Propagering av Hoegaarden

Hej alla bryggare.

I dag hade jag en "belgisk afton", hoegaarden samt pommes och majonäs, en enkel afton. Jag gillar veteöl som jag skrivit om tidigare, både belgisk samt syd tysk. Jag arbetar 3-skift så i dag börjar min ledighet, det är både för och nackdelar med skift, lätt att brygga samt besiktiga bilen, utan att ta ledigt. Ingen höjdare att gå ner 22:00 fredag till Måndag morgon, 24 timmar nattarbete, nästa period ledig från fredag till torsdag.

Ok Jag har en längre tid lurat på att försöka propagera upp jäst från Hoe. flaskorna. I dag så gjorde jag slag i saken, Köpte 6 flaskor, skakade om dom sista 3 cl på varje flaska och hällde dom i min E-kolv som hade en mix av 3,5 dl spray malt samt 7 dl vatten. Eftersom jag inte har en "kork" till E-kolven så brukar jag använda 5 lager av "gladpack" plast runt öppningen, det har funkat ok genom åren med att öka på BC jäster. Nu har jag skakat E-kolven i 2 timmar  med jämna mellanrum. Plasten ovanpå E-kolven är just nu som en spärrballong så det verkar som att jäsningen har kommit i gång i varje fall. Någon som gjort något liknande samt kan tala om lite  hur att gå vidare.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Propagering av Hoegaarden

Kul att höra att det kommit igång.
Jag är dock lite fundersam över att du har gjort en så stark (högt OG) förkultur.
Jag brukar ta 1 dl spraymalt på 5 dl vatten. Risken med för högt OG på förkulturen är att jästen inte orkar komma igång. För mycket "socker" har en konserverande effekt.

I vilket fall som helst. Jag tror att du också behöver släppa ut lite övertryck för att jäsningen på kulturen ska bli optimal.
Sedan kan du göra följande:

1. Om du ska spara jästen. låt kulturen jäsa ut.  Ställ kallt ett par dagar så att all jäst sjunker till botten. Häll bort det mesta av vätskan.  Tappa upp jästslurryn på en väl rengjord glasburk eller liknande. Häll på lite kallt och friskt vatten. Nu kan du spara jästen tills dess att du ska brygga.

2. Om du vill brygga bums. Låt kulturen jäsa någon dag till och brygg en wit-bier.

Lycka till.

Du kommer att behöva tillsätta nytt vört i omgångar för att få upp cellmängden.
Gör som Kenneth sa, låt jästen sjunka till botten, dekantera av överlösningen och tillsätt ny vört.
Det är bra att använda lite jästnäring för att få maximal tillväxt och syresätta väl.

Techno skrev:

Hej alla bryggare.

I dag hade jag en "belgisk afton", hoegaarden samt pommes och majonäs, en enkel afton. Jag gillar veteöl som jag skrivit om tidigare, både belgisk samt syd tysk. Jag arbetar 3-skift så i dag börjar min ledighet, det är både för och nackdelar med skift, lätt att brygga samt besiktiga bilen, utan att ta ledigt. Ingen höjdare att gå ner 22:00 fredag till Måndag morgon, 24 timmar nattarbete, nästa period ledig från fredag till torsdag.

Ok Jag har en längre tid lurat på att försöka propagera upp jäst från Hoe. flaskorna. I dag så gjorde jag slag i saken, Köpte 6 flaskor, skakade om dom sista 3 cl på varje flaska och hällde dom i min E-kolv som hade en mix av 3,5 dl spray malt samt 7 dl vatten. Eftersom jag inte har en "kork" till E-kolven så brukar jag använda 5 lager av "gladpack" plast runt öppningen, det har funkat ok genom åren med att öka på BC jäster. Nu har jag skakat E-kolven i 2 timmar  med jämna mellanrum. Plasten ovanpå E-kolven är just nu som en spärrballong så det verkar som att jäsningen har kommit i gång i varje fall. Någon som gjort något liknande samt kan tala om lite  hur att gå vidare.

Bo

Hej alla.

Min "propagering" verkar ha fungerat bra. Det har nästan jäst på i en vecka nu. Dom första 3 dagarna så såg jag inget i botten på E-kolven. Sedan på den 4:e dagen så började det bli ett ordentligt skumlager samt att det började se ut i botten på kolven som när man gör en för kultur av en ordinarie BC jäst. Nu blev det ju en del druv i botten tillsammans med jästen. Jag skall brygga min wit på Lördag 080126. Skall jag ställa in flaskan i kylskåpet samt efter någon dag dekantera av vätskan samt öka på kulturen? I vilket fall som helst så kändes det mycket trevligt att få en sådan fart i flaskan samt lite ovanligt att en förkultur jäser i 1 vecka.

Bo

Techno skrev:
Techno skrev:

Hej alla bryggare.

Bo

Hej alla.

Min "propagering" verkar ha fungerat bra. Det har nästan jäst på i en vecka nu. Dom första 3 dagarna så såg jag inget i botten på E-kolven. Sedan på den 4:e dagen så började det bli ett ordentligt skumlager samt att det började se ut i botten på kolven som när man gör en för kultur av en ordinarie BC jäst. Nu blev det ju en del druv i botten tillsammans med jästen. Jag skall brygga min wit på Lördag 080126. Skall jag ställa in flaskan i kylskåpet samt efter någon dag dekantera av vätskan samt öka på kulturen? I vilket fall som helst så kändes det mycket trevligt att få en sådan fart i flaskan samt lite ovanligt att en förkultur jäser i 1 vecka.

Bo

Hej alla bryggare.

Vet ni att det just nu inte finns någon årstid? Ur led är tiden. Jo min Hoegaard klon den ploppar på. I morgon så har den jäst i 2 veckor. Just nu så är det 3-4 plopp/min alltså så är det jäsning om inte annat så är skumtäcket kraftigt tjockt. Är en uppodlad jäst från Hooe, det samma som från själva bryggeriet? Är det ok att den, jästen, är på väg mot vecka 3 i jäsning samt inte verkar minska något större. Är det ok att jästen är mer flock än en sydtysk liknande Weihnstehpn? Volymen är på min upppropagerade Hoeegaard  25 liter. Just nu efter 2 veckor jäsning så är det bara ca från 25-20 litersmarkeringen som är hyfsat "klar", "blank". Vörten uppför sej inte alls som med den jästen från alltså BC 3944. Bottensatsen är minimal. Men eftersom det är ett experiment så låter jag jäsa ut ut vörten till att skumtäcket är borta.  Ni som har propagerat jäst från Hoeeg, hör av er!½ Skall jag skaka hinken. Vill inte öppna locket för att ta SG test men det blir väl antagligen nödvändigt.

Bo

Har just nyss gjort en förkultur på 5 flaskor SNPA, gillar det ölet. Skall bli spännande.

Bo igen

Hoegaarden jästen flyter gärna runt mycket och länge.
Den är dessutom en äkta överjäst som lägger sig uppe på vörten.
Typiskt också att man har ett tjockt skumlager väldigt länge i jäsningen.
Därför ser du inte någon direkt bottensats.
Dessutom kan den ta tid på sig för att jäsa ut ordentligt.

Jag tycker nog att du ska mäta hur mycket det jäst ut.

Kenneth skrev:

Hoegaarden jästen flyter gärna runt mycket och länge.
Den är dessutom en äkta överjäst som lägger sig uppe på vörten.
Typiskt också att man har ett tjockt skumlager väldigt länge i jäsningen.
Därför ser du inte någon direkt bottensats.
Dessutom kan den ta tid på sig för att jäsa ut ordentligt.

Jag tycker nog att du ska mäta hur mycket det jäst ut.

Hej K.

Jag tog ett SG i går. Det var 13. Jag kommer i morgon att tappa om sen kommer antagligen ölet att komma på flaska omkring 080306. Jag hoppas att jag kommer att bjuda mina föräldrar samt broder med Fru samt  syskon på en fräsch Hoegaarden på påskafton. bryggd av mej med uppodlad jäst från orginalet. Det enda som stör lite det är att dottern i princip är helnykter. samt inte gillar öl samt alkohol, något om den internationella alkolobbyn som har fått alkoläsk att bli ok. Det är hon det. Att brygga på smakaligt sätt är helt ok, tycker hon, Vi skäller i bland på varandra.

Tack K för tipsen

Bo

Håller med din dotter, jag gillar inte heller alkoläsk wink

Hej Bryggare.

Jag propagerade i mitten av januari upp jäst från 6 flaskor Hoeg. Om ni orkar så har jag skrivit lite tidigare om det hela.

Nåväl till slut så kom jäsningen i gång efter en lyckad lakning med puffat vete samt pilsnermalt. Primjäsning samt sekjäsning tog ca 1 månad. Jag märkte att under primjäsning så bildadets ingen större bottensats, fick ett bra svar av Kenneth, Hoeg jäst är en äkta överjäst samt ligger kvar i suspensionen länge, det stämde bra på min jäsning.

Till slut så kom ölet på flaska med 8,5 gsocker/liter. I dag efter 10 dagar på flaska så beslöt jag mej för en test, först om det blivit kolsyra samt smaken överhuvudtaget. Kolsyra har det blivit, en hyfsad sprutt. Färgen på ölet är ok. Men nu till det underligga. Jag märkte att under kolsyrajäsningen så klarnade ölet allt mer? Jag ställde som jag alltid gör när jag brygger in 1 flaska direkt i kylskåpet efter flasktappningen. Den flaskan i kylskåpet köldgrumlade inte det minsta den blev allt blankare?

Vad kan ha hänt? Ölet blev för starkt , verkningsgraden blev bättre än beräknat. Ölet påminner om Hoeg, men orginalet har tycker jag en mer kryddig lukt, än min, skummet är mycket bättre på orginalet. Annars så kan jag rekomendera att brygga på uppodlad jäst, om inte så är det alltid trevligt att experimentera.

Glad Påsk

Bo

Techno skrev:

Hej alla bryggare.

Bo

Hej

Efter att smakat av några styck så är det bara att erkänna. I morgon så kommer jag att ta med mej 2 backar öl till Toan, där kommer jag att öppna 40 st flaskor och att jag kommer att hälla ut alla i toan.

Varför?

Jo på något sätt så har slut resultatet blivit infekterat. Hur och när det vet jag inte. Det var ju ett experiment att odla upp jäst från ett antal X flaskor av Hoegaarden och sedan med förkultur få resultatet att bli en jäst som skulle i slutet ge mej en välsmakande Wit.

Jag förstod att något inte stod rätt till när brygden kom på flaska. Jag ställer alltid in en flaska av allt öl jag gör direkt in i kylskåp, direkt efter primong. Det är alltid intressant att se hur lång tid chillhazen tar på sej att lägga sej i botten av flaskan.

Det tog bara 3 sger 3 dagar så var Witen i kylskåpet i stort sett kristall klar, samtidigt som flasskorna i rumstemp oxså blev mycket klara/blanka. En wit som blir kristallklar efter 3 dagar då är det inte något som stämmer.

Bo

Hej Techno!

Tråkigt med din öl, det är en enorm besvikelse att tvingas inse fakta och hälla ut en brygd som man hade sett fram emot.

Jag har inte själv varit så förtjust i belgiska öl men en av mina närstående släktingar älskar Hoegaarden så jag ville testa. Och Hoegaarden, som jag aldrig druckit tidigare, var väldans god.

Så jag gjorde som du, odlade jäst från en flaska Hoegaarden. Resultatet blev långt över förväntan, det gav en fantastiskt god veteöl som utvecklade sig till en fullständigt kristallklar brygd. De sista flaskorna drack jag upp för någon vecka sedan och de var då tre måndader gamla och när jag hällde upp dem skummade det som när man häller upp en cider, fast skummet gav sig inte. Smaken påminde också om en torr cider med toner av grape och äpple. Det är en av de godaste öl jag smakat.

Så på den igen bara, jag lovar att det går utmärkt att producera en fantastisk brygd. Receptet fick jag från en annan tråd om Hoegaardenkopia och som Kenneth också hade bryggt. Tack för det Kenneth smile

e-ale

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Hej du Bo!

Vi har precis buteljerat en Wit vi också.. dock jäst med "finjäst" från humlegården. Den var också nära på kristallklar..  eller ja.. den översta halvan av en flaska som stått still en vecka är genomskinlig.. grumlet sjunker till den nedre haövan av flaskan. När man sen häller upp ölen så är den precis som en Hoegaarden.. disig och fin.

Jag har funderat lite över att odla upp jäst från flaskor på sistone.. jag ville åt Duvel-jästen (wyeast 1388, samma som Maredsous f.ö.). Två flaskor Duvel kostar mig ungefär lika mycket som att köpa jästen direkt från Humlegården.. och om jag odlar från flaska så får jag garanterat inte en jäst som är i toppform.

Så häromdan köpte jag på mig en drös med olika jäster från Humlegården.. det känns inte motiverat att chansa. Ponera att du brygger en öl med jäst odlad från flaska, och sen smakar den skit.. beror det på jästen eller på att du slarvat under bryggningen?

Sen tycker jag att vi ska stödja Humlegården i deras beslut att ta in så många olika jäster.. ett smack-pack kostar bara 70 pix..

Men visst är det också roligt att odla från flaska!

Hej Hej

Jo det är så att jag i mer än 10 år köpt alla mina varor från Humlegården, det har väl blivit över 60 olika brygder, dom flesta helt ok några utmärkta och några inte alls bra.

På 10 år så har jag provat med jästfrån köpeöl 2 gånger. Min wit blev inte bra.

Skall flasktappa en APA uppodlad från SNPA. Hoppas på bättre tur med den.

Så efter att köpt varor över 10 år från Humlegården så nog tycker jag mej att ha stött dom. 

Det har alltid fungerat perfekt att ha handlat varor från dom under mina 10 år, snabba leveranser alltid fått det jag beställt.

Att jag sedan ville testa att odla jäst är väl inte så hemskt. *L*

Bo