Äppelmust

Hej!

Jag hade tänkt brygga cider på hemgjord äppelmust. Jag har lite funderingar.
Ska man använda den som den är eller ska man spä ut den? den är väldigt kraftig i smaken.  Om man vill ha en svag cider 2,5-3 %, räcker då det naturliga sockret i äpplena?
Är det bara att koka upp musten o svala ner den o skicka i jästen?

Thobbe

Sv: Äppelmust

Att sockret ska räcka kan du vara ganska lugn över. Om du skulle jäsa din must outspädd så kommer du att få en cider på åtminstone 5–6 vol%. Jag körde själv äpplen till must häromdagen och uppmätte en densitet på 1,047 (?5,6 vol%). Innan du späder musten tänk dock på att alkoholstark cider håller sig längre än svag.

Varför ska du koka musten? Det tycker jag låter som en dålig idé. I med jästen direkt säger jag.

Ok, tack för svaren.
Anledningen att jag undrade om kokning va att äppelmust ju är kallpressad o därför förmodligen inte helt ren från bakterier. Men om du som har mer erfarenhet av detta säger så så får jag lita på det.

Thobbe

Ser man till att skölja äpplena och plocka bort de som är dåliga så har man gjort tillräckligt för att förhindra en bakterieinfektion. Tillsätter man sen ädeljäst snarare än låter musten vildjäsa så minskar man risken ytterligare.

Tack för hjälpen.

Då återstår bara att sätta en sats o prova:)

Äppelmust som skall bli cider är inte lika känslig för oönskade mikroorganismer som vört. Orsaken är att äppelmust har betydligt lägre pH. Om man ändå vill ta död på bakterier och vildjäst kan man tillsätta "vinsvavla" till musten. Då måste man dock vänta med att tillsätta ädeljästen till några dagar efter vinsvavlan, annars dör ädeljästen också. Jag använder inte sådana kemiska trick och har hittills aldrig misslyckats. Jag tror att fruktflugor och de ättiksyrabakterier som dessa sprider är ett större problem. Se till att täcka jäskärlet ordentligt!
//RA

Tack för tipset. Jag tänker nog köra utan kemikalier jag oxå.

En vanlig jäshink måste väl vara tillräckligt tät eller?

Jäshink funkar nog bra. Men till sekundärjäsning och klarning rekommenderar jag en tätare dammejeanne eftersom det tar sin tid.

Min erfarenhet är att "vanliga" svenska äpplen ger ca 4,5%vol och en ganska lätt smak. Du ska nog inte satsa på att späda den. Jag tror engelsk och fransk cider görs på andra äppelsorter med kärvare smak och mer skal, knappast ätbara. Att din äppelmust är kraftig i smaken beror nog mycket på sockret. När det försvinner blir intrycket mycket tunnare.

Vi har också provat att jäsa äpplena några dagar på skal före pressning vilket kan bidra till en lite ökad fyllighet och en positiv kärvhet i cidern. Då tillsätts alltså jästen (förkultur) till äppelfliset. Men det får väl i så fall bli nästa år för dig, eftersom det lät som du hade pressat redan.

Lycka till!

Du kan hitta riktigt mycket information om cidertillverkning på: http://www.cider.org.uk/
Själv hade jag tänkt ta och bygga en ciderpress i trä till nästa års skörd smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Nu är det dags. Jag har haft min äpelmust i frysen ett tag nu. Men nu är den upptinad och redo att jäsas smile Jag mätte OG på den 1040, så jag tänker inte spä ut den.

Jag har fixat en  dammejeanne som jag tänker jäsa den i.

Hur lång tid brukar det ta?

Min 4l testbatch jag gjorde i år tog väl ungefär en vecka innan den jäst klart. Ska provsmakas efter någon månads lagring till.

Jag använde safale s-04.

12 Senast ändrad av thobbe (2008-11-11 10:14:37)

Ok, hade fått för me att det skulle ta betydligt längre tid.

Det har inte börjat ploppa i röret än, börjar bli lite orolig. Har gått 17 timmar.

Jag använder oxå safale s-04.

Ha tålamod, det kommer nog igång smile

14 Senast ändrad av thobbe (2008-11-12 10:14:25)

Nu har det gått 41 timmar och inget bubbel i röret. Men jag börjar lura på om det verkligen är tätt, för man ser att det är aktivitet på ytan. Det ser ut som att det är kolsyra i det.

Kanske ska göra en mätning för att se om det har jäst nått eller ej.

thobbe skrev:

Nu har det gått 41 timmar och inget bubbel i röret. Men jag börjar lura på om det verkligen är tätt, för man ser att det är aktivitet på ytan. Det ser ut som att det är kolsyra i det.

Kanske ska göra en mätning för att se om det har jäst nått eller ej.

Hej

Om det gått 41 timmar innan någon aktivitet i röret då skulle jag oxså bli lite orolig.

Jag råkade ut för det samma en gång när jag bryggde mig en Porter.

I mitt fall var det locket på hinken som hade blivit deformerat efter en vulkan jäsning av en sydtysk veteöl.

Jag förstod att det var något strul eftersom det var ett ordentligt skum i hinken, när det nya locket kom på plats så tog det bara några minuter så började det ploppa i jäsröret.

En annan gång så var bussningen på locket dåligt, samma sak där efter byte av bussning så började det snart ploppa i jäsröret.

Hoppas det fixar sej

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

16 Senast ändrad av thobbe (2008-11-12 23:07:25)

Jag har en glasflaska på 5 liter och jäser cidern i.  Gummihättan som man använder till dammejeanner var lite för stor, så jag drog runt 2 buntband. Tycker det borde vara så tätt som det kan bli.  Det är inget skum i flaskan. Ska det vara det precis som i öl?

När min cider jäste så var det ett cm lager med tunt, luftigt skum. Inte i närheten av ölskum men men...
Ibland kan man höra när det jäser. Om det är väldigt tyst kan man höra ett väsande ljud, testa. Är det något tryck i vattenlåset över huvud taget? Om det bara är lite otätt så kanske det inte ploppar men vattennivån kan tyda på jäsning.

Det blev lite skum precis i början när jag hade haft i jästen. Men det försvann ganska fort.
Jag hör inget väsande ljud. Men som sagt är det aktivitet i form av små bubblor som går upp till ytan.  Vattennivån är i stort sett jämn. Diffar kanske en halv centimeter.

Jästen har lagt sig på botten nu. Så det borde ju tyda på att det har jäst.

Nu har jag mätt FG på cidern. Den hade jäst ner till 1010 så det va riktigt skönt.
Så nu står den i källaren tillsamans med ölen på sekundärjäsning smile

Nu har jag smakat cidern. Den blev riktigt god. Riktigt syrlig, men det hade jag förväntat mej. Den smakade som mousserat vin.

Det låter ju inte helt illa... Jag får se till att göra en räd i mormor och morfars trädgård nästa höst.

Smakar den redan så bra?

Mina cider brukar smaka mäskaktigt tills de lagrats i alla fall några månader. Jag blandar i en näve socker å andra sidan kan det ha en sån negativ inverkan?

http://bistron.tumblr.com/

Ja, jag är jättenöjd med smaken. Vet inte riktigt va du menar med mäskigt. Den smakar rent, friskt  och syrligt.