery General Stores
St James's Gate Dublin 8
011-353-1-4536700
http://www.guinnesswebstore.com/

Jag har kollat upp dem och de säljer inte till Sverige av någon anledning.

"Currently the GUINNESS® WebStore™ delivers to the US, the UK, Ireland, Australia, Austria, Canada, Denmark, Germany, Greece, Italy, The Netherlands, New Zealand, Portugal and Spain. Access to the WebStore is only available to visitors from these countries.
Please note that legal restrictions prohibit us from delivering to the following countries:

Afghanistan, Azerbaijan, Bahrain, Egypt, Ethiopia, Finland, France and the French overseas territories and departments (French Guiana, Guadeloupe, Martinique, Reunion, Mayotte, St Pierre and Miquelon, French Polynesia, New Caledonia, Southern and Antarctic Territories, Wallis and Futuna Islands), Hungary, Iceland, Iran, Iraq, Jordan, Kazakstan, Krygystan, Kuwait, Libya, Norway, Oman, Pakistan, Poland, Qatar, Saudi Arabia, Sudan, Sweden, Syria, Tajikistan, Togo, Turkmenistan, United Arab Emirates, Uzbekistan, Yemen"

-- http://www.guinnesswebstore.com/no_country.asp

Kanske kan man komma runt det genom att kontakta dem. Men jag orkar inte lägga ned så mycket krut på det. Dessutom så slipper man ändå i "praktiken" både tull och importmoms om du bara beställer småsaker.

Jag hade aldrig beställt därifrån om det inte vore för att det inte fanns så mycket att välja på.

/Fredrik

Jag tycker absolut man ska stödja rätt saker. Fri information och sen är det väldig tur för oss bryggare att humlegården finns. Jag är så glad att jag dessutom har turen att bo på bilavstånd.

Det har mycket bra sortiment och fina grejor, men om man absolut vill ha något som inte finns lokalt, som i det här fallet, så är det ju inte mycket att göra.

Om jag inte missminner mig tror jag tom jag frågade humlegården för länge sedan om de inte kunde ta hem sådana korkar. Men de som har plats för kylskåp, och kanske vill göra en "bar", då är det ju utan tvekan fat som gäller, så det kanske inte är så många som är intresserade.

Sen är det ju förvisso ingen säkerhetsventil i PET korken som det är i ett fat. Så man bör inte lämna flaskan med gas påkopplad, det gör aldrig jag. Men man får ha koll på mätare och hårdheten på flaskan. Det fungerar jättebra. Och då vet jag ändå vad jag pratar om för jag har sprängt en flaska en gång, men då hade jag ingen regulator utan körde maxtryck rätt in. Jädrar vad det small. Så man bör vara nykter när man gastuber i allmänhet, det är ju inga leksaker smile

/Fredrik

Varning för PET flaskor och kolsyrefyllning.
DETTA ÄR INTE PÅ SKÄMT.
PET flaskor och högt tryck är direkt farligt.
Det har orsakat permanenta personskador.
Det är ytterligare ett skäl att inte hålla på med PET flaskor.
Det är bra att man inte säljer sådant i Sverige.

Konstigt att det är OK att sälja i USA där man blir stämd för vad som helst.
Senast igår läste jag om att Ford skulle betala skadestånd för att en Ford bil åkt av vägen och voltat när föraren somnat vid ratten!