BoilerMaker grytor från Blichmann Engineering

Vi ska snart göra en hemtagning från Blichmann Engineering av Fermenator mm. De har just kommit ut med en serie specialbyggda grytor, BoilerMaker, i olika storlekar. Titta gärna på fotogalleriet. Vore kul att höra hur stort intresset skulle vara för dessa.

-- Svante

Sv: BoilerMaker grytor från Blichmann Engineering

Jag är klart intresserad, om jag har råd med en dylik tingest dvs.  Jag vill ju börja brygga större volymer och kanske gå över till all grain.  Vad skulle en 15 gallons kastrull gå på?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

De ser onekligen rätt rejäla ut. Är det någon här som testat dem men termometer, humlefilter, vörtfilter osv och kan delge oss sina åsikter?

Skulle kunna vara rätt intresserad beroende på pris. Såg riktigt fina ut, men som student känns det som prislappen kan bli lite väl saftig

Kanon.

Det verkar ju vara en kastrull som bara finns i sagorna, den har allt. "Jag skojar som vanligt". Blev lite osäker på vilken Humlegården skulle ta in. Är inte amerikanska "ölkastruller" framtagna, dom som i varje fall brygger öl, för dom enorma BTU. Alltså amerikaner tror inte på spisplattor, utan där borta så är det hevy "propane burners" som gäller. Annars så är ju själva kastrullen en "våt" dröm, men passar den på min ordinarie stora platta, jag har besvär med Rusta" grytan som är planslipad i botten, men ca 5 cm för bred , det tar tid innan den kommer i kokning samt att jag måste ha lock lite på glännt annars så sjuder det bara.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej Techno!

Det här hör inte till tråden egentligen men du kan få mera fart på kokningen genom att stoppa ner en elektrisk grilltändare. De brukar vara på ca 800W. Har men en stor kastrull kan man stoppa ner flera.

Jag testade det vid min senaste bryggning och det halverade alla uppkokningstider och gav ett härligt rullande kok.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Nu har jag kollat upp BoilerMaker lite närmare.

Falskbotten för mäskning/lakning är extra tillbehör, liksom kokfiltret "boil screen & shield". "Dip tube" är standard.

Priset här i Sverige inkl moms ser ut att bli:

10 gal : 3400 kr
15 gal : 3900 kr
20 gal : 4400 kr
30 gal : 5600 kr
55 gal : 7300 kr

Tillbehör falskbotten
10 gal :   495 kr
15 gal :   625 kr
20 gal :   750 kr
30 gal :   995 kr
55 gal : 1395 kr

Tillbehör kokfilter : 325 kr

OBS att grytan är avsedd att värmas med gas. Botten är inte flat så man kan inte ställa den på en elplatta.

Jag ska precis göra en hemtagning från Blichmann, men jag kommer inte att ta alla storlekar av BoilerMaker. Har inte bestämt mig för vilken/vilka jag ska ta hem. Om du vet att du vill ha något av detta så skrik till nu så kan jag ta hem det till dig. Leverans beräknas till slutet av april. Annars kommer som sagt några stycken att finnas i lager.

-- Svante

Jag måste nog räkna mer på det där, Svante. Det blir en gasbrännare för mig i tillägg.  Det vore nog 10 gallons grytan som skulle passa mig, men jag törs nog inte binda mig just nu. 

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hej

Det var alltså propane burner. 10 gallon med falskbotten=3900kr. Vad behöver jag sedan för saker för att få ett kok på 45 liter i rullande kokning? Vad kostar gasol samt kokplatta till ovannämnda? Vad kostar en 50 liters rostfri kastrull med en  ordentlig avtappnings kran i botten med ordentlig elpatron så att jag kan koka minst 45 liter vört i ett rullande kok?
Bo

Kokplatta funkar som sagt inte, däremot gasol. I en annan tråd här diskuteras olika gasolbrännare, som är förvånansvärt billiga.

Om du vill koka 45 liter så räcker inte en 50-liters rostfri kastrull. Du behöver större. Oana har en 78-liters för drygt 2500 kr.  Vi kan ta hem denna till ett något lägre pris. Sedan tillkommer genomföring och tappkran. Plus elpatron. Vi har en komplett genomföring som också inkluderar mäsk/kokfiltret Bazooka Screen för 695 kr. Dock måste man också ha falskbotten om man ska sätta in en elpatron, annars blir mäsken bränd.

10 gallons BoilerMaker räcker inte heller. Du måste upp på 20 gallon för denna volym. Då kommer man upp i närmare 5500 kr, om man ska ha både falskbotten för mäskning och kokfilter för vörtkokning. Men BoilerMaker har också inbyggd termometer och nivåindikator.

-- Svante

Hej

Tack svante för din redovisning, sådant är man inte van med vid andra som säljer.

Bo

Lite väl dyrt för mig just nu men för framtida referens (och ursäkta om det redan står någonstans).
Får man termometern med Celsius-skala?
Får man nivåindikatorn i liter-skala?

Vi har nu fått in BoilerMaker, i 10- och 20-gallonutförande. De dyker snart upp i webbutiken. Kommer att säljas i paket inklusive både falskbotten och kokfilter.

Jörgen skrev:

Får man termometern med Celsius-skala?
Får man nivåindikatorn i liter-skala?

Termometern har bara Fahrenheit-skala, men den har markeringar för olika bryggmoment vilket kan vara praktiskt.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/BrewMometer%20Face.jpg

Nivå-indikatorn har skala i gallons på ena sidan. Man kan själv markera en skala i liter på andra sidan.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Level%20gauge%20close-up.jpg

-- Svante