jurgen skrev:Techno skrev:co vol på 2,5
Hej Bo och alla andra,
jag har en utvikning av din fråga.
Hur fick du fram att co2 skulle vara 2,5? Finns det någon tabell för olika öl och deras co2? Jag gillar veteöl men har hittills kört på känslan vad gäller priming och i regel använt mig av promashs värde för låg co2 och inte brytt mig att ange något värde för co2.
Hls
/Jürgen
Hej
Ja det finns ett flertal tabeller med vilken av varje öl empiriskt samt vad varje öl ungefär har i covol. Det är ju för exempel en väldigt stor skillnad mellan en bitter samt en Hefe Weissen i covol. En bitter skall väl ligga på ca 1,8 i snitt emedan en Weissen skall ligga på ca 3,5-4 covol. Nu är jag inte ortodox när jag brygger, jag vill ha en hyfsad kolsyra även på en ale, och jag tycker mej märka att dom alen/bitter man köper på bolaget har en större kolsyra än dom man köper i GB. Jag har genomåren rent emmpirskt kommit fram att för mej sä är en kolsyravol på ca 2-2,5 ok för vad jag gillar en del tycker att dom vill ha sin på 1,8, och då börjar faktiskt ölet närma sej vad vi säjer avslaget. När det gäller covol så är jag anarkistisk, jag bryr mej inte om att en ale/bitter skall ligga på 1,8-2,2. Jag primar min bitter/ale till 2,5.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20