Hjälp att fatta hur man stegmäskar
Hejsan bryggarvänner,
har ju hittills "bara" delmäskat med maltextrakt. Specialmalten har jag låtit dra i 65-68C i 60 minuter genom enkel infusion. Därefter har jag låtit ytterligare någon liter "duscha" den använda specialmalten i en silduk. Effektiviteten har varit på 15% - kanske inte så konstigt att den är så låg.
Nu har jag emellertid tänkt att åstadkomma en mäskning med mer effektivitet genom att försöka stegmäska malten. Men jag kan behöva lite hjälp hur man bär sig åt.
Målet är att delmäska för en gyllene ager. Cirka 1kg pilsnermalt plus 0.5kg specialmalt (munchener, wiener, carapils, melanoidin) ska mäskas för att sedan blandas med 1kg maltextrakt i koket - proportionerna malt och extrakt är 60-40. Totalvolymen är 10 liter.
Schemat jag tänkt att följa är en 5-stegs mäskning och jag tänker börja med 3 liter vatten med de 1.5kg malt jag har.
Mäska in vid 38C - 15 minuters syrarast
Höj till 50C - 30 minuters proteinrast
Höj till 63C - 15 minuters försockringsrast (beta)
Höj till 69C - 15 minuters försockringsrast (alfa)
Höj till 78C - stäng av och börja lakning.
1. Är mäskningsschemat OK?
2. Hur höjer jag temperaturen - genom att öka värmen på spisplattan eller genom tillsats av redan hett vatten?
3. Om jag ökar temperaturen genom tillsats av hett vatten, hur hett får vattnet vara? Kan jag ställa till det genom att tillsätta kokande vatten i mäsken (jag tänker bismaker o dyl)?
4. Med tanke på att jag inte har något ordentligt lakningskärl, utan endast en silduk, bör jag upprepa lakningen med samma vatten (vört) flera gånger, eller använda mer vatten?
5. Ska jag glömma tankar på effektivitet i mäskningen eftersom lakningen är så ovetenskaplig?
6. Slutligen, crunch-frågan: innan koket, hur vet jag hur effektiv min mäskning varit? Om jag har 50% effektivitet blir mitt OG 1.049 - perfekt! Om det är 20%, katastrof - jag har gjort ett lättöl. Om det är 80% så har jag gjort en helles bock - det var inte det jag ville ha.
Alltså vill jag veta i förväg (innan koket) hur mycket gravitet jag kan förvänta av malten, så att jag kan kompensera med "rätt" mängd maltextraktet.
Mycket tacksam för svar.