tillgänglighet för humle.se
Man vill förstås att webbsidorna ska vara tillgängliga på nätet 100% av tiden. Så är det ju inte i praktiken. Även professionella webbhotell har problem som orsakar kortare eller längre avbrott. Så länge avbrotten är tillräckligt korta och tillräckligt glesa kan man stå ut med dem. Men vad är tillräckligt?
Jag har övervakat sajten sedan i augusti 2006 med GIGRIB . Här kan man se resultatet för humle.se . Det finns statistik över tillgänglighet i procent per månad och per dag, och man kan till och med gå in och se exakt vilka tider som servern inte har svarat.
Men detta är ju bara ett objektivt mått. Det intressanta är hur tjänsten upplevs av användarna.
Vad tycker du själv om tillgängligheten? Känns den OK eller är det störande ofta som man inte kommer åt hemsidan/forumet/webbutiken?