Sv: Fat vs flaska
hej
jag har en kolsyrningsapparat för pet-flaskor. den är dock litet annorlunda jämfört med den som fredrik talar om. den består av en aluminiumgrej man skruvar på sodastreamtuber (300 g-tuber?). sedan för man in en pigg in i korken till petflaskan man vill karbonera i. CO2 släpps ut genom att man trycker in en knapp. korken är försedd med ventil. grejen är försedd med både manometer och säkerhetsventil, så det GÅR inte att spränga en flaska.
genom att fylla på-skaka-fylla på-skaka karobenrar man lätt läsk och annat. en gång karbonerade jag ett vin - och vips hade jag sekt!
tycker det är en bra grej men använmder den knappt. köpte två tuber med CO2 på wårby vin 1991 men har inte hunnit göra av med innehållet ännu!
tror dock inte jag skulle vilja hålla på med detta i stor skala. det skulle helt enkelt bli för jobbigt.
ska skaffa fat när jag tycker det är läge. nu när jag flyttar till stor lägenhet har jag ju utrymme, vilket jag inte haft thoittills. kommer dock inte sluta med flasktappning. vet inte om jag är rubbad, men jag tycker att det är ganska kul att tappa på flaskor. glasflaskor är dessutom vackra.
tor