Snabb jäsning med normal FG hur göra?
Om jag vill uppnå en snabb och säker jäsning med bibehållen normal FG vad bör jag tänka på?
En låg pitchrate brukar ofta leda till dålig jäsning så jag har justerat till minst 1L starter /10L vört och det har fungerat väl till normalstarka öl >1050 men de senaste batcherna, när jag provat alkoholsvaga öl (1035-1044), har givit ett alltför tunt och beskt resultat. Det har alltså inte funnits restsötma nog att balansera humlebitterheten så det har blivit obalanserade bittra blasköl.
Till saken hör att jag förlitar mig till att jästen är mkt väl syresatt så att jag ska slippa syresätta vörten mer än vad som sker när jag häller den kalla vörten ned i kärlet från 1 m höjd.
Typexemplet är en english extra på 1037 IBU 20-25 med minst 15% karamellmalt mäskat 1-1.5tim vid 66-68C jäst med London Ale III (Brewer's Choice 1318) vid 20C och trots att specen för jästen säger "fruktig, mycket lätt, mjukt balanserad smak, med aningen söt avslutning" smakar det inte fruktigt och absolut inte sött.
Som jag ser det kan jag mäska vid högre temp och kortare, eller justera pitchrate till kanske 0.5L kultur/10L vört, alternativt höja karamellmaltsinnehållet till kanske 20%
Vad är bäst om jag vill bibehålla snabb jässtart, snabb utjäsning, samma jäst och höja FG?