nybörjar frågar

Hej jag har varit intereserad av att prova på att brygga mitt eget öl en längre tid.
Är det värt besväret? Får man verkligen ett gott öl?

Svårt att hitta recept på ljusa öl som liknar: Miller, Corona osv. Tycker jag. ( Tror jag ).
Nu svår jag säkert massa svar som " Det är ingen riktig öl " "tycker du om hästpiss?" osv.
Men jag vill ha ett lätt drucket öl. Inför sommaren.

Är det någon som kan ge tips? Gillar även Staropramen både ljus och mörk, Tjeckisk och polsk öl brukar jag nästan alltid gilla.

Alkohol halten får man fram genom OG värdet om jag har förstått det hela rätt? men finns det någon tabell på vad det blir i alkohol? anledningen till att jag frågar är inte att jag vill bli så full som möjligt. Utan snarare att jag inte tycker om starköl. 4-5 % är vad jag föredrar.

Hoppas någon vill ta sig besväret att svara på mina frågor.

Sv: nybörjar frågar

adrenalized skrev:

Hej jag har varit intereserad av att prova på att brygga mitt eget öl en längre tid.

Svårt att hitta recept på ljusa öl som liknar: Miller, Corona osv. Tycker jag. ( Tror jag ).
Nu svår jag säkert massa svar som " Det är ingen riktig öl " "tycker du om hästpiss?" osv.
Men jag vill ha ett lätt drucket öl. Inför sommaren.

Är det någon som kan ge tips? Gillar även Staropramen både ljus och mörk, Tjeckisk och polsk öl brukar jag nästan alltid gilla.

Alkohol halten får man fram genom OG värdet om jag har förstått det hela rätt? men finns det någon tabell på vad det blir i alkohol? anledningen till att jag frågar är inte att jag vill bli så full som möjligt. Utan snarare att jag inte tycker om starköl. 4-5 % är vad jag föredrar.

Hoppas någon vill ta sig besväret att svara på mina frågor.

Hejsan

Du tog orden ur min mun. Kom i håg att en en Bud, Miller eller Corona, det är inga "dåliga" öl. Det är ordentligt gjorda öl. Om att brygga sitt eget öl är värt besväret, där svarar jag, det vete Fan. Det är söligt, det är varmt, det är inte helt enkelt, inte svårt, men inte helt enkelt. Det tar tid, du kommer att svära under tiden, du kommer att stänga av telefonen till slut. Jag själv BARA ÄLSKAR ATT BRYGGA ÖL. Det är hyfsat enkelt, du bör trots sätta dej rent teoretiskt in i prossecen. Att brygga öl  det är mycket bra för själen om alla som är deppade skulle börja brygga eget öl så är jag 100% övertygad att många prpblenm skulle försvinna. Sen så vet jag ,samt förstår att inte bryggning tar bort psykiska problem.  Att brygga det är lite att börja veta samt lära sej om dej själv, ta reda på hur fungerar jag under en lång skapande prosess. det tar tid att brygga, minst 7-8 timmar. Hoppas att jag med dessa lite filosofiska undringar inte får ditt intresse, att svalna. Det jag menar det är att bryggning tar sin tid samt med mer och mer bryggning så blir ölet allt bättre samt att du börjar undra över olika saker. då finns vi här för att kunna hjälpa dej.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

adrenalized skrev:

Ja! Men det kräver erfarenhet, bryggarvana och kunskap för att få ett öl precis som man vill. Men om man bara vill brygga ett gott öl, så är det väldigt lätt.

De öl du nämner ovan är lageröl. Problemet med lageröl är att det måste jäsa kallt. Det går inte att jäsa en lager i rumstempratur. Den lagerjästen som klarar högst tempratur är Califonia Lager, den klara att jäsa i tempraturer upp till 18 grader. Sedan så måste de lagras länge och väldigt kallt för att få rätt karaktär. Det lätta (och godaste enligt mig) alternativet är att brygga en ale. Många tror felaktigt att ale är lika med tunga och svåra öl som t.ex Guinnes. En pale ale kan vara en lika bra törstsläckare som en lager. Fördelen med en ale är att den kan jäsa i rumstempratur, den jäser fort och klarnar bra.

Om du gillar Tjeckisk öl, så borde Tjeckisk saaz humle vara ett bra val. För att få en bra balans så kan den kombineras med t.ex perle.

Att brygga öl med malt kan vara krångligt de första gångerna. Plus att man måste införskaffa en hel del utrustning. Jag tycker att du ska använda torkat maltextrakt till din första bryggning. De flesta som använder sig av malt gör det för att de tycker det är kul att göra det. Om du bara vill brygga gott öl och testa olika recept, så finns det ingen anledning att ge sig på helmaltsbyggning.

Ett recept till 15 liter läskande öl.
--------------------------------------
2 kg torkat ljust maltextrakt
25 gram perle humle
25 gram saaz humle
Whitbread Ale jäst (1099)

1. Ta en kastrull på 10 liter, blanda 5 liter vatten, maltextraktet och perle humlen och låt koka i 50 minuter.
2. Lägg i 10 gram saaz humle och låt koka i 10 minuter.
3. Lägg i 15 gram saaz humle och låt koka i 1 minut.
4. Sila ner allt i jäshinken och fyll på med iskallt vatten tills det blir 15-16 liter.
5. När tempraturen är ca 20 grader, så lägg i jästen.

När allt jäst klart så ställ hinken kallt och låt den klarna i ca en vecka. Tappa sedan på flaska. För att få kolsyra så tillsätt 3 gram socker per 50 cl flaska. Fyll inte flaskan mer än 4/5. Sedan ska ölet stå och bygga kolsyra i 1-2 veckor.

Lyckat till!!

tack för svaren..
Finns det några ale öl som är ljusa och törstsläckande smile på systemet som jag kan prova? Annars får det nog bli o skaffa en extra kyl o jäsa i smile..

adrenalized skrev:

tack för svaren..
Finns det några ale öl som är ljusa och törstsläckande smile på systemet som jag kan prova?

Du har ju de olika tyska och belgiska veteölen - perfekta törstsläckare på sommaren. Men man måste veta att man gillar smaken, för de skiljer sig ganska mycket från ljus lageröl...

Något som ligger närmare "mainstream" i smakprofil är kölsch. Kommer dock inte ihåg om det finns någon på Systembolaget i nuläget.

-- Svante

6 Senast ändrad av Thorim (2008-03-02 14:51:42)

Jag tycker om Circle Master, den är kanske lite för besk för att vara en perfekt törstsläckare. Men du behöver inte göra din ale lika besk. En annan ale jag gillar är Wisby Klosteröl. Den tycker jag funkar bra som törstsläckare.

Varför inte köpa 5-6 st olika pale ale på systemet och se vad du gillar bäst. Om du vill ha törstsläckare så kan du undvika de beskare sorterna.

Svaret på frågan i första inlägget är "om det är värt besväret", är egentligen:
- Nej, det är mycket lättare att köpa öl på bolaget.

När jag brukar hålla föreläsningar om att brygga sitt eget öl så brukar jag säga så här.
"Om du enbart är ute efter att få tag i billig öl med lite ansträngning, så är det ingen idé att brygga sitt eget öl".

Det krävs mycket tid och arbete.
Man kommer att göra många misstag.
Man kommer att hälla bort en hel del öl som blev misslyckade.
Man kommer att lägga en hel del pengar på utrustning och råvaror.

Det måste finnas en annan anledning till att man vill hålla på med ölbryggning som hobby.
En drivkraft som mer handlar om kreativitet, nyfikenhet och en vilja att kunna göra eget gott öl.

Vad som är gott är bestämmer var och en själv naturligtvis.
Gillar man "Budmillor" så är det OK.
Fast det kan vara bra att veta att det är j-t svårt att brygga en öl som smakar så lite.

Okey, åter igen tack för alla svar..
Det får bli en vända till systemet o köpa på sig lite pale, och vete öl. Veteöl låter gott. men inte säker på att jag testat ( precis kommit ur supa-sig-redlös åldern eller vad man ska kalla det ) där tysk-import va vad gällde *usch  hehe smile.

Intresset av att testa på detta är väl inte att få så billig öl som möjligt, utan snarare att kunna få ett öl precis så som man själv vill ha det samt även att experimentera lite. Beskan som kom på tal, är det det som kännetecknar det typiskt svenska ölen? Det är iaf någon med den svenska ölen som jag har lite svårt för.

Ytterligare en fråga som kanske är lite off-topic.
Vart i hel*ete hittar man en 10l kastrull? ja har då aldrig sett någon big_smile

adrenalized skrev:

tack för svaren..
Finns det några ale öl som är ljusa och törstsläckande smile på systemet som jag kan prova? Annars får det nog bli o skaffa en extra kyl o jäsa i smile..

För mig är amerikanska pale ale, typ Liberty Ale och Sierra Nevada Pale Ale väldigt törstsläckande OCH grymt goda!

Come to the Dark Side, we have cookies.

Jag tror det är så att mainstream ölen nästan bara är bitterhumlad. Jag gillar bittert öl, men då måste det finns tillräckligt med smak/arom-humle för att balansera smakprofilen. Annars smakar det diskvatten, tycker jag. Högalphasorter som magnum är jag lite skeptisk till. Jag misstänker att det blir ful-beska med dem.

Jag köpte en 15 liters kastrull på Citygross för ett par hundringar. Senare köpte jag en 20 liters kastrull på en loppmarknad för en tjuga.

Här är ett försök till en lista med några ljusa och inte alltför beska pale ale:

- Brakspear Oxford Gold
- Dom Kölsch
- Sierra Nevada Pale Ale
- Wisby Klosteröl

Tänk på att det är svårt att brygga ett öl, som Miller's och Corona, som inte smakar någonting. Bättre då att börja med en ale med 'tjeckisk karaktär'.

För att hitta stora grytor - gå på loppis! Det var så jag hittade min 20 l-gryta.

hehe okey jag får försöka planera in bolaget och loppis då smile
fungerar det med såna där stora saft grytor måntro? isåfall kan jag säkert få en av morsan big_smile
Tack för hjälpen så länge kommer nog att dyka upp med fler frågor har jag en känsla av smile Internet forum är en bra uppfinning wink

13 Senast ändrad av Jörgen (2008-03-03 07:17:06)

Vilken gryta som helst som har en botten som passar din värmekälla fungerar. Men en del förespråkar mindre användning av aluminiumgrytor, speciellt i kombination med syra som jag fattat det. Det verkar som om aluminium bidrar till diverse elakheter, bland annat alzheimers.
Men samtidigt så har aluminium används i kombination med matlagning väldigt länge och öl i aluminiumburkar är ju inte helt ovanligt.
Jag satsade i alla fall på att använda rostfritt, lättare att rengöra med. Bra mycket dyrare bara.

Basic Brewing Radio har ett avsnitt om 'amerikansk pilsner' [21 dec 2006]. Podcasts är ett trevligt sätt att lära sig saker på. Vänta dock tills du har satt dig in ordentligt i hem bryggning annars får du nog inte ut så mycket av det. Kan rekommendera de första tre avsnitten samt video-episoderna om "A Six-pack of IPA" som ett lättsamt sätt att sätta sig in i hembryggningens grunder. smile

Är också intresserad av att börja brygga öl, och då är det främst tjeckisk lager som faller mig i smaken.
Ingen som sitter på ett kloningsrecept till Starbrno wink?

Vilka produkter är lämpliga om man ämnar följa receptet i tråden? Tänkte beställa från humle
Går det bra att byta ur jästen mot någon klassisk lager jäst?
Vad kan man vänta sig att procenten hamnar på?

Måste tillägga att jag inte är så bevandrar bland öltermer, men har en del hel del bryggerfarenhet av vin- och mjödbryggning.
Vore härligt att ha ett gott och törstsläckande öl tills värmen kommer på allvar smile

Förra året gjorde jag en jättegod sommaröl, en ale på pilsnermalt och Willamette som jag kallagrade.  Den blev lätt, len, smakrik och "lagerlik".  Inte särskillt svår att göra.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.