1 Senast ändrad av Portugisen (2007-08-07 21:23:13)

Designing Great Beers av Ray Daniels

Hejsan, såg ett inlägg i en annan tråd som hänvisade till denna bok och då kände jag att jag måste lätta lite på mitt hjärta och höra om andra som läst/köpt denna bok kände samma sak.

Om man bortser från ett par intressanta kapitel om färg och humleinnehåll (som visserligen i mitt fall blev lite för invecklat och detaljerat) så är boken Designing Great Beers en riktig rip off.

Kapitel efter kapitel så består boken endast av en samling statistisk information.  Genomsnitts- och medianvärden av olika ingredienser insamlade från bidrag i de amerikanska mästerskapen i hembryggning (eller i ett par undantagsfall från verkliga producenter i Europa).  I vissa fall inkluderar det även tillverkningsmetoder. 

Om man menar att design av utmärkta öl är det samma som att bygga sitt ölrecept baserat på hur duktiga amerikanska hembryggare i genomsnitt väljer olika ingredienser så är detta en bra bok, men man måste verkligen fråga sig om amerikanska hembryggare är de bäst lämpade att designa europeiska ölsorter som man ibland knappt kan komma över affärerna i USA.

Personligen finner jag boken av denna grund relativt ointressant och en ren rip off.  Visst är det väl bra att få ett hum om hur amerikanska hembryggare har gått tillväga för att komma långt i de amerikanska hembryggarmästerskapen, men det är väl inte nödvändigtvis det samma som att designa great beers, eller?  Alla vet ju om amerikanerna förtjusning för välhumlad öl och crystal malt, således bör man ju ställa sig frågande om det verkligen är rimligt att Cascade, Crystal malt och Munich malt ingår i princip i varje ölsort, eller om amerikansk hembryggarsmak är en bidragande orsak till receptdesign???  wink  Kanske boken borde heta: How to go far in the
BJCP championships?

Jag har ytterligare en bok av Ray Daniels, Classic Beer Styles: Brown Ale, och även i denna vandrar Ray Daniels iväg på statistiska äventyr, men inte på långt när så som i Designing Great Beers.  Designing Great Beers är i mina ögon en ganska meningslös bok.  Man kan själv ta fram samma information, om statistik intresserar, genom att dra fram genomsnitt och medianer från andra receptböcker och från internet.  Kanske borde boken flyttas från "Avancerade böcker om ölbryggning" till "Övriga böcker". Särskillt avancerat är inte statistisk insamling och redovisning.   roll

Vad tycker andra som läst boken?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Designing Great Beers av Ray Daniels

Jo, jag håller med dig i din kritik. Det blir tillslut så mycket statistik och tabeller att det känns löjligt. Samma sak kan jag känna inför den kuriosafyllda historiken. Jag hade hellre sett att han använde sina data till att bygga ut de riktlinjer och strategier som presenteras för varje öltyp. Som det ser ut nu så får man tolka dem själv och jag tycker personligen att siffrorna säger för lite; i synnerhet de från amerikanska mästerskapen som inte alltid känns så representativa.

Sen tycker jag också att genomgången av ingredienser är lite för kortfattad. Det berättas allt för lite om exempelvis olika maltsorter, hur de används, deras inverkan på smak och karaktär osv.

Jag skulle inte kalla boken meningslös, däremot att den innehåller förvånansvärt lite matnyttigheter.

Efter att läst ett antal olika böcker i ämnet ölbryggning så har jag kommit fram till att man måste vara lite kritisk när man läser en bok.
Många gånger så säger olika författare emot varann och det är inte lätt att veta vad som är sant eller inte.

"Designing great beers" är i mitt tycke en ganska meningslös bok som inte gav mig särskilt mycket.
Som tidigare inlägg skriver så är det bara en massa siffror och statistik på de öl som vunit diverse medaljer i am. hembryggarmästerskapen.
Visst kan kan få en viss vägledning om hur man kan brygga vissa öltyper.
Samtidigt så tillför inte författaren någon egen kunskap och som alla vet så kan statistik tolkas på olika sätt.

Jag läser hellre böcker av George Fix, Terry Foster eller Greg Noonan som ger en djupare kunskap om olika öltyper och hur man brygger bra öl.

Kenneth skrev:

Efter att läst ett antal olika böcker i ämnet ölbryggning så har jag kommit fram till att man måste vara lite kritisk när man läser en bok.
Många gånger så säger olika författare emot varann och det är inte lätt att veta vad som är sant eller inte.

"Designing great beers" är i mitt tycke en ganska meningslös bok som inte gav mig särskilt mycket.
Som tidigare inlägg skriver så är det bara en massa siffror och statistik på de öl som vunit diverse medaljer i am. hembryggarmästerskapen.
Visst kan kan få en viss vägledning om hur man kan brygga vissa öltyper.
Samtidigt så tillför inte författaren någon egen kunskap och som alla vet så kan statistik tolkas på olika sätt.

Jag läser hellre böcker av George Fix, Terry Foster eller Greg Noonan som ger en djupare kunskap om olika öltyper och hur man brygger bra öl.

Hej

Jag prem på BYO, nu är jag ju inte någon fantom på engelska, men tack vare nätet samt oxså tack vare BYO så är jag inte helt borta. Jag läser magasinet TIME, en del artiklar tar får jag säja lång tid men tycker att min engelska med åren har blivit allt bättre. Jag läser BYO artiklar relativ ok, många ord får jag slå upp i ett lexikon. När tidningen kommer så "snabbläser" jag sedan så går jag med lexikon genom det jag tycker är intressant. Det tar sin tid, men jag har inga prob med det. Dom författere om öl som du själv läser Kenneth, Fix, Foster, Noonan, läste ett krångligt artikel av honom i senaste BYO om salter, det hade i och för sej varit svårt på svenska. Är deras böcker överhuvudtaget ok för mej, behöver du univeritet engelska för att förstå dom? Vilken skulle du rekomendera för att starta med? Som sagt jag kan engelska hyfsat, med 4 Geusse så kan jag prata socialförsäkringar med en Canadensare (jag har gjort det) men mycket fattas för att det skall blöi flytande.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag skriver om vilka författare jag föredrar.
Samtliga skriver på engelska/amerikanska och det är såklart en fördel om man kan engelska, lite matte och till viss del lite kemi.
Men det är inte krav på stora kunskaper i naturvetenskap.

Sent omsider så tar jag till mig kritiken, och flyttar boken i webbutiken från underkategorin "avancerade böcker om ölbryggning" till "öltyper", och skriver tydligare i produktinfon att tyngdpunkten ligger på statistik.

Själv tycker jag förresten fortfarande att det är en intressant bok.  Det finns ingen annan liknande vad jag vet, och när den kom tyckte jag att den tillförde mycket. Det kan dock vara så att jag gillar statistik mer än de flesta...

-- Svante

Svante, fick i veckan hemskickad "Brew like a Monk" (tack!) och sitter nu och sträckläser denna jätteintressanta bok.  Författaren Stan Hipposomething delar tydligen din uppfattning när han lyfter boken till skyarna i "Brew like a monk". 

Men det är ju hans pilsner och var en har sin uppfattning.  Jag är i allafall jättenöjd (så här långt) med "Brew like a monk" och inspirationen glöder nu ordentligt att själv brygga.  Precis vad jag hoppades på när jag beställde boken från Humlegården!

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.