Designing Great Beers av Ray Daniels
Hejsan, såg ett inlägg i en annan tråd som hänvisade till denna bok och då kände jag att jag måste lätta lite på mitt hjärta och höra om andra som läst/köpt denna bok kände samma sak.
Om man bortser från ett par intressanta kapitel om färg och humleinnehåll (som visserligen i mitt fall blev lite för invecklat och detaljerat) så är boken Designing Great Beers en riktig rip off.
Kapitel efter kapitel så består boken endast av en samling statistisk information. Genomsnitts- och medianvärden av olika ingredienser insamlade från bidrag i de amerikanska mästerskapen i hembryggning (eller i ett par undantagsfall från verkliga producenter i Europa). I vissa fall inkluderar det även tillverkningsmetoder.
Om man menar att design av utmärkta öl är det samma som att bygga sitt ölrecept baserat på hur duktiga amerikanska hembryggare i genomsnitt väljer olika ingredienser så är detta en bra bok, men man måste verkligen fråga sig om amerikanska hembryggare är de bäst lämpade att designa europeiska ölsorter som man ibland knappt kan komma över affärerna i USA.
Personligen finner jag boken av denna grund relativt ointressant och en ren rip off. Visst är det väl bra att få ett hum om hur amerikanska hembryggare har gått tillväga för att komma långt i de amerikanska hembryggarmästerskapen, men det är väl inte nödvändigtvis det samma som att designa great beers, eller? Alla vet ju om amerikanerna förtjusning för välhumlad öl och crystal malt, således bör man ju ställa sig frågande om det verkligen är rimligt att Cascade, Crystal malt och Munich malt ingår i princip i varje ölsort, eller om amerikansk hembryggarsmak är en bidragande orsak till receptdesign???
Kanske boken borde heta: How to go far in the
BJCP championships?
Jag har ytterligare en bok av Ray Daniels, Classic Beer Styles: Brown Ale, och även i denna vandrar Ray Daniels iväg på statistiska äventyr, men inte på långt när så som i Designing Great Beers. Designing Great Beers är i mina ögon en ganska meningslös bok. Man kan själv ta fram samma information, om statistik intresserar, genom att dra fram genomsnitt och medianer från andra receptböcker och från internet. Kanske borde boken flyttas från "Avancerade böcker om ölbryggning" till "Övriga böcker". Särskillt avancerat är inte statistisk insamling och redovisning. ![]()
Vad tycker andra som läst boken?