Kolsyra

Hej alla bryggare

En liten fråga? Jag har bryggt en APA i en temp på primjäsning på ett snitt av ca 20 c i ca 14 dagar? Ja jag vet att det tog väldigt lång tid, med den jästen som var 1338 EURO ALE. Till slut så kom den på sekjäsning och då beslöt jag mej för att låta ölet jäsa ute i en vecka på balkongen. Under den veckan så kommer ju tempen att bli lägre. Skall jag minska mängden prime för att nå en co vol på 2,5 gentemot om ölet hade stått på seklagring i en temp ungefär som primjäsningen?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Kolsyra

Hej Bo,

det här är överkurs för mig men jag lutar mig åt Promash-programvaran jag har och enligt den skall du sänka socker-/dme-mängden om du sekjäser/primar kallare.  Primar du 10liter i 20C bör du använda 65.77gram bryggsocker/1312.55gram DME för att nå 2.5Vol. Primar du i 15C blir motsvarande mängder 59.87/119.74.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

Hej Bo,

det här är överkurs för mig men jag lutar mig åt Promash-programvaran jag har och enligt den skall du sänka socker-/dme-mängden om du sekjäser/primar kallare.  Primar du 10liter i 20C bör du använda 65.77gram bryggsocker/1312.55gram DME för att nå 2.5Vol. Primar du i 15C blir motsvarande mängder 59.87/119.74.

/Pål

i beer smith blir det

20 grader socker/dme   65.8/92.1

15 grader socker/dme   59.9/83.8

varför blir det så olika värden med dme mellan beer smith och Promash ???????????

är det någon som har lust att kolla vad Promash anger för vikt på DME 25L 20 grader 2.6Vol

I beer smith blir det 244.2

4 Senast ändrad av Portugisen (2007-09-30 14:33:41)

Hej blåkulla,

ja märkligt!  Värdena för socker är exakt de samma (sånär som på avrundnigen) men för DME är det enorm skillnad.

Din fråga: Promash anger 348.94gram DME för 25l vid 20C till 2.6vol.

Mycket märkligt!

Min version av Promash är 1.8A.

5

Techno skrev:

co vol på 2,5

Hej Bo och alla andra,
jag har en utvikning av din fråga.
Hur fick du fram att co2 skulle vara 2,5? Finns det någon tabell för olika öl och deras co2? Jag gillar veteöl men har hittills kört på känslan vad gäller priming och i regel använt mig av promashs värde för låg co2 och inte brytt mig att ange något värde för co2.
Hls
/Jürgen

jurgen skrev:
Techno skrev:

co vol på 2,5

Hej Bo och alla andra,
jag har en utvikning av din fråga.
Hur fick du fram att co2 skulle vara 2,5? Finns det någon tabell för olika öl och deras co2? Jag gillar veteöl men har hittills kört på känslan vad gäller priming och i regel använt mig av promashs värde för låg co2 och inte brytt mig att ange något värde för co2.
Hls
/Jürgen

Hej
Ja det finns ett flertal tabeller med vilken av varje öl empiriskt samt vad varje öl ungefär har i covol. Det är ju för exempel en väldigt stor skillnad mellan en bitter samt en Hefe Weissen i covol. En bitter skall väl ligga på ca 1,8 i snitt emedan en Weissen skall ligga på ca 3,5-4 covol. Nu är jag inte ortodox när jag brygger, jag vill ha en hyfsad kolsyra även på en ale, och jag tycker mej märka att dom alen/bitter man köper på bolaget har en större kolsyra än dom man köper i GB.  Jag har genomåren rent emmpirskt kommit fram att för mej sä är en kolsyravol på ca 2-2,5 ok för vad jag gillar en del tycker att dom vill ha sin på 1,8, och då börjar faktiskt ölet närma sej vad vi säjer avslaget. När det gäller covol så är jag anarkistisk, jag bryr mej inte om att en ale/bitter skall ligga på 1,8-2,2. Jag primar min bitter/ale till 2,5.
Bo

7

Hej igen,
har du någon länk till några tabeller?
4-4,5 för en weizen verkar väldigt högt, betyder att det behövs mellan 250 och 290 gr socker för 20 ltr. Annars låter det bra, även jag föredrar "bubblor" i ölet.
I början, innan jag köpte promash, gick primingen på en höft och ibland fanns skummet i kökstaket när flaskan öppnades.
Hls
/Jürgen

Om jag inte minns fel finns det en co2 tabell här på Humlegårdens sidor.

// Kim

9

Kim skrev:

// Kim

Hej,
hittar ingen lista, kanske "Administratören" vet var den gömmer sig?
Hls
/Jürgen

Någon medlem på forumet hade en länk till en annan hemsida där CO2 halterna beskrevs.  Det var ett gäng hembryggare som startat egen hemsida...  Jag ska leta lite, vänta.

11 Senast ändrad av Portugisen (2007-10-10 11:30:24)

Äntligen!  Tog lite detektivarbete:  http://hem.passagen.se/amylase/index.htm

Klicka på kapsylen längst ner där det står Bryggteknink, därefter på kapsylen som det står Primning.

I en tråd som heter Kolsyra i flaskan hittar du överhuvud taget mycket gott. 

Index » Bryggmetoder och råvaror » Kolsyra i flaskan

12

Portugisen skrev:

Äntligen!  Tog lite detektivarbete

Tack för hjälpen, bra sida. Jag hittade även en del under "Bibliotek" på Humlegårdens hemsida.
Hls
/Jürgen

Hej alla

Här kommer en länk jag brukar använda.
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/brew/w … intro.html

Bo

14

Techno skrev:

Här kommer en länk jag brukar använda.
Bo

Hej,
det var nog en av de bästa länkarna jag har sett, stort tack.
Hls
/Jürgen

Hej.

Kul att det var till användning

Bo

16 Senast ändrad av Kim (2007-11-06 23:27:16)

jurgen skrev:
Kim skrev:

// Kim

Hej,
hittar ingen lista, kanske "Administratören" vet var den gömmer sig?
Hls
/Jürgen

Hej,

Co2-listan finns under knappen Bibliotek och sedan under rubriken Utrustning, tyvärr finns det ingen direktlänk så man får klicka sig fram.

// Kim

Hej,

Co2-listan finns under knappen Bibliotek och sedan under rubriken Utrustning, tyvärr finns det ingen direktlänk så man får klicka sig fram.

// Kim

Hej Kim

Tack för ditt letande, det känns trevligt, men min fråga från början var vid vilken covol och det gällde alltså på flaska. Jag kanske var otydlig med det samt resten som svarade. Du skall i vilket fall som helst ha tack för att du tar dej tid och letar upp ett bra svar men det svaret gällde forcecarb. Men tack ändå, jag skall försöka uttrycka mej bättre i fortsättningen.

Bo