Jag har följt denna debatt med rätt stort intresse, men undvikit att kommentera så här långt (måste vara ett rekord för mig 
Personligen så har jag svårt att se skillnad på ett statsmonopol eller ett kapitalistiskt monopol.
Båda är i mina ögon lika lite önskvärda.
Vadå "kapitalistiskt monopol" säger säkert nu någon.
Jo, som jag ser det så eftersträvar kapitalisten alltid att maximera sin vinst.
Hur gör man det?
Jo genom att försöka ta så stor del som möjligt av marknanden.
Dvs kapitalisten eftersträvar att ha kontroll över hela marknaden för då kan den styra tillgång och pris precis som den önskar. Dessutom försöker kapitalisten med alla medel att kväva konkurrensen.
Alternativt så kommer ett fåtal aktörer överens om att dela upp marknaden mellan sig och se till att inga andra kommer in, detta är ett så kallat oligopol.
Denna situation liknar då i mångt och mycket precis detsamma som ett statligt monopol.
Det finns en liten skillnad och det är att man i ett statligt monopol lagligen förbjuder konkurrens, medan ett kapitalistiskt monopol ser till att hålla bort konkurrensen med andra medel såsom prisdumpning, förbud för till exempel krögare att ha andra ölsorter än "det stora bryggeriets". Lobbyverksamhet (mutor?) för att se till att hålla borta konkurrens. Ett typiskt exempel är att de europeiska/amerikanska tobaksbolagen lyckades få igenom ett snusförbud inom EU eftersom man såg snuset som ett hot mot cigarettförsäljningen. Den som tror att det handlade om att snuset skulle vara farligare än cigaretter är alltför naiv.
Det så kallade konkurrensverket i Sverige (och motsvarande inom EU) har som uppgift att försöka förhindra monopoltendenser. I verkligheten fungerar det dock väldigt dåligt.
Alltför många exempel på hur uselt det fungerar, det är bara att se sig omkring.
Den "fria marknaden" är i praktiken inte särskilt fri.
Man är fri att starta upp en verksamhet och är fri att gå i konkurs.
(Pank och fågelfri!)
Man brukar säga att av två onda ting så väljer man det minst onda.
I denna fråga så vet jag inte vilket alternativ som är minst ond.
Vad jag vet är att på många sätt så erbjuder systembolaget ett mycket stort utbud av alkoholdrycker, mycket mer välsorterat är i de länder där man inte har ett statligt monopol.
Nackdelen (om det nu är en nackdel?) är att man inte får starta en egen sprit/öl/vinbutik och sälja sådan öl som inte systembolaget erbjuder. Det enda man får göra är att importera och sälja alkoholdrycker till pubar och restauranger (och försöka få in varorna på systembolaget).
Å andra sidan hur lätt är det vara att försöka få en stor affärskedja att ta in ett specfikt okänt varumärke i sitt sortiment? Till exempel, ICA eller Coop? (om man nu tänker sig att de skulle få sälja alkoholhaltiga drycker)
Vad gäller fri företagsamhet, vinstmaximering och alkoholförsäljning så ser jag stora risker med att "fria alkoholbutiker" kommer att sälja alkohol till vem som helst, barn, unga, bara för att tjäna mer pengar.
Ett tydligt exempel är tobakslagen som säger att man måste vara 18 år för att köpa tobak.
Trots detta ser jag dagligen 14-15 åringar som röker. Det fungerar uppenbarligen inte alls!
(spritlangning är också ett stort problem, trots att vi har systembolaget)
Om vi ska titta på de små bryggeriernas situation i Sverige idag, och hur man skulle kunna underlätta deras situation så skulle jag kunna tänka mig att man på samma sätt som i Finland får idka så kallad gårdsförsäljning till privatpersoner. Dvs att bara sälja varorna lokalt i anslutning till bryggeriet.
Det skulle säkerligen underlätta för etablerandet av fler småbryggerier i Sverige som idag får börja med att förlita sig på lokala krogar tar in deras produkter och hoppas på att man kanske får in sina produkter på systembolaget.
Nä, nu har jag sagt mitt.