1 Senast ändrad av Portugisen (2008-02-01 21:08:03)

Malleke Amber Ale

Hejsan,

berättade i en annan tråd att jag vill göra flera amber ales i vår och här kommer ännu en amber ale, denna gång en belgisk amber, eller tekniskt sett en belgisk pale ale eller en amerikansk amber ale. 

Nu var det 3 eller 4 år sedan jag besökte Antwerpen senast men tankarna på och suktandet efter en Bolleke (De Koninck) kvarstår.  De Koninck är kung i Antwerpen och när man är där förstår man varför.  Men det är ingen klon jag har gjort, snarare ett öl i De Konincks anda.  Lättdrucket och gott.  Och inte överdrivet belgiskt.

Namn: Malleke Amber Ale
Typ: Belgisk Pale Ale / American Amber Ale
Mängd: 10 liter
OG: 1.058
Est. FG: 1.015
Est ABV: 5.6%
IBU: 23
EBC: 27

1000gr Muntons Extra Light DME - 8 EBC, 39%
500gr Pilsner malt - 3 EBC, 20%
500gr Aromatic malt - 65 EBC, 20%
400gr Wiener malt - 7 EBC, 16%
125gr CaraVienne malt - 57 EBC, 5%

Malten 3-stegs mäskad 15 min vid 40C, 20 min vid 50C. och 50 min vid 67C., därefter utmäskad vid 76C i 10 minuter.

15gr Saaz kottar, 2.10%, 60 min
12gr Saaz kottar, 2.20%, 60 min
12gr Saaz kottar, 2.10%, 30 min
14gr Saaz kottar, 2.20%, 30 min

Koktid: 70 minuter
Tillsater: protafloc 0.25ml 10 min.
Wyeast 1007 German Ale

Jäser gör jag i 18-19C, vilket förhoppningsvis kommer att ge en del fruktiga estriga toner.

Återkommer.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Malleke Amber Ale

hallo
har en liten fråga till dig

varför är det alltid DME som grund i dina bryggder??

orkar du inte veva kvarnen till hela bryggden (skojade bara)

är bara lite nyfiken på varför du inte kör hela vägen

och du Belgisk Pale Ale är inte fel

3 Senast ändrad av Portugisen (2008-02-02 17:31:48)

Hej Blåkulla,

frågan är kanske omvänd - varför all-grain?  Med delmäskning ser jag inte riktigt vitsen med att göra investeringen på bryggverk/stora kastruller, lakkärl etc etc. Och framförallt tycker jag inte att jag har den tid/tåladmod som krävs för helmäskning.

Med delmäskning får jag ut det jag vill av mäskningen, kvalitén blir hög samtidigt som risken att misslyckas är mindre när en del av grundmaterialet redan har mäskats (DME'n).  Jag mäskar cirka 40-60% av det jäsbara materialet, special malter såväl som 20-40% av basmalterna. Det ger mitt öl (i mina ögon) så pass bra karaktär att jag i dagsläget inte ser någon mening med att gå över till all-grain. 

Tycker svenska hembryggare har en lite styvmoderlig uppfattning om delmäskning. Det känns ibland lite småpojkeaktigt om det inte är all-grain.  Tittar man till USA vinner delmäskade recept regelbundet i stora hembryggstävlingar och det har lite högre status än här hemma.  När hände det i SHBF senast?  Inte för att jag bryr mig, och din fråga är helt okey!  Faktum är att exakt samma fråga diskuterades i längd nyligen i en tråd på Northern Brewers forum.

Någon gång i framtiden kommer jag säkert att ta steget till all-grain, men det känns inte brådis i dagsläget.  Frågan kommer dock aktualiseras när jag börjar göra större satser - idag brygger jag i regel bara 10 liter åt gången.  Oavsett om jag vill göra delmäskning eller all-grain kommer då inte mina nuvarande kastruller och kärl räcka.  Då kanske jag tar steget till all-grain, vi får se.

Mvh
Pål

hallo

enda anledningen till att jag kör all-grain är att jag tycker det är kul som f..n att pula med hinkar/slangar och rör och bygga saker som förbättrar slutprodukten (tror jag hahaha) (frugan kallar det -stöka till i köket)

det blir ju mer ölbryggning med delmäskning och mycket mindre som kan gå på tok

jag var som sagt bara nyfiken

skål

Ja sålänge man trivs i sina sätt så är allt som det ska, flysparge, batch sparge, delmäsk och extrakt bryggning kvittar bara det blir bra om man trivs med det.
Priset på malt extrakt däremot är ganska avskyvärt, kostar lika mycket att importera öl från tyskland som att brygga den själv helt från extrakt. Dock så brygger få pga priset utan mer pga att man tycker det är roligt och gott.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

6 Senast ändrad av Portugisen (2008-02-02 22:08:34)

Lo. Det är riktigt, priset på ett halv kilo maltextrakt motsvarar 3 kilo vanlig malt.  Det borde vara en motivator för mig att byta till all-grain, men å andra sidan en jättekastrull, pic-nic box för lakning, kopplingar, slangar, ventiler och bazookafilter etc går också på några tusen spänn.  Det behövs mycket bryggande för att "tjäna in" de kostnaderna.  Som de flesta andra hembryggare (antar jag) är till syvende och sist inte motivatorn att ölen jag gjort är några spänn billigare än den jag kan köpa på bolaget - den är godare!  big_smile

Blåkulla, mitt problem är att jag har handen mitt i tummen, eller var det omvänt.  Oavsett blir det bara fel när jag sätter igång med slangar, borrar, packningar och skit.  Det mesta jag använder nu hade jag i köket redan innan jag började brygga hemma - ett par stora kastruller, en innerkastrullstril som fungerar när jag lakar, etc.  Väldigt lite slangar faktsikt  smile

Helt rätt, det viktigaste är att man har kul och låter fantasin flöda.  Och jag tror att jag tycker mitt öl är lika fantastiskt gott som alla andra hembryggare gör!  Världsmästare hemma!

Hej

Jag håller med dej Pål. Att brygga på maltextrakt har alltid ansetts som lite suspekt i Svergie. Undrar om det egentligen har skett någon större skillnad med åren. När jag gick med i föreningen 1994 så var det väl nästan att man blev utesluten om man ställde frågor om maltextrakt. Det var helmalt som gällde och därmed basta, vi sprayare var väl egentligen bara med på nåder. Det har väl blivit bättre, spec här på vårt forum. Men på det "stora" så är det nog bara helmäsk som gäller, en del kan nog bero på meningen att sirap ger sliskiga öl. Där kan jag nog hålla med om. Jag försöker alltid att styra över "siraps" anhängare till spraymalt. Jag har gjort kanon öl med spraymalt men mindre bra med sirap. Del mäsk med spray blir bra, blir det inte bra så är det inte råvaran utan den som gör det. Min senaste wit var meningen att bli den sista med vetemalt/puffat vete, ingen lust längre att hålla på med 2,5 timmars lakning. 50/50, Pilsnermalt/vetemalt/puffat vete. Ser att Humlegården saluför 25 kg veteextrakt för ca 800 kr. Givetvis så fungerade min senaste wit den med egen propagering av Hoegaarden jäst alldeles utmärkt i lakningen, 70 min för 30 liter. Men jag kommer ändå att köra med delmäskning i fortsättningen med veteöl. Att jag bortsett från veteöl håller på med AG det är mer en liten filosofi att som dom gjorde för 200 år sedan kunna upprepa det. Samt det är balsam för själen att hålla på i 8 timmar med olika delar av en helhet. Jag gillar AG men det är nog mer filosofiskt än praktiskt.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Ser att Humlegården saluför 25 kg veteextrakt för ca 800 kr.

Bo

OBS att vi bara har en 25-kg-kartong kvar som vi säljer billigare eftersom bäst-före-datum har passerats med viss marginal. Kommer nog att dröja innan vi får in hel förpackning torkat vetemaltextrakt igen. Sedan är det 2-kg-burkarna som gäller.

Spraymalt håller sig betydligt bättre än maltextraktsirap. Jag bryggde själv ett veteöl på en del av näst sista kartongen för en månad sedan, vilket blev helt OK. (Jag passade på att göra ett jästtest av Wyeasts 3068 Weihenstephan Wheat mot Fermentis Safbrew WB-06. 3068 gav mycket bättre sydtysk veteölkaraktär.)

-- Svante

Hej Bo,

jag använder nästan bara extra ljus spraymalt i mina bryggder.  Visserligen har jag haft goda erfarenheter av de flytande maltextrakt från Weyermanns som jag köpt på Humlegården, men jag tycker dels att de ger för mycket färg, och dels att de ger för mycket sötma (tycker inte att spraymalt ger lika mycket sötma i ölet).  Extra ljus spraymalt från Muntons ger en färg på 8EBC, vilket gör det möjligt att göra en ljus lageröl.

Mvh
Pål

Tappade om min amber ale på sekundären häriveckan och jösses vad ljus ölet var.  Jag hade räknat på ljus koppar, men detta var ljus bärsnsten.

I tillägg var ölet väldigt grumligt.  Visste att 1007 German ale flockade dåligt men så här grumligt hade jag inte räknat med att ölen skulle bli.  Tänkte ge ölet en vecka vid nära nollgradig temperatur och därefter sätta till Icing glass.  Hoppas det hjälper.  Ölet kan vara gott men om det ser ut som gegga är det inget kul att bjuda på.

11 Senast ändrad av cmbellman (2008-02-18 11:44:06)

Mitt senaste öl var också väldigt grumligt när jag inspekterade ett par dagar innan flasktappning. Berodde förmodligen på slarv vid lakningen. Det satte igen och strulade och till slut blev jag för lat för att recirkulera ordentligt. Därtill hade jag torrhumlat ganska ordentligt (kanske också bidrar till grummel?) Hur som helst, tre blad gelatin löst i kokande vatten och sen ner i sekundären. Två dagar senare kristallklart. Nu är allt drickfärdigt på flaska och den köldgrumlar inte ens (ovanligt för mina öl - det brukar först avta efter några månaders kallagring). Kontentan är att jag tycker gelatin funkar bättre än Isinglass när brygden inte vill klarna på egen hand.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Hur stor volym hade du när du tillsatte gelatinet?

13 Senast ändrad av cmbellman (2008-02-20 09:24:55)

Det var runt 14 liter denna gång. Jag vet inte om mängden gelatin var optimal, har provat mig fram bara. Brygger ofta runt 15 liter och har använt tre till fyra blad gelatin med mycket gott resultat. Löser upp det i vatten som jag sedan kokar en stund, häller i sekundären och rör väldigt försiktigt i ytan för att det ska fördela sig. Sen låter jag det bara sjunka och göra sitt jobb under ett par dagar.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

14 Senast ändrad av Portugisen (2008-03-03 21:36:10)

Så, nu är min Malleke Amber ale primad och buteljerad, med fina vita kapsyler jag köpt här på Humlegården.  Utjäsningen blev lite högre än förväntad, har fortfarande ingen koll på var FG slutar tycker jag. 

Smaken verkar mycket lovande, om dock lite söt (men det gillar jag). Färgen blev lite mörkare än vad jag trodde från början och stämmer nästan med var jag ville ha den, och klarheten blev betydligt bättre med Isinglass.  Sedan kommer ölen kallagras i en månad innan den är klar - det kommer säkert att bidra med ytterligare klarning.

OG 1.058
FG 1.014
ABV 5.8%
Attenuation 75%
EBC 25
IBU 23

Återkommer vid första riktiga smakprovet.

Mvh
Pål