1

Problem med torrhumling i fat

Jag brukar torrhumla i fatet efter sekjäsningen och har erfarit varierande resultat.
Vad jag förstår är det flera av er som ogillar att torrhumla öht så jag ställer denna fråga till er som tillämpar torrhumlingsmetoden.

Hur gör ni för att erhålla bäst resultat? Ge gärna förslag på humlesorter och mängder/kontakttid.

Jag har nu provat att brygga en bitter som jag torrhumlade med olika metoder och olika humlesorter i 2 corneliusfat.

1) I det ena fatet körde jag "instant hopping" samt la ned ett kaffefilter fyllt med humlepellets och tätat med en klämma.
Filtret gick sönder och fatet fylldes med pellets. Svårt blev det nu att få ut ölen iom stopp i ledningarna men ölen smakade och doftade härligt.
I detta fat användes ungefär en deciliter cascade.

2) Det andra fatet torrhumlade jag med "instant hopping" samt fyllde en stor tekula med 1/2 dl torra pellets. Humlesorterna var EKG och challenger.
Resultatet blev inte alls bra. Ölet smakade/luktade mystiskt, det påminde lite om de första ölsatserna jag bryggde. Ölet blev ngt grumligt och det finns nu jästrester i fatet. Tydligen har det börjat jäsa igen trots att FG var på 1006-1008.

Min fråga är väl egentligen vad som är lämpligast när man torrhumlar.
Jag har ju fått så olika resultat så jag undrar vad jag gör fel.

Är olika humlesorter tex olika lämpliga för torrhumling?
Varför börjar det jäsa igen i fatet?
Kan man torrhumla utan att ölet blir grumligt?
Är metoden med tekula bra eller är det bättre med en nylonstrumpa? Hur får man strumpan ren, koka den i 100C smälter den väl av?

OBS: med "instan hopping" menar jag den metod när humle får dra i 10-20 min i liten mängd 70-80 C vatten och sedan hälls ned i fatet

2 Senast ändrad av Portugisen (2007-10-31 18:24:17)

Sv: Problem med torrhumling i fat

MW, jag är kanske inte någon expert på torrhumling men jag fick tidigt ett ett råd att aldrig torrhumla med pellets. Så själv har jag bara användt humlekottar i "humlepåse".  Jag har brukat torrhumla 10-15gram kottar ( på 10 liter) under de 3-5 sista dagarna av sekundärjäsningen.

Jag har använt Willamette, Centennial och Saaz med bra resultat.  Sillar skarpt Willamette som torrhumle, men det är ju min smak.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

3 Senast ändrad av jan_johansen (2007-10-31 20:40:04)

Anvend en humlesok (humlepåsa). Tørhumle med 1 gram pr liter. Cascade, amarillo, east kent goldings, styrian goldings, saaz, challenger, centennial, fuggle er nogle der er rigtigt gode at tørhumle med. Være dog meget omhyggelig med renligheden når man tørhumler, men det ved du sikkert. Jeg prøvede 3 gange. Første gang fantastisk resultat, og de andre gange blev der infektion. Du kan også lave en hopback i stedet. Når du afslutter koget, så lægge humle i din si, og når du sier humlen fra, så løber/rinnar de varme urt/vört i gennem den friske humle og opsuger mere aroma. Det giver en effekt der meget tæt/nära tørhumling. Og så er det sikrere da urten stadig er steril. Du kan også bare støbe humlet. Når du afslutter koget, så lægger du noget humle ned i gryden, og lader det stå og trække/dra i et par minutter eller fem, og siden sier du humlen fra.

Brug enten pukker eller hel humle/kottar.

Kan have været en vildgær/vildjäst der har kommet ind. Denne kan nemlig godt gærer/jäsa dekstriner.

Håber at du får ordnet dine problemer. Opdatering ønskes mere end gerne når det er aktuelt smile

Venlig Hilsen
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

jag brukar använda sk kottar el puckar i sekundären

provade att he direkt i fatet utan hummel påse
lite orginellt då man får lite hummle i glaset ,
men kan ställa till det så det blir stopp i stället

Jo jag antar att jag fått en infektion i fatet.

Det smakar ju inte illa egentligen men från att ha varit en kristallklar öl med mycket ren smak smakar det nu ganska vilt med massor av konstig bismaker.

Det vore intressant att veta hur engelsmännen gör när de torrhumlar sina realale. 
Om det finns en stor risk för infektion vid torrhumling tycker jag metoden låter tveksam.

Jag har iaf tagit ur tekulan (som kuriosa kan tilläggas att ölets låga ph fick en del av länken på den "rostfria" kulan att upplösas) och tillsatt gelatin.
Om nån vecka eller så får vi se om ölet blir bättre eller ej.

6 Senast ändrad av spover (2007-11-03 06:16:53)

låter syrligt då det löser upp metall , men som du säger
det smakar inte illa än så länge , smile

ett tips beträffande ph om det blir för lågt vilket jag inte gillar
man kan tillsätta bikarbonat i ölet då höjs ph och den syrliga
smaken neutraliseras , ref: http://shbf.eu/wiki/index.php/Vatten

jag har själv haft liknande problem
det är bara ett fåtal ggr som torrhumling på det sättet har slutat lyckligt
så man får nog dra slutsatsen att det är ganska riskfyllt .
men ja tror det handlar om nån lindrigare form av infektion
då det inte smakar direkt illa , lite syrligt som gammaldags fil kanske

etanol koncentrationen om den är hög kan förhindra eventuella
objudna gäster att tillträda och föröka sig , men jag tror vi pratar över 5 nära 6

att slänga i humle just när koket avslutas är nog bättre
man kan också koka upp en skvätt vatten och serilisera humlen
och sedan till sätta kanske är säkrare .

Tack för alla råd och synpunkter.

Jag fortsätter väl berätta hur det går för ölen iom att någon kanske råkar ut för samma missöde
i framtiden och vill veta om det går att rädda sin batch.

Gelatinet har nu fällt ut det mesta av jästen så ölen är nu nästan helt klar.
Jästsmaken har också lagt sig men ölen smakar fortfarande lite konstigt.

Det är intressant att notera att ölen iom torrhumlingen har blivit väldigt tunn i kroppen.
Av detta drar jag slutsatsen att någon vildjäst har börjat kalasa på de svårjästa sockerarterna och
från att varit en ganska bastant öl smakar det nu rätt så blaskigt.....

Bismaken är inte allt för framträdande så jag funderar på att kanske ha i maltodextrin för att få upp kroppen.
För det kan väl inte vara onyttigt att dricka vildjäst öl? Det smakar inte surt eller äckligt egentligen utan bara konstigt.
Jag antar att om det är ok att dricka lambic torde väl vildjäst svensk ale också fungera :-D

ja tror att din öl kommer att smaka bättre efter hand
då det har balancerat sig och mognat till , och ja tror också
att det ska mycket till innan det blir odrickbart .

som ja brukar säga att alla öl blir bra till slut smile

9 Senast ändrad av Lasse O. (2007-11-05 22:47:10)

Jo, nog brukar den sista flaskan alltid vara den godaste. Och då ångrar man att inte kunde "hålla fingrarna borta från syltburken" sad
Jag har också upplevt att jäsningen "startat om" när jag har torr humlat. Två gånger har jag använt humlepellets i slutet av sekundären, och båda gångerna så fick jäsningen ny fart. Jag hade tänkt att det skulle stå och dra i 5-10 dagar, men frekvensen på bubblorna i jäsröret ökade under 8-10 dagar för att sakta avta igen. Det blev ca: tre veckors torrhumling/efter jäsning istället, för under tiden ville ju ölet inte klarna. Men jag tror att det mesta av humlearomen försvann genom jäsröret och ölet blev lite "tunt". Dock inga konstiga bismaker.

Hej

Jo, nog brukar den sista flaskan alltid vara den godaste. Och då ångrar man att inte kunde "hålla fingrarna borta från syltburken Bra skrivet. Det har blivit bättre dom senaste 5 åren. Köper hellre nu öl i väntan på den stora Öppnardagen, alltså den sista ölet man gjorde, det är alltid det ölet som kommer att bli en legend!

Annars angående torrhumling: Att torrhumla och åka på en infektion, knappast. Torrhumling orsakar knappast infektion, humle i sej är ju lite lätt antiseptiskt. Då är det nästan för att va helt säker på att få ett helt infektions fritt öl mycket bra att torrhumla. Att det smakar knepigt när man torrhumlar det har jag råkat ut för ett antal gånger, det blir något med själöva proscessen, en del pers gillar det många tycker det smakar inget vidare. Jag har alltid torrhumlat med puckar eller hela kottar, samt lagt humlen i en s.k. humlepåse som jag kokat innan, oftast har jag haft ett flöte som är tillräckligt tungt för att få ner humlepåsen under ytan. Jag har gått allt mer ifrån torrhumling till att öka på humlen dom sista 5 min+ o minutaren, där kan jag pytsa i uppemot 50 g humle samt att låta vörten vila i 30 min sedan kyla den, varför inte en hopback?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20