Problem med torrhumling i fat
Jag brukar torrhumla i fatet efter sekjäsningen och har erfarit varierande resultat.
Vad jag förstår är det flera av er som ogillar att torrhumla öht så jag ställer denna fråga till er som tillämpar torrhumlingsmetoden.
Hur gör ni för att erhålla bäst resultat? Ge gärna förslag på humlesorter och mängder/kontakttid.
Jag har nu provat att brygga en bitter som jag torrhumlade med olika metoder och olika humlesorter i 2 corneliusfat.
1) I det ena fatet körde jag "instant hopping" samt la ned ett kaffefilter fyllt med humlepellets och tätat med en klämma.
Filtret gick sönder och fatet fylldes med pellets. Svårt blev det nu att få ut ölen iom stopp i ledningarna men ölen smakade och doftade härligt.
I detta fat användes ungefär en deciliter cascade.
2) Det andra fatet torrhumlade jag med "instant hopping" samt fyllde en stor tekula med 1/2 dl torra pellets. Humlesorterna var EKG och challenger.
Resultatet blev inte alls bra. Ölet smakade/luktade mystiskt, det påminde lite om de första ölsatserna jag bryggde. Ölet blev ngt grumligt och det finns nu jästrester i fatet. Tydligen har det börjat jäsa igen trots att FG var på 1006-1008.
Min fråga är väl egentligen vad som är lämpligast när man torrhumlar.
Jag har ju fått så olika resultat så jag undrar vad jag gör fel.
Är olika humlesorter tex olika lämpliga för torrhumling?
Varför börjar det jäsa igen i fatet?
Kan man torrhumla utan att ölet blir grumligt?
Är metoden med tekula bra eller är det bättre med en nylonstrumpa? Hur får man strumpan ren, koka den i 100C smälter den väl av?
OBS: med "instan hopping" menar jag den metod när humle får dra i 10-20 min i liten mängd 70-80 C vatten och sedan hälls ned i fatet