Propagering av Hoegaarden
Hej alla bryggare.
I dag hade jag en "belgisk afton", hoegaarden samt pommes och majonäs, en enkel afton. Jag gillar veteöl som jag skrivit om tidigare, både belgisk samt syd tysk. Jag arbetar 3-skift så i dag börjar min ledighet, det är både för och nackdelar med skift, lätt att brygga samt besiktiga bilen, utan att ta ledigt. Ingen höjdare att gå ner 22:00 fredag till Måndag morgon, 24 timmar nattarbete, nästa period ledig från fredag till torsdag.
Ok Jag har en längre tid lurat på att försöka propagera upp jäst från Hoe. flaskorna. I dag så gjorde jag slag i saken, Köpte 6 flaskor, skakade om dom sista 3 cl på varje flaska och hällde dom i min E-kolv som hade en mix av 3,5 dl spray malt samt 7 dl vatten. Eftersom jag inte har en "kork" till E-kolven så brukar jag använda 5 lager av "gladpack" plast runt öppningen, det har funkat ok genom åren med att öka på BC jäster. Nu har jag skakat E-kolven i 2 timmar med jämna mellanrum. Plasten ovanpå E-kolven är just nu som en spärrballong så det verkar som att jäsningen har kommit i gång i varje fall. Någon som gjort något liknande samt kan tala om lite hur att gå vidare.
Bo