Gävleuppropsöl

Man sitter och funderar på ett bra uppropsölsrecept, visst ska det vara vetemalt i ett klassiskt tyskt strejköl. Jag har nu hursomhelst gjort min första proteinrast, en halvtimme på 50grader.

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Gefleupprop

Leve proteinrasten, snart den enda vi har kvar. Skriv på länken ovan, om de knäcker gävleförarna så kommer de kanske börja knacka hembryggare här näst.

Sv: Gävleuppropsöl

Tjaba

Klart att jag skriver på. Nu när till och med amerikanerna strjkar, som dom kallar det "walking the picket line". Enade står vi, söndrade så faller vi. Så enkelt var det för 100 år sedan och lika enkelt är det nu. Sedan till ett strejköl, varför tyskt? skulle vi inte kunna ordna ett internationellt strejköl? Då får det inte bli för amerikaniserat, men eftersom dom sällan strejkar så en internationell lager, inte som den den där vad kallas deffen för liknande Stella tuborg samt heiniken. Det måste nog trots allt gå mot dom typerna, eftersom tyvär så är det väl bara 1 promille av alla arbetare i världen som brygger om ens det, men väldigt många dricker nog öl. Sedan har vi ju den enormt svåra frågan, alla tjänstemän,  och dom som sitter på sina kontor, dom har ju aldrig direkt gjort sej kända för att ta till strejker, "Vi måste visa samförstånd och sådant i denna svåra tid .M.M." Dom kanske skulle trivas med en "stor stark".

Det som joru menade det skrev jag på givetsvis, sedan det om den ev. internationella lagern, kanske, om dom senare tar åt sej så sorry, Organisera er i ställert för att lämna facket.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Kan vi inte hålla detta forum fritt från politik.
Detta är inte rätt forum för att bedriva samhällskritik eller fackliga kampanjer.

Hej K

Jag håller inte med dej. Bara för att vi råkar tycka om att både konsumera samt att brygga så betyder det ju inte att vi är bortkopplade från den värld vi lever i. Att någon då och då säjer eller skriver något som kan verka politiskt eller för den sak fackligt, det är den värden vi lever i. Sen kan jag hålla med dej att det forumet vi använder är till för olika saker om öl, men ett forum är ju en reflektion om hur den värld vi lever i samt bor i, fungerar. Ett öl forum i någon Afrikansk stat eller någon annanstans i världen ,det är ju deras syn på världen, som absolut inte kanske passar oss av olika anledningar.  Dom absolut mesta frågorna till 99,99% handlar ju ändock om att i vår del i världen att hur gör jag si eller så för att uppnå det eller det, angående bryggning, att sedan den sista tusendels % av frågorna råkade handla om något politiskt/fackligt det kan jag leva med.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Man måste väl få skoja lite, men är inte vårat interesse väldigt mycket politik. Att brygga egen öl är ju hur bra som helst. Det ökar ju förståelsen i livet, innan jag började med detta satt man trött och slut körd och hinkade äcklig öl från systemet. Staten och kapitalet ser gärna att vi sitter ensamma med dåligt självförtroende och dricker det nåt gult som serveras.

Att brygga egen öl gör ju så att man förstår processen och förstår vilket slit och bakgrundsarbete som det krävs för att skapa denna dryck. Sen jag har börjat brygga egen öl så dricker jag faktiskt mindre. Man blir glad och stolt att man kan göra öl, man utvecklas som människa. Man behöver inte supa sig redlös för att domna av sinnets oglädje.

Men Kenneth, tycker du dig se att det här forumet börjar balla ur? Det här handlar ju om en tråd i en spindelväv av bra information. Jag tycker att det borde finnas ett tyskt strejköl, vi som knegar borde brygga speciella recept som passar i våran kultur.

Hej på er som vill politisera det här forumet.
Ni har kommit fel, skriv er inlägg på andra fora som är lämpligare för detta. Här skall det snackas öl.
Hls
/Jürgen

Hopfen und Malz, Gott erhalt´s

Jag håller med om att trådar som mer handlar om politik än om bryggmetoder och råvaror inte hör hemma under "Ölbryggning > Bryggmetoder och råvaror". Flyttar nu denna tråd till "Övrigt > Inget av ovanstående".

-- Svante