1

Snabb jäsning med normal FG hur göra?

Om jag vill uppnå en snabb och säker jäsning med bibehållen normal FG vad bör jag tänka på?

En låg pitchrate brukar ofta leda till dålig jäsning så jag har justerat till minst 1L starter /10L vört och det har fungerat väl till normalstarka öl >1050 men de senaste batcherna, när jag provat alkoholsvaga öl (1035-1044), har givit ett alltför tunt och beskt resultat. Det har alltså inte funnits restsötma nog att balansera humlebitterheten så det har blivit obalanserade bittra blasköl.

Till saken hör att jag förlitar mig till att jästen är mkt väl syresatt så att jag ska slippa syresätta vörten mer än vad som sker när jag häller den kalla vörten ned i kärlet från 1 m höjd.

Typexemplet är en english extra på 1037 IBU 20-25 med minst 15% karamellmalt mäskat 1-1.5tim vid 66-68C jäst med London Ale III (Brewer's Choice 1318) vid 20C och trots att specen för jästen säger "fruktig, mycket lätt, mjukt balanserad smak, med aningen söt avslutning" smakar det inte fruktigt och absolut inte sött.

Som jag ser det kan jag mäska vid högre temp och kortare, eller justera pitchrate till kanske 0.5L kultur/10L vört, alternativt höja karamellmaltsinnehållet till kanske 20%

Vad är bäst om jag vill bibehålla snabb jässtart, snabb utjäsning, samma jäst och höja FG?

Sv: Snabb jäsning med normal FG hur göra?

Du kanske kan hitta lite tips här

http://www.shbf.se/Tidningen/Online/En_ … le_ale.php

Hej
Det går förstås inte att få ett öl med lågt OG att bli lika fylligt som ett med kraftigare OG.
Jag tycker att du har ett vettigt recept.
Du skriver att restsötman inte balanserar beskan.
Lösningen är enkel, sänk beskan.
Förhållandet OG/Beska ska vara ganska konstant, så lågt OG kräver lägre beska.
När jag brygger svaga öl så kompenserar jag brist på maltighet genom att öka smak och arom humlen.
Ofta genom att ta bort 60 min rasten.
Jag tycker att tjusningen med alkoholsvaga öl är att de är lätta och har en bra hinkabilitet.

Alla mina svaga öl kommer från lakvatten, så jag har ingen erfarenhet i att mäska vid hög temp.
Men en 70 grader mäsktemp borde ge ett fylligare öl.
Annars skulle tillsätta maltodextrin snarare än att ha "dålig jäst".
Jag tror det blir svårt att få det reproducerbart om man förlitar sig på "lagom dålig jäst".

/Kjell

Är det alltid så att ett öl med samma FG men med mindre OG än ett annat öl är mindre fylligt?

Om jag vill få ett öl med lågt FG att vara lika fylligt som ett öl med en högre OG, skulle det räcka med att jag låter ölet med lågt OG sluta på en högre FG?

Exempelvis: jämför jag öl X (OG 44 FG 10) med öl Y (OG 40 FG 14) är då öl Y fylligare?

Detta med beska är också svårt: om OG/IBU ska vara ganska konstant betyder det ju att om ett 1050 öl passar med IBU 50 skulle ett 1035 öl passa med IBU 35. Jag tycker att mina försök med alkoholsvaga ordinary bitter inte bekräftar denna regel.

Fyllighet är lite svårt att sätta fingret på ibland.
Ökad restsötma är inte alltid önskvärt och ger inte hela bilden av fylligheten.
Jag tror också att proteiner bidrar till en fyllighet/munkänsla.
Även alkoholhalten bidrar till viss del till fylligheten, så det är rätt så komplext.

Jag fick möjlighet att testa ett kommersiellt öl som både ofiltrerat och filtrerat, samma OG och samma FG (samma batch). Det var helt klart så att det ofiltrerade ölet hade mer smak och fyllighet.

Sedan det där med OG/IBU. Jag har också sett den tabellen och tycker att det är rena tramset.
Beskan beror mycket mer på vilken typ av öl och andra smaker som balanserar beskan.
Sedan är det förstås en smaksak hur beskt öl man vill göra.

mw skrev:

Är det alltid så att ett öl med samma FG men med mindre OG än ett annat öl är mindre fylligt?

Om jag vill få ett öl med lågt FG att vara lika fylligt som ett öl med en högre OG, skulle det räcka med att jag låter ölet med lågt OG sluta på en högre FG?

Exempelvis: jämför jag öl X (OG 44 FG 10) med öl Y (OG 40 FG 14) är då öl Y fylligare?

Detta med beska är också svårt: om OG/IBU ska vara ganska konstant betyder det ju att om ett 1050 öl passar med IBU 50 skulle ett 1035 öl passa med IBU 35. Jag tycker att mina försök med alkoholsvaga ordinary bitter inte bekräftar denna regel.

Hej

Det där med att beskan "slaviskt" skall följa OG tror jag inte på. Att ett öl som trots allt är "rel" alc svagt med ett og på 1050 skulle ha en beska på uppemot 50 det är rent ut sagt befängt.

Säj att din Og är 50 samt att du har ett FG på 12 då har du en alc på ca 5,3 %, att alla öl på den alchalten ska ha en beska på 50 det kan ju inte bara stämma.

Jag håller med om att ju högre OG ju högre BU, en Barleywine med ett og på 90-100 kan ju ha en BU på uppemot 80, men jag tror inte på att BU är linjär emot OG

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nä!
Det var inte alls min mening att man slaviskt skulle hålla OG/IBU konstant.
Själv räknar jag aldrig kvoten.
Men i boken Designing Great Beers använder man kvoten för att hitta rätt när man designar öl.
Det finns lister för vad olika typer av öl "ska" ha för kvot.

Jag missförstod nog mw
"Svaga öl blir allid för tunna o beska" men om erfarenheten är att beskan inte behöver minskas så fattade jag fel.

/Kjell

Jag kom att tänka på att det finns fler sätt att påverka den upplevda fylligheten på öl.
Med olika salter så påverkas både smak och munkänsla.
Sulfater ger ett torrare öl och tydligare mer markerad beska
Karbonater höjer pH, och ger en lite mjukare munkänsla, fyllighet.
Kloridjoner brukar man oftast nämna för att ge ökad fyllighet.
Kalciumklorid och eller natriumklorid, fast man ska vara väldligt försiktig med natriumklorid (vanligt koksalt) för natriumjonerna kan ge för mycket saltsmak.

När jag brygger vanliga lätta stout så använder jag mig alltid av vattenbehandling för att ge en rund mjukhet och fyllig smak trots att ölet endast ligger runt 4% (OG 1040-42, FG 1012-14)

Så kanske är det dags att prova sig fram med lite vattenbehandling om man ska brygga lite svagare öl men samtidigt vill att smaken ska vara fyllig

Kenneth skrev:

Jag kom att tänka på att det finns fler sätt att påverka den upplevda fylligheten på öl.
Med olika salter så påverkas både smak och munkänsla.
Sulfater ger ett torrare öl och tydligare mer markerad beska

Ja det är absolut som du säger, jag kände mig frimodig och experimenterade med att ha i 6g CaSO4 till 20l ordinary bitter och
det var knappt drickbart efter 2 veckor. Smaken var så torr att tungan kändes konstigt "uttorkad" efter en klunk.

De sulfattoner som gör engelsk "burtoniserad" ale ska man nog vara lite försiktig med konstaterar jag. Däremot tror jag absolut en bitter
tjänar på en liten giva CaSO4. 

Kenneth skrev:

När jag brygger vanliga lätta stout så använder jag mig alltid av vattenbehandling för att ge en rund mjukhet och fyllig smak trots att ölet endast ligger runt 4% (OG 1040-42, FG 1012-14)

Så kanske är det dags att prova sig fram med lite vattenbehandling om man ska brygga lite svagare öl men samtidigt vill att smaken ska vara fyllig

Jag har hämtat hem vattenrapporten från Uppsala men eftersom jag inte vet om fastighetsägaren fortfarande behandlar vattnet så har jag inte
fördjupat mig i vatenbehandlingsdjungeln.

Dags att experimentera med flera små satser m a o!

Har inte hela Uppsala numer avhärdat vatten?

Jo
Det kommunala vattnet har sänkts från typ 18dH till 9dH
Bättre, men fortfarande hårdare än t.ex stockholm o pilsen.

Kommunen använder inte salt men det gjorde fastighetsägarna.
Det skulle förvåna mig om fastighetsägarna skulle kasta pengar (salt) i sjön (vatten).
DVS troligen kan mw lita på de komunala värderna på vattnet.

/Kjell